Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Faluvapens linoljefärg  (läst 7603 gånger)

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
Faluvapens linoljefärg
« skrivet: 01 jul-17 kl 08:37 »
Hej
Är ny på forumet, och även ny inom den naturvänliga målningen. Har alltid försökt tänka på miljö, och efter läsning, bland annat här, så inser jag ju att linoljefärg och slamfärg är rätt så miljövänliga grejer.
Garaget är bytt panel på, och det är målat med slamfärg (rött) Nu har jag även bytt panel på övre husgaveln, och det är också slamfärg (givetvis)
Men nu ska foder och vinskivor bytas, och målas vita, då de har ruttnat av att vara målade med "plastfärg".
Så min fråga är som rubriken lyder, Faluvapens linoljefärger är de bra färger, för det är de som finns att tillgå på orten där jag bor?
Vad kör ni andra med för slamfärger (märken) vad har ni för erfarenheter?

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #1 skrivet: 01 jul-17 kl 11:19 »
Jag ljög visst, fanns inte alls faluvapen, fanns knappt något, på 3 färgaffärer fanns det  teknos och alcro att vällja på och ingen skulle spädas med terpentin, utan alifatnafta

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #2 skrivet: 01 jul-17 kl 12:02 »
När vi har köpt linoljefärg har vi köpt Nordsjö, för den har våran färgaffär. Dom har brutit den till den kulör vi velat ha. Tidigare var det Tranemo vi köpte. Bägge sorterna har varit tjocka så vi har (enligt rekommendation) spätt ut dom till dubbel volym med kokt linolja. Bägge färgerna har fungerat bra. Både att stryka och hållbarhet. Det är väldigt dryg färg den räcker till fem gånger så stor yta som annan färg. Så det blir inte så dyrt fast den kostar mer än dubbelt så mycket som annan färg. När vi tvättar penslarna gnor vi först in matolja sen diskmedel fortsätter att gno en stund sen sköljer vi med vatten.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #3 skrivet: 01 jul-17 kl 12:56 »
okunskapen är stor i dessa dagar avseende linoljefärger.
En linoljefärg består av linolja,oftast kokt men en del fabrikat har en liten del rå linolja i också.sedan är det pigmenten som fungerar som fyllnadsmedel. något fabrikat har i gift mot påväxt och det kan behövas då dagens linoljefärg saknar blyvitt. Det var annars det gift som man använde förr.
finns det något annat i linoljefärgen skall man se upp. Alifatnafta skall inte finnas i en linoljefärg då det är en petroleumprodukt och stör linoljans oxideringsprocess.
det finns många fabrikat att välja på och mina favoriter är Allbäcks,Engvall o Classon (som jag tror gör till Nordsjö),Kulturhantverkarna (dock dyr),Ottossons färg. Sedan finns det andra t.ex Faluvapen som jag inte testat.Men består den av linolja och pigment o inget annat (än möjligtvis lite gift mot påväxt) så ser jag inte att den skulle vara sämre än andra.

Skall du måla utvändigt gäller följande (som jag beskrivit i flera trådar).
1. rent trä grundas med en halvolja ,hälften kokt linolja,hälften balsamterpentin.
2. sedan grundmålas en första strykning med inköpt färg som spädes med balsamterpentin. Man spär ca 20% (2 dl terpentin till 1 liter färg).
3. Mellanstrykning utförs med en spädning av färgen med 10%,dvs 1 dl terpentin på 1 liter färg.
4. Färdigstrykning utförs utan spädning.

Man målar tunna lager,färgen skall strykas ut väl. Det som händer annars är att färgen blir skrynklig och veckar sig då ytan oxiderar fortare än bottnen.Det gäller alltså att måla tunt så färgen oxiderar jämt i hela lagret.
Oxidering: Linolja torkar genom att ta till sig syre,det innebär att i motsats till andra färgtyper får man "mer" färg på väggen ,färglagret växer alltså.
På fackspråk talas om torrhalt,dvs det som finns på ytan när färgen torkat. linoljefärg har 100% torrhalt medans en modern plastfärg har ca 30%.

Rätt utfört har du nu en fasad som lätt håller minst 50 år med ett underhåll var 10:de år.
nästa gång (alltså efter 8-10 år) tittar man över fasaden,skrapar upp eventuella släppor,följer målningsbeskrivningen ovan på uppskrapat rent trä. Övrig fasad som tvättats stryks bara en gång med ospädd färg.
Nästa omgång efter 8-10 år är lika.
Efter 50 år brukar understa lagret börja krackelera beroende på oxideringsprocessen (som alltså fortgår tills linoljan oxiderat till ett pulver). Då får man skrapa ner fasaden till trärent igen och börja om en ny 50 års cykel.
personligen har jag aldrig sett rötskador i en linoljefärgsfasad (jag håller mest på med äldre hus) annat än när det är grovt missat underhåll.T.ex man har struntat i att rännor läcker eller lagt upp jord mot fasaden.
jag har varit på hus som har orginalfasad sedan minst 100 år och där virket är lika friskt som när det byggdes.Det är tack vare linoljan och dess fuktspärrande egenskaper.

kretslopp. Man spär aldrig linoljefärg med linolja,det du gör är inte spädning,du minskar bara mängden pigment i blandningen.
faktum är att du riskerar hållbarheten i systemet då linolja skall målas från en mager yta till en fet,dvs enligt mitt beskrivna målningssystem som man gjort i flera hundra år.
genom att tillsätta linolja i de understa lagren blir ju dessa fetare än det översta vilket kan ge problem med vidhäftning,blåsor och krackelering.
En köpt färg har den idealiska blandningen då varje pigment kräver olika mängd olja.På fabrik rivs färgen i valsverk och blandas med olja.
Häller du då i linolja utöver detta förändrar du sammansättningen totalt.
Späder du däremot med balsamterpentin händer inget då den dunstar på väggen. Du får då en mager yta för nästa lager.
OBS. lacknafta,alifatnafta skall INTE användas till linoljefärg. Finns det med i en köpt burk är det alltså ingen riktig färg. (oftast är det med alkydoljefärg i burken också,det är viktigt att läsa innehållsförteckningen).
Skulle personalen i butiken dessutom förorda linolja eller lacknafta till spädning visar de bara den okunskap som råder.

Invändig målning med linoljefärg avviker idag på grund av just giftigheten hos balsamterpentin. Man avstår helt från spädning och kör alla lager direkt från burk. '
Invändigt utsätts ju inte heller färgen för de påfrestningar som utomhus och det brukar hålla länge ändå.
Men utvändigt bör man köra som våra förfäder,erfarenheten över tid är värdefull.betänk att linoljefärg använts sedan medeltid och man har lärt sig bemästra den. Tyvärr verkar denna kunskap snabbt försvinna.... Ulf

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #4 skrivet: 01 jul-17 kl 14:21 »
Tack Malamaster! Det var rekommendation från affär att späda med linolja. Det gav mej som tur är inga stora problem.
kretslopp

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #5 skrivet: 01 jul-17 kl 14:34 »
Tack Malamaster! Det var rekommendation från affär att späda med linolja. Det gav mej som tur är inga stora problem.

Köp aldrig färg från konventionella (plastfärgsbutiker) affärer. Handla från en byggnadsvårdsbutik eller liknande. Eller om du vet exakt vad du skall ha, be din närmaste handlare ta hem det.

Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #6 skrivet: 01 jul-17 kl 15:26 »
 de flesta linoljefärgsproducenter har ju idag så du kan handla på nätet,jag använder t.ex själv både Allbäcks och Engvall o classon. kommer oftast inom två dygn efter beställning direkt hem.frakterna är dessutom enhetsfrakt vilket betyder att det kostar väldigt lite.
En del fackbutiker har dessutom avtal med någon fabrikant så de kan beställa. Har de burkar på hyllan bör man kolla upp hur länge de stått.linoljefärg är en färskvara då pigmentet brukar sjunka till botten och bilda en hård kaka.går inte att röra upp utan man får riva om färgen.processen brukar ta två-tre år på butikshyllan.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #7 skrivet: 01 jul-17 kl 22:46 »
Jag beställde 3 liter från ottosons, inklusive penslar och balsamterpentin.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #8 skrivet: 01 jul-17 kl 23:14 »
Jag skulle också vilja ha tag på en storburk, kanske 10 liter, eller mer äkta linoljefärg, dvs med ren linolja (helt med någon del rå linolja för bättre inträngning), UTAN alkyd (skall vara vit) men det är lögn att hitta här...
(Det är klart värt det högre priset att slippa göra om en massa träarbete om tio-femton år... sett i det ljuset är billigt färg väldigt dyr... )

Någon som vet var jag kan få tag på detta till bättre pris än dedär små enlitrarna på byggnadsvårdsbutikerna?

Jag är också intresserad av stordunk balsamterpentin och linolja i bulkfat om någon vet var man lämpligen köper sådant?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

raymond johansson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #9 skrivet: 02 jul-17 kl 07:57 »
Bohusläns Växtoljor


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #10 skrivet: 02 jul-17 kl 08:36 »
Jag skulle också vilja ha tag på en storburk, kanske 10 liter, eller mer äkta linoljefärg, dvs med ren linolja (helt med någon del rå linolja för bättre inträngning), UTAN alkyd (skall vara vit) men det är lögn att hitta här...
(Det är klart värt det högre priset att slippa göra om en massa träarbete om tio-femton år... sett i det ljuset är billigt färg väldigt dyr... )

Någon som vet var jag kan få tag på detta till bättre pris än dedär små enlitrarna på byggnadsvårdsbutikerna?

Jag är också intresserad av stordunk balsamterpentin och linolja i bulkfat om någon vet var man lämpligen köper sådant?
3:or finns att skicka efter och någon har 5:or (Ottoson) (  Engvall o classon). fraktbolagen brukar ha restriktioner på stora burkar men visst tillverkas det tioliters.
linoljefärg tillverkas bara av linolja,annars är det ingen linoljefärg.vet att det finns fabrikat som blandar alkyd o linolja och kallar det linoljefärg men det är egentligen bedrägeri.
ungefär som att kalla plastfärg för oljefärg för att det är en liten mängd alkydolja i. Ett sätt för att blanda bort korten och lura okunniga.
Terpentin o linoljefat går nog att jaga hos tillverkarna.Engvall o classon,Stockholm säljer ju mycket till proffsen och de har haft förr.
fackbutikerna hade ju sådant här förr men tyvärr ingår de flesta idag i kedjor och är tvingade att bara sälja kedjans produkter. Det har inneburit att smågrossisterna försvunnit och sortimentet på marknaden har krympt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #11 skrivet: 02 jul-17 kl 14:57 »
Tackar!

Jo, man får verkligen läsa det finstilta på etiketterna idag...
99% av all färg jag tittat på i alla butiker här har varit skräp trots att både reklamen och expediten i butik lovordat den så mycket...

Även träolja verkar vara ren dynga om man inte blandar själv när man tittar på vad de innehåller...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #12 skrivet: 02 jul-17 kl 15:19 »
Tackar!

Jo, man får verkligen läsa det finstilta på etiketterna idag...
99% av all färg jag tittat på i alla butiker här har varit skräp trots att både reklamen och expediten i butik lovordat den så mycket...

Även träolja verkar vara ren dynga om man inte blandar själv när man tittar på vad de innehåller...
expediten har gått på en internkurs hos fabrikörn och läst en broschyr som sedan delas ut till hugade kunder.
Nästa år kommer en ny broschyr med årets upplaga av den "nya,förbättrade färgen". Får de då dålig kritik från folksam häller man i extra mycket gift och så får man bättre betyg nästa gång.
Nej,dagens färger använder svenssons hus som experimentverkstad. Skulle vilja se ett test där man testar färgens verkan avseende fuktskydd och skydd mot röta istället för som nu när man testar mot påväxt.
dagens test visar ju bara på hur mycket gift man vågar hälla i.Ingen påväxt= lagom mycket gifter.
sett siffror på att 10% av burkens innehåll är olika sorters gifter mot alger,svamp och mossa.sedan tillkommer konserveringsmedel (för att färgen inte skall ruttna i butiken) och diverse kemikalier för att alkyd och akryl skall trivas ihop,att färgen skall flyta ut och för att den skall torka snabbt.
upp mot 200 olika kemikalier och gifter beräknas finnas i den moderna Olje/plastfärgen.Sedan är den alltså miljövänlig då lösningsmedlet är vatten. Vet inte om man skall skratta eller gråta åt eländet men miljön gråter i vilket fall. ulf

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #13 skrivet: 02 jul-17 kl 15:26 »
Problemet, ((antar att målarmäster redan vet det, men) för andra som läser här och inte redan vet det...), är att akrylfärger och liknande de bildar ett tätt lock som blir ett drivhus för rötsvampar, mineraloljor gör för visso inte det, emn dessa bryter ned träet kemiskt med tiden.

Färgen håller vad den lovar, men träet under blir förstört med tiden.

Äldre färgtyper fungerar tvärtom, dvs färgen försvinner med tiden, men träet blir konserverat med ämnen som finns naturligt i trä och örter.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #14 skrivet: 02 jul-17 kl 21:50 »
->malarmaster

Jag fick tips om att grunda med kinaolja innan jag målade slipgrund och sedan färdigstrykning (linoljefärg, utvändigt). Vad är din åsikt om det?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #15 skrivet: 02 jul-17 kl 22:02 »
Balsamterpentin har i alla fall Swedhandling på både dunk och fat.  http://www.swedhandling.se/produkter/balsamterpentin/

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #16 skrivet: 03 jul-17 kl 10:21 »
->malarmaster

Jag fick tips om att grunda med kinaolja innan jag målade slipgrund och sedan färdigstrykning (linoljefärg, utvändigt). Vad är din åsikt om det?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Först vill jag veta vad slipgrund är.
I mitt yrke är det en beteckning för en inomhus grundfärg på snickerier. I äldre tid (på linoljans tid) var slipgrund en behandling som var att man i den våta färgen slipade med pimpsten för att få absolut släta snickerier.Senare blev det en beteckning på ett alkydfärglager som slipades efter tork och nu kallas det bara för grundning,då med en modern vattenbaserad produkt.
Kinaolja är ju en kinesisk tallolja med egenskapen att dess molekyler är mindre än linoljans vilket ger en bra inträngningsförmåga i rent trä.

Min uppfattning är att istället för kinaoljan använda rå linolja i första strykningen och därefter köra linolja helt igenom. Min personliga erfarenhet är att det brukar skita sig att blanda olika produkter,särskilt utomhus.T.ex att stryka olika lager med t.ex alkydolja och under/ovanpå linolja. De har helt enkelt olika tid på åldrande så det kommer att gå åt helvete förr eller senare.En alkydolja ger upp först och har du då linolja ovanpå sticker den också. Gör du tvärtom så lär du ha ett skrapjobb framför dig vid nästa ommålning.

mitt råd är att köra samma produkt rätt igenom,linolja eller alkydolja. Vattenbaserade produkter undviks på trä.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #17 skrivet: 03 jul-17 kl 17:01 »
hur snart efter målning/grundning med halvolja måste man stryka färgen?
Jag har strukit ett gäng plankor på alla sidor utom baksidan med halvolja, och tänkte låta de stå och dra någon dag, gör det något?
En annan rolig grej, vad gott det luktar med linolja, det luktar naturligt, varför har man inte målat med detta tidigare, visst det blir en hel del fler moment, än med dagens skitfärg, men resultatet står sig längre.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #18 skrivet: 03 jul-17 kl 19:55 »
hur snart efter målning/grundning med halvolja måste man stryka färgen?
Jag har strukit ett gäng plankor på alla sidor utom baksidan med halvolja, och tänkte låta de stå och dra någon dag, gör det något?
En annan rolig grej, vad gott det luktar med linolja, det luktar naturligt, varför har man inte målat med detta tidigare, visst det blir en hel del fler moment, än med dagens skitfärg, men resultatet står sig längre.
jag brukar vänta ett dygn . det är inte så noga men den måsta ha dragit in rejält,dvs kännas torr på ytan.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #19 skrivet: 03 jul-17 kl 20:24 »
då gör det inget att den ligger några dagar i väntan på färgen tolkar jag det som =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 4 användare (2 dolda)
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser