Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69387 gånger)

dfee

  • Inlägg: 155
Vaktande gårdshund
« skrivet: 28 jun-07 kl 10:37 »
Ni som har gårdshund för att vakta/avskräcka oinbjudna djur eller människor. Vad har ni satsat på för ras?

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 10:45 »
cane corso
hon är inte rymningbenägen, jagar inte, säger ifrån ordentligt när någon kommer utan att gå fram, vänlig mot inbjudna gäster och andra djur, skäller inte på bilar som passerar endast dom som stannar osv.
Hon är perfekt. Hur resten av rasen ser ut vet jag inte riktigt. Men rasen är ju en gårds/vakthund från början så i dess rätta element tror jag den beter sig exemplariskt.
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 10:49 av Lusa »

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #2 skrivet: 28 jun-07 kl 10:45 »
Jag går oxå i tankarna på att skaffa en gårdshund/vakthund. Har tittat på bullmastiff som verkar lugna och trygga men oxå ganska skrickinjagande för objudna gäster.  
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #3 skrivet: 28 jun-07 kl 10:52 »
Jag går oxå i tankarna på att skaffa en gårdshund/vakthund. Har tittat på bullmastiff som verkar lugna och trygga men oxå ganska skrickinjagande för objudna gäster.  
Min åsikt är att bullmastiff tappat en stor portion av sitt ursprung (allt?). Eftersom rasen inte använts på länge för vakt av gården och i stort endast avlats på exteriör (utställning) så skulle jag satsa på en ras som fortfarande används (iallafall till viss del) till vad den skapades för. Men skrämma bort folk, det kan den med säkerhet  ;D
Det skall finnas en stor portion reservation hos en vakthund också, vilket JAG inte sett hos bullmastiffen på samma sätt som hos andra mastiffraser. Inge bra med en vakthund som kommer fram till tjuven och vevar med svansen  ;D
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 10:55 av Lusa »

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #4 skrivet: 28 jun-07 kl 10:57 »
Hovawart?
Vår hoffe har gått som gårdshund hos svärmor under ett års tid och det skötte han med bravur.

Annars skulle jag nog kunna tänka mig någon vallhundsras typ Malinois eller Holländsk Herdehund. Fast å andra sidan går jag efter hur jag vill jobba med en hund nu och det innefattar även tävlingar inom brukset.

Landseer kanske?

*funderar vidare*

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #5 skrivet: 28 jun-07 kl 10:58 »
Lite snabb cane corsofakta från RACC´s sida

Cane corson är idag en mycket lojal hem- och familjekär ras och vanligtvis mycket bra med barn. Den månar om hela familjen och de husdjur som eventuellt igår och är mycket lyhörd för ägarens önskemål. Har lätt för att lära och lyssnar mycket på rösten. Cane corson ska vara stabil mentalt, vaksam och uppmärksam, med vaktinstinkt. Den är inte alltid förtjust i främlingar utan kan ignorera dessa, den ska dock inte vara för reserverad utan acceptera hantering av de personer ägaren godkänt. Rasen behöver en god social miljöträning under uppväxten för att utvecklas optimalt.
Cane Corso är en uthållig, stark och mycket tålig, aktiv och rörlig hund och kräver ett visst mått av motion och rörelsefrihet. Samtidigt som den även har typiskt lugnt molosstemperament. En allround aktiv sällskapshund med i många fall flera goda bruksegenskaper.


HISTORIA
Cane Corson är en mycket gammal ras och härstammar från romartiden och de gamla romerska Molosserhundarna. Då användes den till allehanda sysslor att tjäna människan. Corson verkade främst som vakt och gårdshund men senare även vid jakt av högvilt vilket passade rasen utmärkt med dess styrka och mod i
kombination med den atletiska fysionomin.

Från att tidigare varit spridd över hela Italien har rasen under senare århundraden bevarats i och runt regionen Apulien i södra Italien.
Namnet Cane Corso kommer ifrån latinets “cohors’ som betyder just
“försvarare och väktare av gården".


Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #6 skrivet: 28 jun-07 kl 11:01 »

Det skall finnas en stor portion reservation hos en vakthund också, vilket JAG inte sett hos bullmastiffen på samma sätt som hos andra mastiffraser. Inge bra med en vakthund som kommer fram till tjuven och vevar med svansen  ;D

Hoppas att du menar att där ska finnas misstänksamhet mot främlingar som ej godkänts av flockledaren och inte vad du verkligen säger.  :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #7 skrivet: 28 jun-07 kl 11:21 »
Kaukasisk Ovtjarka

Eftersom de är tåliga mot kyla. Har en lurvig päls som kräver mycket lite omvårdnad. De är snabba och uppmärksamma, skäller och varnar och framförallt för deras lojalitet mot familjen och gårdens djur. Och så har de en imponerande storlek som skrämmer de flesta bovar på flykten. Ytterliggare ett plus är att alla invandrare vet vad det är för hund och närmar sig därmed inte gården.

Hunden är en herderas som är präglad på mina kaniner. Han är alltså kaninvakt först och främs, men hela gården ingår i hans territorium. Hunden som ras är också väldigt intelligent och kan ana faran instinktivt utan träning.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #8 skrivet: 28 jun-07 kl 11:30 »
Hoppas att du menar att där ska finnas misstänksamhet mot främlingar som ej godkänts av flockledaren och inte vad du verkligen säger.  :)

Det är precis vad jag menar. Självfallet inte dom gånger jag själv gått fram och hälsat. Jag pratar om främmande som kommer in på tomten  :)
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 11:39 av Lusa »

 

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #9 skrivet: 28 jun-07 kl 11:33 »
Egentligen tror jag att det räcker långt med en stor hund vilken som, så länge den inte ser alltför snäll ut. (Dvs ingen golden eller berner senner...  ;) ) I avskräckande syfte fungerar även amstaff och bullterrier även om de inte är så stora, eftersom många tror på vad kvällstidningarna skriver....  ::)

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #10 skrivet: 28 jun-07 kl 11:39 »
Egentligen tror jag att det räcker långt med en stor hund vilken som, så länge den inte ser alltför snäll ut. (Dvs ingen golden eller berner senner...  ;) ) I avskräckande syfte fungerar även amstaff och bullterrier även om de inte är så stora, eftersom många tror på vad kvällstidningarna skriver....  ::)

Om tjuven vet hur den ska hantera hundar kan det vara bättre med en hund som inte låter sig luras ;)
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 11:40 av Lusa »

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #11 skrivet: 28 jun-07 kl 11:46 »
Kaukasisk Ovtjarka

Eftersom de är tåliga mot kyla. Har en lurvig päls som kräver mycket lite omvårdnad. De är snabba och uppmärksamma, skäller och varnar och framförallt för deras lojalitet mot familjen och gårdens djur. Och så har de en imponerande storlek som skrämmer de flesta bovar på flykten. Ytterliggare ett plus är att alla invandrare vet vad det är för hund och närmar sig därmed inte gården.

Hunden är en herderas som är präglad på mina kaniner. Han är alltså kaninvakt först och främs, men hela gården ingår i hans territorium. Hunden som ras är också väldigt intelligent och kan ana faran instinktivt utan träning.



jag antar att du läste expressens artiken om Ko som dom publicerade i April? ::)ganska löjlig artikel, som med det mesta dom publicerar. belyser bara det dåliga med rasen, och nämner i stort ingenting om hur den IGENTLIGEN är
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 11:49 av Lusa »

dfee

  • Inlägg: 155
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 11:51 »
Har tittat lite åt K.O. och även fila (mest pga gammalt intresse). Men jag måste komma iväg och träffa några ko för dom har jag aldrig interagerat med, fila har jag träffat lite, för länge sedan. Men frågan är väl om dom två inte skulle kunna vara over kill. På gränsen lär det vara iaf. Corson har jag sneglat lite på också, i bekantskapen har en kille 2, den ena kan väl vakta om det absolut måste, den andra är bara glad att det kommer nytt sällskap. Ras otypiska förvisso, men man blir lite färgad.;)

Har ju Laxtjärn inom rimligt avstånd så planen är väl att någon gång försöka komma in på besök där för att uppleva ko på nära håll.

+ just det, titta lite på Sarplaninac också.
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 12:15 av dfee »

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #13 skrivet: 28 jun-07 kl 11:53 »
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 11:56 av Lusa »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #14 skrivet: 28 jun-07 kl 12:09 »
jag antar att du läste expressens artiken om Ko som dom publicerade i April? ::)ganska löjlig artikel, som med det mesta dom publicerar. belyser bara det dåliga med rasen, och nämner i stort ingenting om hur den IGENTLIGEN är

Jo jag har läst den och blev uppriktigt sagt förbannad över hur en uppfödare kan svart måla sin egen ras på det viset. Mycket av det som stod i artikeln är inte sant, och sen har de missat en massa som var viktigt. Talade med uppfödaren jag köpte min egen av och han hade fått en anstormning med köpare efter artikeln. Folk som ville ha en stor och folkilsken hund. Och det kan de bli om de blir fel uppfostrade, Man måste ha lite hundkunskap för att fixa en KO för de är väldigt speciella. De korsningsvalpar jag har hemma (av misstag) tror jag trots det kan bli väldigt bra gårds/vakthundar. Tror de kan bli lite mer följsamma som schäfern och vaktig som ovtjarkan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #15 skrivet: 28 jun-07 kl 12:11 »
Har skaffat Shar-Pei med tanke på dess vaktinstinkt, flocklojalitet och för att folk normalt inte vet hur denna rasen är. Den är dessutom "lagom" stor.

Vi har haft stöldturneer i vårt område de senaste somrarna så när våra Golden nu gick till sällare jaktmarker, en efter en, så ville vi satsa på en annorlunda ras med goda vaktinstinkter och som samtidigt kan fungera som en familjemedlem.

Vi känner att vi gjort ett gott val ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #16 skrivet: 28 jun-07 kl 12:22 »
Om tjuven vet hur den ska hantera hundar kan det vara bättre med en hund som inte låter sig luras ;)

Jo, det förstås.  :)
Men då är vi inne på rena vakthundar, tycker jag, och inte gårdshundar. Min mammas CC tex, som visst har vaktinstinkt skulle visst låta sig luras av en främling med hunderfarenhet och som kunde läsa henne. Trots att hon i det läget skulle låta MYCKET.

dfee

  • Inlägg: 155
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #17 skrivet: 28 jun-07 kl 12:22 »
Jo jag har läst den och blev uppriktigt sagt förbannad över hur en uppfödare kan svart måla sin egen ras på det viset. Mycket av det som stod i artikeln är inte sant, och sen har de missat en massa som var viktigt. Talade med uppfödaren jag köpte min egen av och han hade fått en anstormning med köpare efter artikeln. Folk som ville ha en stor och folkilsken hund. Och det kan de bli om de blir fel uppfostrade, Man måste ha lite hundkunskap för att fixa en KO för de är väldigt speciella. De korsningsvalpar jag har hemma (av misstag) tror jag trots det kan bli väldigt bra gårds/vakthundar. Tror de kan bli lite mer följsamma som schäfern och vaktig som ovtjarkan.
Har du köpt av Patrik?

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #18 skrivet: 28 jun-07 kl 12:44 »
Jo, det förstås.  :)
Men då är vi inne på rena vakthundar, tycker jag, och inte gårdshundar. Min mammas CC tex, som visst har vaktinstinkt skulle visst låta sig luras av en främling med hunderfarenhet och som kunde läsa henne. Trots att hon i det läget skulle låta MYCKET.

tråden handlade ju om hundar som vaktar mot oinbjudna gäster, alltså vakthundar. så jag tänkte att det var det som diskuterades:)
En bra vakthund för mig är en hund som på avstånd alarmerar. Båda dom raserna du nämnde är hundar som mycket troligt (självfallet finns undantag åt båda hållen) springer fram till personen, om än inte med ett välkomnande. En sån hund är ganska lätt att exempelvis binda upp:)
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 14:05 av Lusa »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #19 skrivet: 28 jun-07 kl 13:17 »
Har du köpt av Patrik?

Nej, vem är patrik?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 4 användare (1 dolda)
Assa, xaelanar, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser