Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundgård  (läst 11050 gånger)

Hattstugan

  • Inlägg: 78
    • -
Hundgård
« skrivet: 14 feb-10 kl 20:15 »
Ni som har hundar i hundgård, berätta om era erfarenheter. Vad har ni för raser? Hur länge har ni hundarna/hunden i hundgården (hundgård med hus menar jag då)? Vad funkar bra och vad funkar mindre bra?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hundgård
« Svar #1 skrivet: 16 feb-10 kl 09:18 »
Mina hundar, Border Collies, står i hundgård på dagarna när jag är på jobbet. På kvällar, nätter och helger är de inne.
Jag har både långhåriga och korthåriga hundar.  Det finns isolerade hundkojor med fräsch halm i.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Hundgård
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 08:22 »
Vi har tre Beaglar och en Isländsk fårhund. De är i hundgården när vi inte är hemma. Vi har ett rum i ladugården det gamla hönshuset, det är ca 10m2. Hund gården är 4x8 meter. Ute har vi singel det ska vara bra för hundarnas tassar. Det finns även ett bord där hundarna kan hoppa upp och se sig omkring, mycket uppskattad.

Vi la klinkers på golvet som tidigare var av betong, det gjordet att det blev lätt att hålla rent men väldigt halt. Vi har gjort en bädd av trä med inbyggd värmedyna, i botten har vi spikat fast en matta då hundarna drar ut allt som är löst.


Hundgården är byggd av nät 180 cm hög. Vi valde att bygga i sektioner då vi funderar på attflytta hundgården. Det viktigase är att setill att man har dörrar som är säkra, hundarna ska inte ta sig ut och barn ska inte kunna öppna.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Hundgård
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 13:05 »
Hej!
Har två bordercollie som är i hundgården när vi jobbar och de älskar sin hundgård. Bra om de kan ha utsikt/uppsikt över vad som händer runt huset. Gärna ett bord, inte för högt! De ska inte kunna skada sig av alla ner-hopp...
Hundgården bör vara skyddad för nord-vindarna och södersolen. Vi har hundkoja inbyggd i ett uthus, isolerad och med värmeelement som är gjort för hundkojor. Vattenskål ute, under tak, med frostvakt.

Deras favvoplats större delen av året, även när vi är hemma och dörren står öppen är det lilla bordet under tak. (även ingång till kojan)

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Hundgård
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 16:37 »
Hundgård är guds gåva till mänskligheten!

Ja hundgård är toppenbra, där är hundarna på dagarna och inne på kvällarna. Någon är ofta inne på dagen också, eftersom jag vill ha sällskap. Skall man bygga ny bör man kolla upp minimimåtten för hundgården, finns att finnna på jordbruksverkets hemsida. Vi har hundkojjor och det fungerar bra, men vi saknar ännu fler ställen med bra solskydd, så det står på att göra listan till våren. Bord är bra och gära lite stenar och träd att leka på, om det finns på platsen för hundgården. Vi har grus, för att hundarna skall kunna gräva. Tyvärr får de ju fram jorden under och blir leriga, men skitsamma, de har ju kul! En del harplattor, för att hundarna inte skall gräva, men jag tror på naturlig stimulering, hundarna älskar att gräva. Flera utsiktsplatser är uppskattat, gärna med sol och regnskydd. Vi har hundkojjor där man kan ligga på taket och så har vi byggt ett ytterligare tak ovanför hundkojjan, för att de skall ha tak även när de ligger på balkongen och den platsen älskar de!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hundgård
« Svar #5 skrivet: 28 mar-10 kl 09:06 »
Håller med Wobbeke, hundgård är en gåva från ovan. Vi har 4 hundar varav 2 sitter i hundgård på arbetstid, övrig tid är de inne. De ÄLSKAR sin hundgård och rusar ikapp ut till den varje morgon. De har ett hus med 2 rum i mitten av gården så de kan hoppa upp och ligga och sola/spana men inte så nära att de kan klättra över staketet. På marken är det grus och gräs och de kan studera hönsen och hästarna hela dagarna. De andra 2 springer fritt på inhägnad tomt men har en hundgård intill entrén med lya inbyggd i logen när jag behöver hålla dem undan för folk eller liknande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Hundgård
« Svar #6 skrivet: 28 mar-10 kl 09:14 »
Nyfiken...

Ni som har platta tack på hundkojan så hundarna kan hoppa upp.
har är taket konstruerat och hur har det gått i vinter med alla snö?

Min hundkoja har ett sluttande tak men tror Tulla hade älskat att sola där...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hundgård
« Svar #7 skrivet: 28 mar-10 kl 09:17 »
min fd hund hade jag i hundgården ibland om jag åkte hemifrån... max till kl 21 på sommar kvällarna... då började han yla när knotten kom fram (kort päls).. hundgården var 4x4meter men han satt mest på koj-taket..  regniga dagar när han grävde i hundgården så luktade han mask... urk.. min hund var tystlåten... en skällande hund hade jag inte stått ut att lyssna på... hundar som visstas i hundgård behöver självklart rastas de med (nåt som många hundägare glömmer bort)... märgben höll min hund sysselsatt i hundgården...
Fjäderfän och kaniner

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hundgård
« Svar #8 skrivet: 28 mar-10 kl 10:12 »
Nyfiken...

Ni som har platta tack på hundkojan så hundarna kan hoppa upp.
har är taket konstruerat och hur har det gått i vinter med alla snö?

Min hundkoja har ett sluttande tak men tror Tulla hade älskat att sola där...

Min ser ut såhär, numera rödmålad med vita knutar som boningshuset och så står den inte mot väggen längre. Den sluttar bara lite så det är en perfekt yta för 2 hundar att stå och spana på.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundgård
« Svar #9 skrivet: 28 mar-10 kl 12:40 »
Jag har Leonbergerhundar , dom har sin hundgård uppepå en höjd så dom kan spana ut över skogar o fällt .
Inne är det ett stooort rum på 20kvm med hörnsoffa fotöljer ett stort bord och tjocka "kina" mattor på golven (trägolv) Lampa i taket . Dom har fönster och en stor dörr att gå ut igenom på vintern hänger där ett tjockt draperi på sommaren öppet , utegården är 100kvm o ligger i sluttning .
Buskar , träd o gräs vanlig mark , grusat vid ingången bara .
Dom älskar sin hundgård ! bor granne med höns så dom ligger o kikar på dom när dom e ute .
katterna gillar oxå hundgården så det ligger alltid nån katt o sover i fotöljerna .
Dom går ut vid 8 på morgonen o in ca 8 på kvällen ,,två ute o en inne på rullande shema.
Leksaker -godsaker o ben så klart.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hundgård
« Svar #10 skrivet: 02 apr-10 kl 12:10 »
Vilken lyxig hundgård!  :o :D Inte konstigt att de trivs...!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundgård
« Svar #11 skrivet: 06 apr-10 kl 07:11 »
För mej är det en självklarighet att alla djuren har rätt till ett värdigt liv .
Det enda jag sörjer är att det inte fanns möjlighet att stängsla hela gården här .
På min förra gård var hela gården inkl stall instängslat med höga Svarta järnstängsel som hade vassa spettsar upptill 220cm högt o säkert 1km långt stängsel .
INGET tog sej in på våran tomt utan att nån av oss släppte in dom.
Då hade jag 5 Stora Leonberger som gick lösa .
På natten sov dom i stallet eller i grovfarstun till köket  där jag lät dören stå öppen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser