Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  SE-nummer & Stalljournal  (läst 25959 gånger)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SE-nummer & Stalljournal
« skrivet: 13 dec-11 kl 10:06 »
måste man ha SE nummer om man ska göra så här? dvs. köpa kavlen på våren och slakta på hösten?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #1 skrivet: 13 dec-11 kl 11:18 »
« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 11:37 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #2 skrivet: 14 dec-11 kl 08:05 »
Den länken i mitten vad är den till?
ok så:
SE-nummer - är detta som typ reg nummer :D??
djurjournal - vad skriver jag i denna?
CDB - vilka är det och varför ska dom veta allt?

Ja.
Du ska ha SE-nummer och Djurjournal, du ska också rapportera ditt djurs inköp och slakt till CDBn inom 7 dagar.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_1.pdf

http://www.sjv.se/rapporterbroschyrerochblanketter.4.595401461210ae2d589800033225.html

http://www2.jordbruksverket.se/blanketterochtrycksaker.4.29d7ece3112034569ed800049.htm?category=DAC&item=E16.1#iiE16.1

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #3 skrivet: 14 dec-11 kl 08:44 »
SE-nummer har man för att kuna spåra ett djurs eller en produkts ursprung eller position.
Ett SE-nummer (produktionsplatsnummer) är bundet till en person, men även en plats, dvs en adress.
Har du två gårdar tex så behöver du två SE-nummer. och de djur som kommer in i din besättning ska rapporteras till CDB, de som föds ska rapporteras och de som går ut (säljs/slaktas/dör) ska rapporteras.
Flyttar du ett djur från din ena gård till din andra gård så ska djuret utrappoerteras från den ena gården och inrapporteras till den andra i CDB så att Jordbruksverket hela tiden vet hur många djur du har och vart de befinner sig.
Det samma gäller om du har djuren på bete på annan egendom/mark än din egen, då måste du ha ett annat SE-nummer att flytta dom till som är knuten till platsen för betet.

Svenska Jordbruksverket är den myndighet som har i uppdrag att kontrollera och registrera våra djur. Och CDB är den CentralaDataBasen.
CDB är alltså den registerenhet under Jordbruksverket som sköter registerhållningen av våra djur.
« Senast ändrad: 15 jun-13 kl 10:28 av Sirpa »
Kennel SweetCaileanz

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 13:17 »
Den länken i mitten vad är den till?
djurjournal - vad skriver jag i denna?
Länken i mitten leder till Djurjournalen eller Stalljournal "kärt barn har många namn"  ;)
Men enklast är att ringa Jordbruksverket telefon 036-15 50 00 och beställa en sådan.

I Djurjournalen ska du skriva ALLT och lite till..
•födslar
•dödsfall
•djur som kommer till din produktionsplatsen (ange produktionsplatsnumret på den plats som djuren närmast kommer ifrån).
•djur som lämnar din produktionsplats (ange produktionsplatsnumret på den plats som tar emot djuren).
•För varje djur som du för in i journalen ska du ange dess unika identitet tillsammans med födelsedatum, ras och kön. Du ska också ange datumet för ändringen.
•Vid födslar ska du också föra in moderdjurets identitet i journalen. Uppgifterna ska du föra in i journalen samma dag som ändringen sker.
•transportanteckningar
•döda djur ska redovisas i djurjournalen i listform också (för varje år antal och dödsorsak).
•vissa av oss ska föraa in slaktresultat.
Du ska spara journalerna i minst tre år.

I djurjornalen finns en •Läkemedelsjournal (sparas i 5 år), som man också är skyldig att fylla i när djuret fått medicin, avhornats,kastrerats, avmaskats, avlusats m.m

Slarv med CDB kan ge återbetalningskrav av EU-stöd och böter.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 17:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #5 skrivet: 15 dec-11 kl 00:36 »
Jag för in ingångna, födda och utgågna djur i stalljournalen, dvs det som ska rapporteras, och så tar jag med stalljournalen in till datorn vaqr 5:e och rapporterar till CDB, på så sätt har jag alltid koll på att allt som ska in  till jordbruksverket verkligen kommer in i tid (senast 6 dygn efter aktuell händelse)
Dessutom så skriver jag årtal på stalljournalen och beställer en ny för varje år, på så sätt blir det väldigt lätt att arkivera alla data.
Däremot finns det andra sektioner i stalljournalen som jag inte bryr mig om att använda tex veterinärbehandlingar har jag i en egen pärm för att få allt (anteckningar, förättningsunderlag, kvitton, recept, behandlingsbevis och liknande på samma ställe, tycker det blir lättast så, och så gör jag även på jobbet.
semineringar/betäckningar är en annan sak jag inte bryr mig om att föra in i stalljournalen, det är ju sånt som inte behöver rappoerteras till CDB och dessutom finns antecknat på andra ställen, som i tex seminrapporter och kokort, känns som dubbelarbete attt skriva det på ett ställe till...
« Senast ändrad: 15 jun-13 kl 10:30 av Sirpa »
Kennel SweetCaileanz

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #6 skrivet: 15 dec-11 kl 00:51 »
Min gård har redan Se nr , ägarna hade kor här när jag hyrde stället måste jag skaffa ett se nr på mej personligen ?
Vart hittar man en mjölkbonde som vill sälja nyfödda kalvar?
Min bonde säljer inte sina kalvar nämligen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #7 skrivet: 15 dec-11 kl 01:49 »
Jag vet inte om du kan ta över det SE.nr som finns eller om du får ett nytt, men det måste registreras på platsen och knytas till dig personligen så du kommer bli tvungen att kontakta jordbruksverket i vilket fall, Lättast är att ringa växeln, så får du veta om dom kan ge dig det befintliga numret eller om du får ett nytt.
Jag skulle tro att du kommer få skicka in ansökningsblanketten och få ett nytt.
Det är inte helt lätt att hitta någon som vill sälja nyfödda kalvar inte....
Men visst bor du här uppe i mellansverige va Travelerhorses?
Jag föreslår att du tar kontakt med en livdjursförmedling eller en kviguppfödare, de vet vilka som har kalvar till salu.
De flesta slakterierna har någon form av kalvförmedling.

De bästa jag kan tänka mig härikring är Faringe Kött & Slakt
Gå in på www.faringekott.se och klicka på fliken "kontakt"
Där hittar du nummer till riktigt duktiga och trevliga människor som säkert kan hjälpa dig. Prata med chefen Anna Säfström eller livdjursförmedlare Annelen Sundberg.

eller   så kontaktar du Carina på SLS
SLS är Scans inköpsbolag för svenska djur och står för Svenska Livdjur & Service och dom täcker hela landet med 14-15.000 leverantörer.

SLS når du genom:
1.   www.sls.scan.se     
2.   Livkalvförmedlingen, tfn: 0771-500 500   
3.   carina.ljungkvist@scan.se
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 01:52 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #8 skrivet: 15 dec-11 kl 08:10 »
Min gård har redan Se nr , ägarna hade kor här när jag hyrde stället måste jag skaffa ett se nr på mej personligen ?

SE-nummret hör till platsen, det är bl.a därför Djurjournalen ska lämnas när man flyttar.

SE-nummret heter ju egentligen produktionsplatsnummer (dvs det är platsen som äger nummret).
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 08:39 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #9 skrivet: 15 dec-11 kl 08:30 »
Har du nötkreatur på din produktionsplats ska du föra in deras identiteter i en stalljournal.
Stalljournalen ska vara godkänd av Jordbruksverket.
Stalljournalen ska vara i tryckt eller i elektronisk form.

Manuella journaler
För närvarande är följande manuella journaler godkända:•Jordbruksverkets stalljournal för nötkreatur version 1.3
•Jordbruksverkets stalljournal för nötkreatur version 1.2
•Jordbruksverkets stalljournal för nötkreatur 2000 version 1.1
•Jordbruksverkets stalljournal för nötkreatur 2000

Elektroniska stalljournaler
För närvarande är följande elektroniska journaler godkända:•Stalljournal i CDB Internet
•Lundens koprogram
•NIB programmering
•Svensk Mjölk
•MeatTrac Breeder
•LiveStock Planner
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #10 skrivet: 15 dec-11 kl 09:04 »
Stalljournalen ska vara i tryckt eller i elektronisk form.


Någon som har den elektroniska??

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #11 skrivet: 15 dec-11 kl 09:17 »
Men Rosa,Är det de enda stalljournalerna?
Är inte tex PC stalljournal version 5.1 eller PC-KAP version3.5 godkända av SJV?
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 09:21 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #12 skrivet: 15 dec-11 kl 09:20 »
Stalljournalen ska vara i tryckt eller i elektronisk form.


Någon som har den elektroniska??


Jag har Lundenskoprogram och det är totalt värdelöst!  Ett förlegat illa uppdaterat system.
På jobbet däremot har vi PC stalljournal och det trivs jag kanonbra med.





Kennel SweetCaileanz

Halte

  • Gäst
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #13 skrivet: 15 dec-11 kl 09:22 »
Stalljournalen ska vara i tryckt eller i elektronisk form.


Någon som har den elektroniska??
Jag använder stalljournalen som finns på jordbruksverkets hemsida.. Funkar bra om man bara har några få djur.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #14 skrivet: 15 dec-11 kl 09:23 »
Men Rosa,Är det de enda stalljournalerna?
Är inte PC stalljournal version 5.1 eller PC-KAP version3.5 godkända av SJV?

Så här säger SJV kollade nyss
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/notkreatur/markningjournalforingochregistrering/journalforing.4.7a446fa211f3c824a0e8000171939.html
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Halte

  • Gäst
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #15 skrivet: 15 dec-11 kl 09:26 »
Jag använder stalljournalen som finns på jordbruksverkets hemsida.. Funkar bra om man bara har några få djur.
Fördelen med att använda internettjänsten för stalljournalen är att den är kopplad till CDB, så har man bara några få djur är det väldigt smidigt att göra registreringarna på ett och samma ställe. Och ska man ha några gräskalvar blir det ju bara två registreringar, vid köp och vid slakt.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #16 skrivet: 15 dec-11 kl 09:50 »
Fördelen med att använda internettjänsten för stalljournalen är att den är kopplad till CDB, så har man bara några få djur är det väldigt smidigt att göra registreringarna på ett och samma ställe. Och ska man ha några gräskalvar blir det ju bara två registreringar, vid köp och vid slakt.
Inte säkert..
Dom kan tappa ett öronmärke  ;) då ska det antecknas i Stalljournalen.

Kalvarna kan innan dom slaktas bli sjuka, behöva avmaskas, behandlas med t.ex FLUSA mot flugor/fästingar då ska det journalföras i Läkemedelsjournalen. (Nu måste man ju inte använda just Läkemedelsjournalen i Stalljournalen men det är himla enkelt att använda just den).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #17 skrivet: 15 dec-11 kl 15:49 »
för ni alla på papper?Någon som har den inscannad? :D
Du måste köpa en egen Stalljournal!
Stalljournalen fungerar på samma vis som bokföring inga sidor får tas bort/läggas till utan alla sitter inbundna.

(Blanda inte ihop med får för där är andra regler)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #18 skrivet: 16 dec-11 kl 07:28 »
beställde en igår :D är bara emot att beställa hem papper :(

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SE-nummer & Stalljournal
« Svar #19 skrivet: 16 dec-11 kl 10:34 »
beställde en igår :D är bara emot att beställa hem papper :(
Jag håller med dig, det är förskräckligt mycket papper att hålla reda på  ;)

Ett PM om Stalljournalen
-man får göra en sida längst bak i den, där det finns tomma sidor och döpa till "Dödsfall i besättning" för man är skyldig att i Journalen ha en sammanställning av djur som dött av annan orsak än slakt + anledningen till dödsfallet.
(ny regel som tillkommit efter Stalljournalens tillverkning)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser