Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tunn eldfastplåt  (läst 1308 gånger)

andebratt

  • Inlägg: 8
Tunn eldfastplåt
« skrivet: 08 nov-20 kl 23:47 »
Hej, jag söker en tunn (tunn plåt) eldfastplåt till bygge av raket spis och liknande konstruktioner.

Några förslag på var sådana kan införskaffas?

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Tunn eldfastplåt
« Svar #1 skrivet: 09 nov-20 kl 18:51 »
Cortenaplåt. Från början flr kaminer idag populärt som rostig byggplåt till hus och rabbatkanter. Sök på plåtfirmor. Laser&tunnplåtfirma.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Ebbe W

  • Inlägg: 17
    • Östergötland
SV: Tunn eldfastplåt
« Svar #2 skrivet: 28 apr-24 kl 19:43 »
All stålplåt är eldfast... Jag byggde min RS av hålprofil 120x120, men det blir ju lite tungt. Vanlig 2mm kallvalsad plåt kommer att fungera utmärkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Tunn eldfastplåt
« Svar #3 skrivet: 28 apr-24 kl 20:59 »
Nej och åter nej. Som "eldfast" definierar man plåt som tål att hållas uppvärmd till glödning länge utan att t ex bli spröd eller "försvinna" genom glödskalsbildning. Ofta ställer man också krav på att den ska tåla en del aggressiva beståndsdelar i rökgaser (t ex svavelföreningar).
Cor-Ten är ett varumärke på en slags plåt som nog kan anses ganska eldfast, men det finns många andra också.

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Tunn eldfastplåt
« Svar #4 skrivet: 28 apr-24 kl 22:46 »
Nåja, det är tyvärr så att eldfast betyder minst två olika saker, helt enligt föregående två talare. Dels ungefär fire-proof, tex det mesta som inte brinner, spricker eller smälter i hushållsugn. En eldfast ugnsform. Dels ungefär refractory material, såsom stål och keramik av extra tålig sort.

Det är en språklig brist som man får navigera. I sammanhanget: eldfast plåt måste avse den andra betydelsen, eftersom plåt generellt redan är eldfast i den första betydelsen. Fast raketspisar tillverkas väl å andra sidan vanligen inte av något märkvärdigt stål... 

« Senast ändrad: 28 apr-24 kl 23:07 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Tunn eldfastplåt
« Svar #5 skrivet: 28 apr-24 kl 23:14 »
Frågan är väl också hur många raketspisbyggen som någonsin blir färdiga och kommer till användning under någon längre tid. Just i det fallet kan det nog vara lämpligt att inte kosta på bättre och dyrare material än vad som krävs för att spisen ska tåla en tids proveldning, är man nöjd med funktionen kan man utan större saknad skrota bort prototypen när den är söndereldad och lägga ner mer omsorg på materialvalet till nästa exemplar.
Till saken hör också att många av de mer avancerade eldfasta stålen är svåra att ha att göra med när det gäller svetsning, det gäller att man använder rätt tillsatsmaterial och svetsmetoder för att inte förstöra plåtens goda egenskaper runt svetsfogarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare
mosippa24, Jona d, fylgja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser