Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skönlitteratur med alternativ-tänk!  (läst 2241 gånger)

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
Skönlitteratur med alternativ-tänk!
« skrivet: 03 jun-18 kl 10:38 »
Vill tipsa om hängmatteläsning för er som gillar skönlitteratur.
Kanske var Wilhelm Moberg vår första alternativare?
Dessa tre böcker finns säkert på ditt bibliotek och handlar om en man, som kommer från landet och nu har ett bra jobb och familj i Stockholm, han vantrivs och längtar tillbaka till det bondesamhälle han kommer ifrån. Man får en bra bild av hans uppväxt och vidare hur han hamnar i Stockholm och längtan tillbaka. Ska han kunna bryta ekorrhjulet?
Lite ålderdomligt språk här och var, men det är inte så det stör, tycker mest det ger en extra charm till helheten.
Böckernas titlar är:
Sänkt sedebetyg
Sömnlös
Giv oss jorden!

Låna dom och finn din plats i skuggan eller hängmattan:)  /Mamsingen
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
SV: Skönlitteratur med alternativ-tänk!
« Svar #1 skrivet: 03 jun-18 kl 12:08 »
Hej!
Jag rekommenderar böckerna! Som "förkrigsbarn" är just detta i andras tycke ålderdomliga språket ett PLUS för min del, eftersom jag växte upp med det och har behållit det i skriftspråket. Läste vid ett tillfälle Jack London i nyare översättning/tolkning ; det passade mig icke, men jag fick tag i den äldre version jag tidigare läst, och läste OM den.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser