Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp  (läst 10617 gånger)

Torstensson

  • Gäst
Avlopp
« skrivet: 07 apr-06 kl 18:58 »
Hej
Vi kanske skall hyra ett hus. Fast det finns inget avlopp. Och vatten hämtas i brunn utanför. Vid "tvättmaskinsinstallation", Vad kan vi göra själva? (ingen behörighet finns) Tänkte vi kan ju sätta en motor vid brunnen, koppla slang in till huset. Men hur gör vi med avloppsvattnet? Allt som vi får göra själva, hur gör vi det?
MVH
Leif 0736-511099

Suresh

  • Gäst
Re:Avlopp
« Svar #1 skrivet: 07 apr-06 kl 21:23 »
Bygg ett växthus med BDT-rening. Ungefärlig byggkostnad 50 000 kr. Jag återkommer med information

Imp

  • Inlägg: 258
Re:Avlopp
« Svar #2 skrivet: 12 maj-06 kl 13:13 »
Jag hyr en kåk av kommunen. Det finns avlopp. Dock lite klent dimensionerat. 75 mm rör. Jag undrar om detta kommer att funka med vattentoalett. Jag har tröttnat på såväl utedass som mulltoa.
I moderna hus används 110mm rör och i en del äldre 90 mm, men jag har aldrig stött på 75 mm. Det räcker ju till duschen som till allt annat, men men...

Mvh

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Avlopp
« Svar #3 skrivet: 12 maj-06 kl 13:48 »
Om brunnen och infilteringen räcker till, så finns det en (låter lite äckligt) kvarn som maler och pumpar avfallet genom smala rör.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Avlopp
« Svar #4 skrivet: 12 maj-06 kl 19:19 »
Eller så får du göra som i Grekland, där man har klena ledningar på många håll.
Släng toapappret i en hink bredvid med tätt lock,
spolar du ner det kan det bli stopp om du är risig i matlådan.
Även det en lite halvfräsch lösning, men stopp i avloppet är inte kul.
Alternativt: bajsa, spola, torka lite, spola, torka lite till, spola, osv... osv... osv...  :P
Vidare bör toaletten reserveras för oskulder, en enda jättekavring kan innebära tvärstopp.  :o
« Senast ändrad: 13 maj-06 kl 18:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Imp

  • Inlägg: 258
Re:Avlopp
« Svar #5 skrivet: 14 maj-06 kl 22:03 »
Så det är ingen som vet alltså.
Finns det några andra gör-det-själv forum?

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Avlopp
« Svar #6 skrivet: 14 maj-06 kl 22:18 »
loop!
Jag skulle inte rekomendera någon att "skita" i ett 75mm rör. Men det är lite för lite information från dig för att göra något bra svar.
Är det samma dimmension i marken?. Är det bara inne i huset där du ser om det räcker till kanske det går. Finns det en infiltrering och brunn?
Följande pump är det nog gruff tänker på.
http:\\www.rinkabyror.se och beställningsnummer 1475 & 1476
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Avlopp
« Svar #7 skrivet: 14 maj-06 kl 22:47 »
Om brunnen och infilteringen räcker till, så finns det en (låter lite äckligt) kvarn som maler och pumpar avfallet genom smala rör.


http://www.blocket.se/vi/8206502.htm?ca=12_s

3000 spänn.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Avlopp
« Svar #8 skrivet: 15 maj-06 kl 00:23 »
Precis  :)

Imp

  • Inlägg: 258
Re:Avlopp
« Svar #9 skrivet: 15 maj-06 kl 17:55 »
Givetvis är det 75 i marken. Annars vore det väl inget problem.
Det finns brunn. Hur det är med infiltrering vette katten. Det kan vara kommunalt avlopp.
Och nån kvarn tänker jag inte köpa åt kommunen.
Men tack för hjälpen, då får jag tänka lite till hur jag skall göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sundance, Sebastian Berggren, LimJans, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser