Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märklig svullnad/utgjutning?  (läst 6427 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Märklig svullnad/utgjutning?
« skrivet: 15 apr-07 kl 09:32 »
En av våra äldre kor blev dålig förra veckan, bara låg ner och var näst intill apatisk. Hon blev behandlad för vasst och fick ett bredspektrigt antibiotika. Efter ett par dar blev hon lite piggare, började äta (om än dåligt) och dricka, samt röra sig litegrann.

Sedan fick hon lymfangit i ett bakben, och är nu på 6:e och sista behandlingsdagen för det. (Penicillin) Igår kväll upptäckte vi så att hon är svullen och stenhård i den bakdelen där hon inte har lymfangit. Mitt på bakdelen har hon en riktigt stor utgjutning som är stenhård, och det är också hårt och svullet runt den utgjutningen. Hon ömmar inte när man trycker där, men eftersom hon inte vill ligga ner på den sidan är det förstås obehagligt ändå.

Har någon erfarenhet av något liknande? Kan det kanske hänga ihop med det svullna bakbenet som vet. tror är lymfangit? Det är hela benet som är svullet, och ovanför knät på baksidan knöligt på sina ställen. Familjens samlade ko-erfarenhet har aldrig sett något liknande... Hon har tidigare varit kärnfrisk.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 14:16 »
Det låter som en vätskeutgjutning(hygrom), blodutgjutning (hematom) eller en böld. Man gör klokt i att avvakta ett par veckor därefter kollar man om det är en böld med hjälp av en grov kanyl. Komer det äckelpäckel då öppnar man på lägsta punkten men det är egentligen ett jobb för veterinären. Hygrom och hematom går tillbaka spontant.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 14:31 »
Men om det är en böld eller hygrom, borde det inte kännas mjukare då? Det är verkligen stenhårt, både själva utgjutingen och runtomkring. En stor del av den bakdelen är svullen i sig, och utgjutningen är liksom toppen på isberget, den är placerad mitt på ungefär.

Vi funderade på om det kan hänga ihop med vassten, men där? (Om det nu var vasst, det vet vi ju inte säkert heller.) Mitt på bakdelen?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 15:47 »
Men om det är en böld eller hygrom, borde det inte kännas mjukare då? Det är verkligen stenhårt, både själva utgjutingen och runtomkring. En stor del av den bakdelen är svullen i sig, och utgjutningen är liksom toppen på isberget, den är placerad mitt på ungefär.

Vi funderade på om det kan hänga ihop med vassten, men där? (Om det nu var vasst, det vet vi ju inte säkert heller.) Mitt på bakdelen?

Det är lite svårt att få grepp om var den hårda utbuktningen finns. Du skrev innan "mitt på bakdelen". Om du står rakt bakom kon när hon står upp. Har hon alla utskjutande höftkammar och utskott på plats? Jämför de båda sidorna och kika även på kon bredvid för jämförelsens skull. Det kan handla om en helt annan sak än det jag först trodde. Rapportera sedan igen med lite mer noggrannare beskrivning om var utgjutningen finns, både sett från sidan och bakifrån.
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 15:48 av Henning »

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 16:34 »
Ja, jag tycker själv att beskrivningen var luddig...  ;) Står man bakom kon ser den högra bakdelen mycket större ut än den vänstra. Men utskott och sådant ser "rätt" ut.

Jag har markerat svullnaden med rött på bilden, hoppas det gör det lite tydligare!

Edit: oj, vad bilden blev liten då.... Ska försöka ordna en större!
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 16:34 av Falin »

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 16:41 »
Nu ska vi se...

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 17:13 »
Jo, det sitter på rätt ställe för att jag ska bli stärkt i min misstanke. Jag tror din ko har fått en tuber coxae-avlösning. En knöl på bäckenet har lossnat och flyttat sig neråt. Det gör naturligtvis ont och leder också till mukelbristningar och svullnader m.m. Det är dock inte så farligt som det låter. I de flesta fall repar sig kon men blir assymetrisk bakifrån sett, för all framtid. En liten misstanke gror hos mig nu och det är att att det inte handlade om vasst utan var bäckenbekymren som utlöste smärtreaktionen. Man ställer oftast vasstdiagnosen pga genom att nypa kon över manken. Hon sjunker då ner men gör det ont någonstans i bröst eller bukhålan, stönar hon. Ibland kan ett nyp utlösa smärtreaktioner utanför ordinarie ställen. Vid vasst brukar kon har mer ont när de ligger ner och står därför upp mer än vanligt
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 17:15 av Henning »

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 17:28 »
När veterinären behandlade för vasst var det tvärtom - hon låg ner hela tiden och det var knappt vi fick upp henne. Veterinären tog ett blodprov som hon sa pekade mot att det kunde vara vasst.

Hur kan en sådan knöl lossna? Har hon gjort något, eller är det något som bara kan hända? Och vad kan man göra för att hjälpa henne? I dagsläget så dricker hon bra, äter halvhyggligt och är uppe på benen rätt ofta.

Finns det någonstans jag kan läsa mer om det här?
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 17:29 av Falin »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-07 kl 01:18 »
Blodprovet kan nog ge samma utslag för en tuber coxae-avlossning som för vasst. Hon kan ha halkat, det kan också vara en försvagning i skelettet som medverkat. Det är god prognos när hon kan resa sig och stå upp. Se till att ha halkfritt under. Djupströbädd torde vara det bästa. Om du vill leta information på nätet så heter det höftbensknöl på svenska, tuber coxae på latin.
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 19:03 av Henning »

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-07 kl 12:38 »
Hon står i stor sjukbox sedan vasstdiagnosen, på djupströbädd. Och jag har lindat hennes dåliga bakben med Back on Track, som jag har till hästarna...  :) Det brukar hjälpa upp cirkulationen i svullna ben hos dem i alla fall, så jag provar på henne med. Hon har gott om plats i boxen att röra sig på, det borde hjälpa till också.

Idag tycker jag att utgjutningen är något mjukare, och det är inte heller riktigt så svullet och hårt runtomkring. Hoppas det är ett gott tecken! Benet är fortfarande svullet, men det har gått ner, och lymfangit brukar ju ta tid på sig att försvinna helt.

Tack så hemskt mycket Henning, man lär sig nya saker varje dag här!  :) Och nu ska jag googla...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-07 kl 13:44 »
Om det är mjukare nu kan det då inte "bara" ha varit tryckskada efter att inte ha legat på det sjuka benets sida så mycket.

Tryckskador har jag sett stenhårda på pares kossor som legat några dagar, de brukar ju dock mjukna ganska fort då hon kommit på benen igen.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #11 skrivet: 17 apr-07 kl 16:03 »
Idag tycker jag utgjutningen har flyttat sig nedåt, så det kanske är ett hematom ändå? Eller en tryckskada, som Anna skrev. Damen i fråga har hur som helst skaffat sig dåliga vanor i sin sjukbox - lägger sig ner och väntar på att maten ska komma till henne. Och det gör den ju, via mig som knatar efter och flyttar den inom bekvämt räckhåll....  ;)

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #12 skrivet: 17 apr-07 kl 18:43 »
Det är så det brukar vara. Oavsett vad skadan beror på har det blivit vätskeutträde som söker sig nedåt. Hon kommer kanske att få ett präktigt elefantben vad det lider men det går över. Det är bra om hon står upp en stund varje dag. Det verkar som om du tar väl hand om henne.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #13 skrivet: 18 apr-07 kl 14:27 »
Tyvärr ser prognosen dålig ut just nu - veterinären var ute idag och tittade på henne, och när hon lyssnade på hjärtat hördes det biljud där. Som jag förstod det (vår vet. är danska  ;)) har det orsakats av vassten, det har blivit en bakterieinfektion i hjärtat. Till och från har hon feber, ibland är hon piggare och ibland sämre, och det var tydligen ett vanligt symtom.

Typiskt, nu när både utgjutningen och det svullna benet har blivit bättre.  :(

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #14 skrivet: 25 apr-07 kl 23:45 »
Bakterieinfektion i hjärtat  :-\
finns något att göra då eller är det bara slakt ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märklig svullnad/utgjutning?
« Svar #15 skrivet: 26 apr-07 kl 11:31 »
Det är bara slakt, i princip. Enligt veterinären kunde man prova med långtidsbehandling med antibiotika, men oddsen var väldigt dåliga. Hon kände bara till någon enstaka ko som tillfrisknat.

Vi valde nödslakt, eftersom hon inte var purung och inte blev bättre.  :'(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

Enkelt boende
i Övrigt om bygga & bo
[Igår kl. 22:28]


Hitta ämnen
i Teknisk support
[Igår kl. 14:50]


Tid att klippa tuja
i Övrigt om odling
[01 maj-24 kl 19:47]


Tenngjutning
i Metall
[01 maj-24 kl 10:01]


Ersätta hushållspapper med ... vad?
i Textil
[30 apr-24 kl 00:07]


Konsistens på ägg
i Höns: Sjukdomar och skador
[29 apr-24 kl 17:43]


Rädda svetspinnarna
i Metall
[29 apr-24 kl 00:58]


Tunn eldfastplåt
i Metall
[28 apr-24 kl 23:14]


Kommer vedeldning att beskattas?
i Uppvärmning
[28 apr-24 kl 22:14]


Rostfri skruv i ek?
i Trä
[28 apr-24 kl 22:07]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser