Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsinverter till vattenhjul?  (läst 5083 gånger)

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
Solcellsinverter till vattenhjul?
« skrivet: 02 jul-18 kl 08:32 »
Jag funderar både på att sätta upp solceller och på att bygga ett vattenhjul i ett dike som jag har på tomten. En undran som jag då har är denna: kan jag använda solcellsanläggningens växelriktare till att göra användbar hushållsel av den ström som vattenhjulets generator ger?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-18 kl 11:06 »
Det kan du, antagligen... Jag ser två problem. Det första att solcellerna matar in el baklänges till vattenhjulsgeneratorn eller tvärt om, vet inte om grejerna mår bra av det men värt att kolla.

Det andra är att du antagligen inte får ut nämnvärt med effekt ur ett vattenhjul i ett dike. En liten exempelberäkning: Antag att det rinner 10 l/s (en hink i sekunden) genom diket och att fallhöjden kan antas vara 1 m (nu är det ju inte fallhöjd som för en turbin utan strömmande vatten men om det inte forsar väldigt vildsint så är det inte mycket rörelseenergi i vattnet) ifall du kunde ersätta hjulet och diket med en turbin och en damm. I så fall kan anläggningen på ett teoretiskt plan ge max 100 W. Nu kan man ju inte stoppa vattnet helt för då blir det översvämning och det är massa förluster så i praktiken får du rimligen inte ut mer än 30% av det, alltså 30 W. Det räcker visserligen för att driva några LED-lampor men inte mycket mer.


Fundera över hur mycket vatten det rinner i diket och hur snabbt det rinner. Det är inte så lätt att få ut några vidare effekter ur vatten i en bäck eller ett dike.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-18 kl 13:27 »
Nej, så värst mycket ström räknar jag inte med att kunna utvinna ur detta dike. Knappt någonting, om jag sätter det i relation till de resurser som måste läggas ner för att förverkliga ett sådant här hjul. Det är mera för att det är intressant och stimulerande som jag skulle dra igång ett sådant här projekt, än för att det vettigt.

Det som jag funderar över är bara om det vore tekniskt möjligt att använda samma växelriktare som till solcellerna, eller om jag vore tvungen att ha en separat till vattenhjulet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-18 kl 16:34 »
I husvagnen har jag solcell, batteri och växelriktare.
Ibland laddar jag batteriet från bilens generator eller batteriladdare, så då måste det väll funka med ett vattenhjul eller nå annat också.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-18 kl 07:31 »
Men då är det i alla fall värt att undersöka saken vidare, verkar det som.  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-18 kl 11:15 »
I serie med solcellen finns ju som regel en diod som ska skydda den mot bakström.   Om den generator som drivs av vattenhjulet är en växelströmsgenerator för bil, så tar dioderna i dess likriktarbrygga hand om samma funktion utan att man behöver bry sig.
Om det rör sig om en gammal likströmsgenerator för bil så får man en nödtorftig liknande funktion av dess bakströmsrelä.  Använder man en generator av annat ursprung, eller konverterar någon annan slags elmaskin själv till generator, så får man själv ta ansvar på lämpligt sätt för att inte "bakström" från solcellerna går förlorad i generatorn.

Hur du än gör så kommer det att behövas ett buffertbatteri och en solcellsregulator för att få någotsånär stabil spänning och dra maximal nytta av solcellerna. Beroende på hur den regulatorn är gjord, och om den generator du använder har en bra spänningsregulator eller inte, så får du ta ställning till om generatorn ska kopplas in på solcellssidan eller batterisidan av solcellsregulatorn.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #6 skrivet: 03 jul-18 kl 12:21 »
Skaffar du en inverterad med 2 mppt så kan du köra de hela parallellt men solcellsinvertrsr brukar vilja ha lite högre spänning.
1 solcellspanel brukar ligga på runt 40v

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #7 skrivet: 04 jul-18 kl 08:45 »
Tackar hjärtligast för tipsen.  :)

Så här är det nämligen: att eftersom mina kunskaper om det elektriska är i det närmaste obefintliga så behöver jag all hjälp jag kan få. Då kunde man i och för sig invända att just eftersom jag ingenting kan, så ska jag heller inte ge mig in i ett sådant här projekt - men jag håller inte med. Man kan lära sig mycket genom att ge sig på saker som egentligen är för svåra för en. Learning-by-doing tror jag att den metoden kallas i utlandet.  :D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solcellsinverter till vattenhjul?
« Svar #8 skrivet: 04 jul-18 kl 09:42 »
Tackar hjärtligast för tipsen.  :)

Så här är det nämligen: att eftersom mina kunskaper om det elektriska är i det närmaste obefintliga så behöver jag all hjälp jag kan få. Då kunde man i och för sig invända att just eftersom jag ingenting kan, så ska jag heller inte ge mig in i ett sådant här projekt - men jag håller inte med. Man kan lära sig mycket genom att ge sig på saker som egentligen är för svåra för en. Learning-by-doing tror jag att den metoden kallas i utlandet.  :D

Hur många vet du som kan utan att varit okunnig från början?
Så prova och testa är en bra ide, det kan ju inte mer än gå åt helvete.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser