Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?  (läst 26882 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #20 skrivet: 30 mar-20 kl 21:03 »
Nån som kan säga vad detta är för en belosmodell?

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/belos_sno_plog/88264736

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #21 skrivet: 10 apr-20 kl 00:20 »
 :) Annonsen var borttagen när jag kollade. Vill du ha en tvåhjulstraktor för lättare jordbruk så kolla markhöjden o vilken Hjulstorlek som går att använda vid dylik maskin. Man kommer rätt långt med 4-08 hjul... Större är bättre...5-10 är nice. Gäller att ha bra växellåda på maskinen. Går maskinen långsamt o är stark på 4-08 hjul kan du ha 5-10och därmed få bättre markhöjd vilket är viktigt när man odlar.Nyss satt hundra meter potatatis med hjälp av min Honda F-400 med 5-10 hjul  (:)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #22 skrivet: 10 apr-20 kl 20:30 »
:) Annonsen var borttagen när jag kollade. Vill du ha en tvåhjulstraktor för lättare jordbruk så kolla markhöjden o vilken Hjulstorlek som går att använda vid dylik maskin. Man kommer rätt långt med 4-08 hjul... Större är bättre...5-10 är nice. Gäller att ha bra växellåda på maskinen. Går maskinen långsamt o är stark på 4-08 hjul kan du ha 5-10och därmed få bättre markhöjd vilket är viktigt när man odlar.Nyss satt hundra meter potatatis med hjälp av min Honda F-400 med 5-10 hjul  (:)

Behöver en som går att fräsa hyffsat med och precis som dig potatis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #23 skrivet: 14 apr-20 kl 23:51 »
Om det bara gäller fräsning kommer du billigt undan. I princip alla enkla 5-hästars maskiner gör det jobbet. Problemet kommer om man vill göra mer, vilket en tvåhjulstraktor gör. Får mer möjligheter.  Tips kolla auktionssajter. Såg en auktionssajt i Kungälv som budar ut en honda 560 med lite prylar,ligger nu på 5000 kronor. En ny kostar nog runt tjugo tusen eller lite mer. Annars får man man gå på djupet och söka kunskap om vilka maskiner som har växellåda eller dubbla remskivor som gör att man får ner hastigheten och därmed kan få ökad funktion då som tvåhjulstraktor.Verkar vara stort sug efter tvåhjulstraktorer.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #24 skrivet: 15 apr-20 kl 12:32 »
Jag satte hjul på den lille jordfräsen.

Den går fint.

Axlarna är för långa, kommer antagligen slita för hårt. Svår att styra utan diff. Hjulen snurrar för snabbt även med låg gas, skulle behöver lågväxel.

Kanske sätta mindre däck och tätt ihop. Och sen stödhjul som är enkla att sätta ner när den ska stå?

:)

Vad jag ska ha den till förutom att gasa sorkar vet jag inte eftersom jag har min stora BCS tvåhjulstraktor.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #25 skrivet: 18 apr-20 kl 01:22 »
Jag satte hjul på den lille jordfräsen.

Den går fint.

Axlarna är för långa, kommer antagligen slita för hårt. Svår att styra utan diff. Hjulen snurrar för snabbt även med låg gas, skulle behöver lågväxel.

Kanske sätta mindre däck och tätt ihop. Och sen stödhjul som är enkla att sätta ner när den ska stå?

:) Du skriver att du har en stor BCS...Tänkte då användning med Stigan mellan raderna i en odling. Vet det där med för hög hastighet.Sätt på fräsklorna...Prova hur det går att köra med maskinen då...Har du då kontroll över skapelsen så mät diametern över fräsklorna och köp hjul i den storleken. Har själv en maskin som både kan bli stor o liten,allt efter behov.Har växellåda.

Vad jag ska ha den till förutom att gasa sorkar vet jag inte eftersom jag har min stora BCS tvåhjulstraktor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #26 skrivet: 21 apr-20 kl 22:58 »
 :D.Blev lite konstigt det där när jag citerade. Sork är sork jag gasar inte. Sork gör nytta.Bara det att vi människor skapat obalans genom att döda deras predatorer. Vi skapar obalans.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #27 skrivet: 10 maj-20 kl 00:22 »
Jag hade en Honda F5xx-nånting ett tag, med diverse redskap. Den kändes verkligen stark och rejäl. Men maskinen var så tung i sig att vissa arbeten blev otroligt slitsamma. Att kupa potatis i lite tuffare jord, t ex. Hondan jobbade på, men krängde hit och dit så jag knappt orkade hålla emot. Har aldrig varit så trött i axlarna. Det är avsevärt mycket skonsammare att kupa för hand.

Till andra jobb var den fantastisk, t ex slåtter av segt gräs som den alltid fick av (även om jag fick ägna rätt mycket tid åt att trassla ut gräs som virat upp sig runt remskivan) eller att dra en vagn.

Det var en trevlig maskin, men när vi köpte en liten  fyrhjulstraktor hade vi ingen användning för den längre.



harstorp4.se

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Erfarenhet av tvåhjulstraktor!?
« Svar #28 skrivet: 10 maj-20 kl 08:24 »
Kommer bli liten traktor för istället.
Nån iseki eller nått .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 8 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, Be, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser