Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Broadfork" på svenska?  (läst 2706 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
"Broadfork" på svenska?
« skrivet: 08 mar-12 kl 21:46 »
I boken The New Organic Grower (rekomenderas!) av Eliot Coleman talas om ett redskap han kallar "Broadfork". Det liknar en grävgrep men är bredare och med två skaft. Används för att luckra jorden. Det verkar som ett praktiskt redskap - men jag har aldrig sett något i verkligenheten. Än mindre använt ett.



http://healingmagichands.wordpress.com/2007/06/18/broad-fork/

Finns det något svenskt namn? Finns det att få tag på i sverige? Har någon testat?

Albin

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 21:22 »
Har ej testat på egen jord, men har en kamrat som har ett sådant verktyg och hos honom har jag känt på en broadfork.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 21:14 »
Tror du den är fungerar?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 00:17 »
Den är avsedd för underhåll av dubbelgrävd jord och liknande. Den är alltså avsedd att luckra redan lucker jord på djupet, för att förebygga att den sjunker ihop. Den funkar troligen inte på vanlig trädgårdsjord eller åkerjord, där man har mer eller mindre lucker matjord ett par dm och under den hårdare alv. Den kan nog funka på upphöjda bäddar, om inte jorden ramlar ner för mycket när man jobbar med redskapet. John Jeavons kallar den (eller liknande redskap) för U-bar såvitt jag minns. Blir väl U-stång, U-järn eller U-balk på svenska eller kanske hellre U-grep. Broadfork kan väl översättas bredgrep.

Jag har inte testat detta redskap själv, bara läst om det i en av Jeavons böcker.
« Senast ändrad: 20 mar-12 kl 00:34 av Anders Skarlind »

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #4 skrivet: 13 maj-14 kl 17:08 »
Granströms-grepen finns nu! Den är kraftigare än bilden ovan visar. Jag kör okultiverad styv lera. Se http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167169.0 för video.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #5 skrivet: 17 maj-14 kl 13:36 »
Bredgrep, broadfork, grenilette.

Finns en gammal tråd där det diskuteras.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=155775.0

Tydligen anser en del att det skall vara flera böjda spetsade smidda rundstål/fjäderstål istället för några få raka järn/pinnar. Det gör det mycket lättare att sticka ner, skär mindre och ger en extra hävstångseffekt när man trycker ner skaften för att lyfta jorden. Dessutom blir det ett vackrare redskap.


Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-14 kl 18:30 »
Nu har en testgrupp bildats som fått grepen levererad till tillverkningspris. 4 personer har hittills testat den. Den femte i testgruppen kommer jag inte i kontakt med. Nu är Nilsegårn näst på tur om han/hon inte vill behövs en femte testperson.

Dise

  • Inlägg: 26
  • Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #7 skrivet: 10 jun-14 kl 18:01 »
Hej! Jag vill prova bredgrepen! Vi har tänkt åka en sväng nästa vecka om ledigheten blir godkänd, ev så kan vi komma förbi och hämta den.  Funkar det inte så får den skickas.
Min adress är:
Therese Nyman
Grevared, Larsagården 2
51996 Fotskäl
0320-63151

Hoppas att det går bra om jag hör av mej i morgon. Hälsningar Therese

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: "Broadfork" på svenska?
« Svar #8 skrivet: 10 jun-14 kl 19:40 »
Hej! Jag vill prova bredgrepen! Vi har tänkt åka en sväng nästa vecka om ledigheten blir godkänd, ev så kan vi komma förbi och hämta den.  Funkar det inte så får den skickas.
Min adress är:
Therese Nyman
Grevared, Larsagården 2
51996 Fotskäl
0320-63151

Hoppas att det går bra om jag hör av mej i morgon. Hälsningar Therese

Om du vill testa en innan köp så har jag en och finns i Jäla söder om Falköping.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser