Man betalar ju energiskatt på elektrisk energi i Sverige, så pengarna kommer in till statskassan i alla fall.
Och de som sätter upp laddstationer för elbilar ser nog till att ta tillräckligt betalt för energin, för att det ska täcka kostnaden för uppsättningen också. Även elbilar betalar ju för den delen vanlig bilskatt, och en del av samhällets kostnader för bilen täcks också via den trafikförsäkring som ägaren betalar för.
En lurig sak är att det egentligen bara är den som har elnätkoncession för ett visst område (alltså nätbolag som t ex Vattenfall, E.On, Skelleftekraft) som har rätt att tillhandahålla elenergi för försäljning. Så elbilsladdstationer som ägs av någon annan än områdets nätbolag ligger minst sagt i en gråzon och det är inte alls säkert att de är förenliga med ellagen.
Har man startat en marknad och säljer saker för att tjäna pengar på det, så ska ju intäkterna redovisas och beskattas som i all annan affärsrörelse. Det finns folk som har åkt dit på skönstaxering efter att en längre tid ha levt på att göra affärer på Tradera, tex. Över en viss omsättning per år blir man också momsredovisningsskyldig.