Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver  (läst 1609 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver
« skrivet: 22 apr-08 kl 06:34 »

I morse när jag var i ladugården upptäckte jag ett litet lamm i hägnet som fortfarande låg kvar i sin fosterblåsa. Han var död naturligtvis.

När jag kontrollerade tackan så verkade hon må bra. Dock såg jag att hennes juver nästintill var obefintliga, hur kommer det sig? En bidragande orsak till att jag inte trodde hennes lamning var så nära förestående var att hennes juver inte hade fyllts (endast en antydan till tillväxt).

Vad kan ha hänt?
Älskar djur... människor också!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 08:12 »
Jag har flera ungtackor (Gotlandsfår) födda 2007. Den första som lammade av dem, hade jag gått och tittat på och undrat om hon verkligen var dräktig. Hon var inte alls särskilt tjock och hade inget juver. En morgon, när jag kom till lagården stod där två lamm bredvid tackan. Hennes juver fylldes sedan snabbt med mjölk och hon har hela tiden haft tillräckligt åt lammen. Jag hade heller ingen aning om att hon skulle lamma då. Det har varit samma sak med flera av ungtackorna, ett par  har haft stora juver när de lammat men de övriga har haft små eller inga juver.
Åsenfår, hundar och katter

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver
« Svar #2 skrivet: 23 apr-08 kl 00:50 »
ibland händer de att någon ungtacka inte har tillräckligt med mjölk... eller ingen mjölka alls... ofta blir de bättre o helt normalt men välfyllt juver vid nästa lamning.. även om de är ovanligt..


Såg lammet normalt ut... hon kan ju även ha kastat ... lammat förtidigt om fostren dött av någon orsak..

vad är de fr ras på tackan..
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver
« Svar #3 skrivet: 23 apr-08 kl 06:43 »

Jag tyckte nog att det såg fullgånget ut och det var inte mindre än flera av mina andra lamm.

Det är åtminstone texel i henne, sedan är jag osäker. Hon är helt vit.

Tack för era svar!
Älskar djur... människor också!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver
« Svar #4 skrivet: 23 apr-08 kl 12:23 »
Dock såg jag att hennes juver nästintill var obefintliga, hur kommer det sig? En bidragande orsak till att jag inte trodde hennes lamning var så nära förestående var att hennes juver inte hade fyllts (endast en antydan till tillväxt). Vad kan ha hänt?

Hormonrubbning hos tackan kan vara orsaken.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Ungtacka, dödfött lamm, ofyllda juver
« Svar #5 skrivet: 25 apr-08 kl 07:05 »

 ???Vad innebär det?
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser