Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annat smör än "danskt" Bregott?  (läst 14183 gånger)

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #40 skrivet: 14 nov-11 kl 08:49 »
Varför man gör eget smör är för att det blir mycket godare än det smaklösa som finns
att köpa i affären

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #41 skrivet: 14 nov-11 kl 08:54 »
Varför man gör eget smör är för att det blir mycket godare än det smaklösa som finns
att köpa i affären

Men det som ger smak till smöret är ju syrningskulturen. I norden har vi traditionellt haft mera mjölksyrningskultur till smöret än många andra dela av Europa, d v s vi har traditionellt gjort smör på äldre mjölk!

pyromanen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #42 skrivet: 14 nov-11 kl 09:34 »
Varför man gör eget smör är för att det blir mycket godare än det smaklösa som finns
att köpa i affären
Jo, varför några som har den möjligheten kärnar smör från egenmjölkat mjölk/grädde istället för att köpa smör kan jag absolut förstå. Det jag inte förstår är de som köper smör och rapsolja i vanliga affären och sen envisas med att själv mixa ihop detta för att få "bregott".

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #43 skrivet: 14 nov-11 kl 09:36 »
Det är väl för att dom vill vara säkra på att slippa plastkulorna... ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #44 skrivet: 14 nov-11 kl 10:22 »
Ett alternativ som inte varit uppe är att göra egen färskost. Funkar utmärkt som klister på smörgåsen. Annars kör vi mest med rent smör, hyvlat med osthyveln.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #45 skrivet: 28 nov-11 kl 20:25 »
Jo, varför några som har den möjligheten kärnar smör från egenmjölkat mjölk/grädde istället för att köpa smör kan jag absolut förstå. Det jag inte förstår är de som köper smör och rapsolja i vanliga affären och sen envisas med att själv mixa ihop detta för att få "bregott".

För att (icke-ekologiskt) Bregott inte alltid är gjort på svensk grädde, utan ibland dansk och finsk. Som sagt längre upp i tråden ;)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #46 skrivet: 30 nov-11 kl 23:21 »
Jag ville börja använda smör av alla möjliga skäl. För att när som helst kunna ta en macka med bredbart smör på köpte jag en "beurrier"/smörklocka/ butterbell. Helt fantastisk!
Man låter smöret bli lite mjukt så det går att packa i en porlsinsdel som ser lite ut som en klocka, tulpan. Den delen vänder man upp-och-ner i en annan lite större porslinsbytta med 1 cm kallt vatten i. Då blir smöret instängt, luftfritt. Hela skapelsen kan stå på köksbordet, diskbänken eller var man vill och det håller sig bredbart.
Den största nackdelen är att den är för liten! Vi är många och det tar slut på en gång. Skulle vilja ha en som man får i ett halvt kilo smör på en gång. Nån som är keramiker?
För övrigt är jag helnöjd med detta sätt. Det finns andra varianter också men denna blir väldigt hygienisk då man stänger ute bakterier i luften.
http://www.google.se/search?gcx=w&ix=c2&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=butterbell

http://www.butterbell.com/page/butterbell

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tubbe

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #47 skrivet: 20 feb-12 kl 13:18 »
När det som vanliga hackas Arla så vill jag då tipsa om "Svenskt smör" från Arla. Tillverkat i Sverige och är vad det heter.
Att Bregott skulle innehålla danska produkter är jag osäkert tveksam till. Men det står i så fall tydligt på förpackningen.

Vänliga hälsningar
Arla anställde Tubbe


hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #48 skrivet: 20 feb-12 kl 14:18 »
det är ju inte omöjligt att göra sitt smör av grädde själv heller. ;D Inte alls så svårt. Vispa så klumpar det sig snart och blandar man i lite creme fraice så får man det lite syrligt och gott. Salta efter smak.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #49 skrivet: 20 feb-12 kl 14:34 »
det är ju inte omöjligt att göra sitt smör av grädde själv heller. ;D Inte alls så svårt. Vispa så klumpar det sig snart och blandar man i lite creme fraice så får man det lite syrligt och gott. Salta efter smak.

... glöm inte att tvätta det bara...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #50 skrivet: 20 feb-12 kl 14:53 »
Köper bara Norrgott :-). Norrländsk mjölk ftw!
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser