Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Nytt" kök av byggrester  (läst 5506 gånger)

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
"Nytt" kök av byggrester
« skrivet: 21 jan-10 kl 21:39 »
Om man ändå ska föröka hitta något positivt med slit-och-släng samhället... Nedan ser ni vårt "nya" kök byggt av lite diverse som inte var gott nog åt slit-och-släng folket.

Köket består bla. av. helt nya Marbodal-luckor som hade fått några dammkorn på sig i lackeringen och därför ratades av köparna (de reklamerade och fick nya, jag köpte de "gamla" oanvända för 1500 spänn på blocket). Kyl&frys som förre ägaren ville slänga ut efter 3 månaders användning då han absolut skulle ha rostfritt istället och en sockel gjord av en taklistbit som beställaren inte tyckte såg helt rätt ut när den väl nådde butiken.

Visst det är inte perfekt överallt men jag har inte heller behövt sälja ett halvår av min tid för att ha råd med det.  ;D

FÖRE:



EFTER:





Fler bilder finns på: http://www.styleroom.se/album/15002

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #1 skrivet: 21 jan-10 kl 21:44 »
*tummen upp* :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LottaLuvin

  • Gäst
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 21:58 »
yeeha!  :D

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 22:20 »
Det blev ju fint som tusan det där! Å gratis är gott (nästan gratis)!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 22:27 »
Wow! Skitsnyggt  :D
Du har gjort ett riktigt kap!
Landsflykting i storstan...

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 23:25 »
Fint!  :)
Men jag undrar en sak: jag ser inte de där dammkornen, går det att rita dit en pil eller nåt?  ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 23:37 »
Trots krisen finns det ändå kök att få mot nedmontering, som man använt några år. Troligtvis har inte krisen slagit till hos de som har någorlunda hyfsat jobb. Ännu kan man ju lätt låna hundra lakan för 2200 per år, hur länge det nu håller.

Visst köket är både fint och prisvärt och framförallt betalt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

signe

  • Inlägg: 498
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #7 skrivet: 24 jan-10 kl 10:02 »
Men vad var det egentligen för fel på ditt gamla kök? Ser väldigt fint ut och bänkarna verkar inte vara lägre.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #8 skrivet: 24 jan-10 kl 12:27 »
Men vad var det egentligen för fel på ditt gamla kök? Ser väldigt fint ut och bänkarna verkar inte vara lägre.

Lådorna ser ju ganska hängiga ut i alla fall tycker jag.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #9 skrivet: 24 jan-10 kl 12:53 »
Men vad var det egentligen för fel på ditt gamla kök? Ser väldigt fint ut och bänkarna verkar inte vara lägre.


Om nu ett av köken skulle bli fjärrvärme nu, så gäller du ju att välja vilket som för tillfälligt passar bäst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #10 skrivet: 24 jan-10 kl 15:37 »

Tillåt mig skratta "Signe"... du kan gärna få mitt "fina" gamla kök om du vill.

Om man gillar att ha lådor som saknar lådfronter och buckliga fuktmättade "luckor" som ramlar av när man öppnar dem så är det faktiskt verkligt trivsamt.  Lägg därtill den behändiga damm/fettsamlande glipan mellan stommar och tak (extra kryddad med en i pricnip obefintligt renande spisfläkt) och toppa alltihop med en läckande diskmaskin.

De som bodde här innan oss var om möjligt ännu snålare än vi, så de skippade hela idén med köksluckor och sågade ut fyrkanter av spånskiva som de rollade med blåfärg. Det är dessa "luckor" som synes på bilderna. Jag får ta åt mig äran som en skicklig fotograf om jag lyckats få detta att se trivsamt ut. Det var det inte.

Bänken är naturligtvis samma höjd nu och förr, det är ju samma diskbänk och stommar.


ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #11 skrivet: 24 jan-10 kl 21:40 »
Snål? Ärligt nu uppskatta vad du lagt på köket totalt!  (:)

Gör en lista på vad du gjort och vad det kostade. Ska snart börja själv och är intresserad men inte ser det du har där "nästan gratis" ut.

Jonaflax

  • Inlägg: 66
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 23:40 »
Jag kollade själv på Blocket häromdagen på just kök. Det är fantastiskt vad mycket fint man kan få för några tusen.
Vårt furukök från -84 är både fult och nött nu, så ett nygammallt vore fint. Haken är bara att jag gärna vill ha ett större kök dessutom. Inte lika lättfixat...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 23:53 »
Jag har en bunt med 'gamla' köksskåp olika mått från ett 'normalstort' kök, träluckor, typ såna där speglar. Vi köpte dem, på blocket eller någon annons för några år sedan, vi skulle renovera vårt kök, bygga till framför allt eftersom det i befintligt skick bara gick in en åt gången och bara fick plats att typ micra makaroner i...

Luckorna är fina men själva skåpen är lite halvdåliga, de som rev ut det (vi köpte dem efter att de tagit ut dem vilket var lite synd) var nog lite slarviga.

Vår tanke var att snygga till skåpen, byta ut någon del som var lite trasig etc, spackla och måla luckorna (ville ändå ha målade luckor) och få ett fint (nytt) kök utan att köpa nya dyra skåp.

Sen blev min man sjuk, fick reda på att de var parkinsons, han är fortfarande rätt dålig, har inte fått medicinen att stämma helt, så renoveringen avstannade så gott som helt, så för att få en chans att få ett kök överhuvud taget fick vi bita i sura äpplen och köpa allt färdigt och ta hjälp. Dyrt och lite trist...

Men skåpen finns kvar och är till salu om någon är intresserad, finns även en fin nästan ny, men för liten för oss diskbänk (120) och en jättebra fläkt som bara är några år (Electrolux)

Kanske var lite OT att mer eller mindre annonsera här, men vi har redan annonsen ute på detta i annonsdelen men jag vet inte hur många som läser annonserna där, som ser den.

Tänkte bara, om någon ville göra en liknande renovering som ts gjort, vilken för övrigt var kanonfin och faktiskt påminner lite om vårt kök, det som det blev (Ikeas luckor som heter ståt och en brun bänkskiva)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vilse

  • Gäst
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #14 skrivet: 25 jan-10 kl 00:35 »
bullerbybo
fasingen va snyggt! precis som jag skulle vilja ha eget koek!

rakadero
kaenner med er,,vet hur det kaenns naer man staar mit uppe i bygge o renovering och sjukdom slaar till!kram!

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #15 skrivet: 27 jan-10 kl 17:38 »
kanonsnyggt!  :)
På sätt och vis önskar jag att jag hade standard på mina stomar i köket så man bara kunde köpa luckor på beg.annons.Men tyvärr blir det nog till att beställa nyagjorda för att få rätt mått :-\  Vill ju helst behålla de gamla stommarna.

johan/sandra

  • Gäst
SV: "Nytt" kök av byggrester
« Svar #16 skrivet: 27 jan-10 kl 18:00 »
Kanonsnyggt :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 4 användare
Tli, fri, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser