Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dals-Pärlhöna  (läst 25811 gånger)

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Dals-Pärlhöna
« skrivet: 23 jan-05 kl 10:15 »
En bild på Dals-pärlhöna.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #1 skrivet: 20 mar-11 kl 08:54 »
Hejsan!

Nyfiken man blev på din tråd.

Dals pärlhöna finns de att bevara i genbank som andra gamla svenska lantraser som är hotade?

Mvh Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 09:05 »
Hejsan!

Nyfiken man blev på din tråd.

Dals pärlhöna finns de att bevara i genbank som andra gamla svenska lantraser som är hotade?

Mvh Jordbron
Dals pärlhöna är ingen lantras och är därför inte med i genbanken.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 21:45 »
Dals pärlhöna är ingen lantras och är därför inte med i genbanken.

Bara för att den inte i dagsläget inkluderas i det svenska bevarandeansvaret och bevaras i en levande genbank betyder det inte att det inte är en lantras.
Dals-pärlhöna finns beskriven i Hallanders Svenska Lantraser -89
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 21:53 »
Bara för att den inte i dagsläget inkluderas i det svenska bevarandeansvaret och bevaras i en levande genbank betyder det inte att det inte är en lantras.
Dals-pärlhöna finns beskriven i Hallanders Svenska Lantraser -89
Jo klart, finns flera "lantraser" men jag syftar på genbank lantras.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 22:34 »
Är alltså dals-pärlhöna en vanlig höna eller pärlhöna?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 22:43 »
Det är en vanlig dvärghöna som kommer från Dalsland och kringliggande län
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 21:03 »
Dals-Pärlhöna
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #8 skrivet: 28 aug-11 kl 22:39 »
Citera
"Dals-pärlhöns", tror jag.

Nån som kan lägga in bilder på sådana?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #9 skrivet: 30 aug-11 kl 08:39 »
hittade 2 bilder, den ena är från Johan P den andra från en annan jag inte minns namnet på.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #10 skrivet: 08 maj-12 kl 12:03 »
Citera
I norra Västergötaland och på Dal finns en dvärghöna som också kallas pärlhöna. För att skilja den från ölandspärlhöna har man valt att benämna den ölänska ”spitehöna” och den västgötska/dalska för dalsk pärlhöna. Också denna är en blommig ras som förekommer och förekommit ”länge” i dessa trakter.

Pärlhönsen har ungefär samma storlek som svenska dvärghöns. Alla färger kan förekomma utom rent vit, men oftast finns den blommiga teckningen med, och det är den som har givit upphov till namnet. Benbefjädring har förekommit; enstaka fall nakna ben är regel, liksom enkelkam. De anses var mycket goda ligghöns och tupparna är som alla dvärghöns mycket morska. Källa Krister Kortebäck hämtat från Svenska Lantraser Håkan Hallander
Dalsk pärllhöna är en mycket aktiv ras, som flyger bra. Äggen är benvita-ljust rosafärgade. De är goda fodersökare. Färgen på hönsen kan variera mycket. En väldigt trevlig dvärgras, mycket ovanlig, som behöver spridas mer. Det finns bara ett ytterst fåtal uppfödare av rasen.
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 12:44 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 12:10 »
Gud, vad intressant! Ska den inte bli genbanksansluten?

Vet du hur många det finns?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #12 skrivet: 08 maj-12 kl 12:15 »
Gud, vad intressant! Ska den inte bli genbanksansluten?

Vet du hur många det finns?
Tyvärr ansågs den inte vara dokumenterad tillräckligt långt tillbaka i tiden, när de inventerade lantraserna. Kanske ändras det i framtiden. Det finns bara ett fåtal besättningar som säljer ägg, jag känner bara till 3-4 st.

Några har enstaka djur, som har köpt ägg från mig, men jag vet inte att någon av dem säljer ägg.

JohanP här på forumet har också dem, och det finns någon till entusiast som försöker bevara och sprida rasen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 12:18 »
Okej. Hur långt tillbaka i tiden är den dokumenterad?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #14 skrivet: 08 maj-12 kl 12:21 »
Jag har försökt ta reda på det. Hallanders bok gavs väl ut tidigt 80-tal (?) och då var den ju känd i alla fall. Den hade varit i samma familj i decennier, sa den jag köpte mina ifrån, men de som hade ursprungsbesättningen kunde inte ange exakt hur länge. Kanske kan Johan P fylla i med mer info?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #15 skrivet: 08 maj-12 kl 13:47 »
Vi vet i princip ingenting om vad detta är och någon dokumentation har inte kunnat fås fram. Inte mer än "folk hade såna förr" och det räcker inte i detta sammanhang. Det har under genbankernas tillvaro under drygt 20 år rapporterats och undersökts flera olika stammar (bla från Värmland, Kolmården, Oskarshamnstrakten, norra Skåne och Gotland) som heller inte kunnat dokumenteras och som därför inte kan komma i fråga som någon officiellt godkänd svensk lantras och därmed har heller inga genbanker bildats för dessa stammar. I flera fall har dessutom den oenhetliga typen antytt sentida inkorsning! Den dalska pärlhönsen är ett osäkert kort, torparhönsen är ett annat. En genetisk studie är dock på gång och den kan möjligen ge någon ledtråd. Det finns två dokumenterade svenska dvärghönslantraser i genbank. Båda är relativt fåtaliga och i behov av fler genbanksbevarare. Det är gammalsvensk dvärghöna och öländsk dvärghöna. Den senare inte helt olik en del dalska pärlhöns.
« Senast ändrad: 08 maj-12 kl 13:50 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #16 skrivet: 09 maj-12 kl 18:45 »
De är mycket bra värpare, mina snittar på ca 6 ägg i veckan under sommarhalvåret. Väldigt vackra ägg, med fin avlång form och benvit-rosa färg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #17 skrivet: 15 maj-12 kl 13:52 »
Nu har jag några kycklingar, naturruvade under en liten korsningshöna. Bedårande söta, och inte till salu. Men kycklingarna från avelsäggen kan se ut så här:
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #18 skrivet: 15 maj-12 kl 14:07 »
Tänk att alla 9 kycklingarna ryms under mamman. Jag lade in 9 ägg under henne, och det blev 9 kycklingar, så kläckprocenten kan man inte klaga på  ;).

Ser ni den lilla kycklingen under vingen? Det är allt som syns av alla 9 kycklingarna. De är lite blyga ännu, men blir modigare för varje dag. Mamman är lugn och tycker att det är ok att man tar bilder och gör konstiga ljud. "Pyckling, pyckling, pyckling. Å vad söta ni är" Ibland är det tur att ingen hör mig när jag kommer igång  :-[.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #19 skrivet: 15 maj-12 kl 19:01 »
Hon är allt lite nyfiken på den där konstiga mojängen som lyser ibland...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser