Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bolla acctanks ideer  (läst 858 gånger)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Bolla acctanks ideer
« skrivet: 09 dec-12 kl 22:08 »
Hej
Har fått en fin pressent av en granne.
En, hemmabyggd måste man väll påpeka, varmvattenberedare förberedd för solvärme.
Beredaren är seriöst byggd av en bekant till mig och fungerar i allt väsentligt som en accumulatortank.
Den är byggd på följande sätt, uppifrån och ned:
Kammrörsbatteri med plåtluckan från en skrotad panna, i denna finns också två 1/2" muffar fastsvetsade.
En elpatron.
Strax under den, en kamrörsslinga till.
i understa gaveln en 1/2" anslutning.
Tanken med beredaren är att man värmer vattnet i tanken, ca 300 liter, och värmen växlas om till tappvattnet via det översta kamrörsbatteriet.
Den andra slingan kan man koppla in solfångare på.

Den andra detaljen om ska noteras är att jag har en dubbelmantlad varmvattenberedare på 220+75 liter, inkopplad på pannan idag.
Denna verkar delvis genom att förvärma vattnet till en 60 liters elektrisk varmvattenberedare och delvis som acctank.

Min tanke är följande; bygga ut en liten "bod" på ca 3 kvadrat utanför väggen och flytta ut bägge tankarna dit.
Koppla tankarna parallellt och gå med tappvatten först in i den dubbelmantlade beredaren och sen via kammröret i acc-tanken till den elektriska beredaren.
Tanken är att vända tanken jag fått upp och ned för att få så liten vattenvolym som möjligt ovanför elpatronen, samt värma tappvatten med den slingan som är tänkt som solvärmeslinga och istället ha den andra slingan, som tidigare varit varmvattenslinga som solslinga då den på det viset kommer längre ned i tanken.
Tanken är att koppla in tankarna parallet med radiatorkretsen och inte ha någon shunt eller annan styrutrustning alls.
Elpatronen ska bara användas om vi behöver åka bort på vintern.
Tveksamt är väll om det går att få självcirkulation till acc-tanken om det är så klena anslutningar som 1/2" men med beredaren parallellt (1" anslutning) kanske kanske det kan gå?
Pannan är en stor Tirolia kökspanna som närmast kan jämföras med Wamsler K148, någon med erfarenhet kring acc-tankar och deras volymer?
Borde jag överväga att skaffa en större slavtank och använda den dubbelmantlade beredaren till något annat?
Andra tankar och ideer mottages tacksamt!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser