Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda odlingarna mot vildsvin?  (läst 20882 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Skydda odlingarna mot vildsvin?
« skrivet: 05 maj-12 kl 15:27 »
Hej alla kloka!

Då vildsvinen är på hugget här i bygda, behöver jag skydda mina odlingar (de har redan varit och saboterat i vår största vall, de kräken). Vad fungerar bäst, räcker det med eltråd, och isåfall hur många och hur högt? Till tamgrisar har en ju som regel ganska låga eltrådar, är det samma till de vilda? Behövs ett kraftigt aggregat eller är grisarna känsliga för ström?
Tacksam för hjälp!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Broberg

  • Gäst
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 15:55 »
Citera
Elstängsel, viltstängsel och/eller skrämselåtgärder kan vara alternativ för att
hålla vildsvinen borta från attraktiva grödor. Ett bra elstängsel mot vildsvin
består av tre trådar, en på vardera 15, 30 och 45 centimeters höjd från marken.


http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2011/2011-52.pdf

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 15:57 »
Jag rekommenderar en stadigt murad mur.

Bodde innan på ett ställe med stora vildsvinsproblem. Vildsvinsstängsel med el, viltstängsel och fårnät springer de rakt igenom, verkar inte bry sig nämnvärt om det lilla besvär ovan nämnda barriärer ev innebär.

Skulle kunna tänka mig att det är mer effektivt att göra det besvärligt för dem att ta sig fram. T ex att lägga högar av hala stockar som rullar när de försöker ta sig över, plantera någon jobbig växt med STORA törnen eller gör ett dike som är svårt att ta sig upp ur.

De verkar inte gå att skrämma med varken ljud, något man kastar på dem eller något de kan se.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 16:09 »
Hmmm, en säger att elstängsel räcker och en säger att det inte gör det...
Tiden är begränsad, och det enda jag i nuläget har tid med är att smälla upp ett elstängsel, men jag kan alltså inte vara någorlunda säker på att det håller grisarna borta?
En mur vore förstås ett alternativ, vi är ju stenrika här :P , men det hinns inte med i nuläget. Skulle det isåfall hindra dem?
Plantera saker som skuggar vill jag inte, dessutom undrar jag om de inte bara krånglar sig igenom, de tar sig lätt fram i tät skog.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skaneman

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-12 kl 16:14 »
Bästa e att en  jägare sitter och vaktar fältet och skjuter, skjuter man en liten så lär sig suggan att åkern e farlig
Var i Småland finns du?

Broberg

  • Gäst
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 16:16 »
Hmmm, en säger att elstängsel räcker och en säger att det inte gör det...
Tiden är begränsad, och det enda jag i nuläget har tid med är att smälla upp ett elstängsel, men jag kan alltså inte vara någorlunda säker på att det håller grisarna borta?
En mur vore förstås ett alternativ, vi är ju stenrika här :P , men det hinns inte med i nuläget. Skulle det isåfall hindra dem?
Plantera saker som skuggar vill jag inte, dessutom undrar jag om de inte bara krånglar sig igenom, de tar sig lätt fram i tät skog.

Känner en som håller sig med vildsvin och han har fårnät med några eltrådar innanför och en över. De har aldrig rymt och det är som sagt svårare att hålla djur instängda än utestängda.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 16:26 »
Bästa e att en  jägare sitter och vaktar fältet och skjuter, skjuter man en liten så lär sig suggan att åkern e farlig
Var i Småland finns du?
Hmm, stämmer inte med min erfarenhet. Man kan skjuta djur vid samma åtel i åratal, och ett djur som ståt inteill ett djur som skjutits återkommer inom några dagar till samma ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

  • Gäst
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 16:49 »
Hmm, stämmer inte med min erfarenhet. Man kan skjuta djur vid samma åtel i åratal, och ett djur som ståt inteill ett djur som skjutits återkommer inom några dagar till samma ställe.

Jo, jag har hört av de som säger sig veta att har de väl rotat sig på en plats så stannar de här. Markägare som vill ha vildsvin väntar några år efter de kommit, innan de börjar jaga dem.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 16:54 »
Låg eltråd håller vildsvin ute från golfbanor. De hoppar inte.  Var noga att hålla väck vegetationen under tråden, brukar va det som falerar när gris går in.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 21:02 »
Bästa e att en  jägare sitter och vaktar fältet och skjuter, skjuter man en liten så lär sig suggan att åkern e farlig
Var i Småland finns du?
I mitten, ungefär. Ha en jägare sittandes är det inte läge för, en vet aldrig hur lång tid det kan ta innan grisarna kommer till just den åkern, och åtel på vår mark är ett stort "nej tack", jag vill inte odla vildsvin.
Känner en som håller sig med vildsvin och han har fårnät med några eltrådar innanför och en över. De har aldrig rymt och det är som sagt svårare att hålla djur instängda än utestängda.
Då har de m a o tillräcklig respekt för el. Sk jag ösa på med fet-aggregatet eller räcker det med något klenare, tro?
Låg eltråd håller vildsvin ute från golfbanor. De hoppar inte.  Var noga att hålla väck vegetationen under tråden, brukar va det som falerar när gris går in.
Det som duger åt golfidioterna duger även åt mina potäter, helt klart 8) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

carlt

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-14 kl 10:31 »
Hej testa STOPPA VILDSVIN Ecoprotect.se
vi använder det till vår sockermajsodling


Jag rekommenderar en stadigt murad mur.

Bodde innan på ett ställe med stora vildsvinsproblem. Vildsvinsstängsel med el, viltstängsel och fårnät springer de rakt igenom, verkar inte bry sig nämnvärt om det lilla besvär ovan nämnda barriärer ev innebär.

Skulle kunna tänka mig att det är mer effektivt att göra det besvärligt för dem att ta sig fram. T ex att lägga högar av hala stockar som rullar när de försöker ta sig över, plantera någon jobbig växt med STORA törnen eller gör ett dike som är svårt att ta sig upp ur.

De verkar inte gå att skrämma med varken ljud, något man kastar på dem eller något de kan se.

kaj_k

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #11 skrivet: 14 jul-14 kl 21:05 »
Har köpt ett medel på svenska foder som heter stoppa vildsvin som jag använder på mina vallar o veten som ligger närmast skogen har inte haft några skador sedan dess

trashtotreasure

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #12 skrivet: 16 aug-14 kl 19:54 »
Oxå småläning och här är gott om frimodiga grisar. Traktens största markägare/bonde har gjort en hel del erfarenheter från svinen, nämligen.
Först, vildsvinens lust att ta sig över/igenom hinder ökar om grödan är mer begärlig... alltså odla det som de helst sätter i sig mest skyddat.
Två: Om du använder elstängsel följ länssyrelsens anvisningar vad det gäller antal och avstånd och kräma på med full styrka, detta gör att eventuellt gräs som växer upp bränns bort och inte stjäl ström, och håll alltid trådarna fria. Det får inte finnas ett enda ställe där tråden går högre över marken, där kommer de ta sig in, om inte annat en och annan kulting och sen ska suggan efter...
Tre: Fårnät som grävs ner en ordentlig bit i marken och helst förankras har hittills gett bäst resultat på begränsade områden. Tillsammans med olika anordningar med störande ljus och ljud och det gett gott resultat.
Fyra: Här sägs det att avskjutning fungerar avskräckande så länge de inte etablerat sig väl som t.ex. vid en återkomande foderplats/åtel.

Själv skulle jag hels vilja testa medlet stoppa vildsvin men har inte hittat någon som testat, förens nu då :). Det skulle ju bespara en en väldig massa arbete och antagligen pengar oxå...

Lycka till med svinj-vlarna ;)

Richard

  • Gäst
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #13 skrivet: 18 aug-14 kl 11:36 »

Och en fryss.

tubbe

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #14 skrivet: 02 mar-19 kl 12:37 »
Väldigt gammal tråd men förra året tog vildsvinen hela trädgårdsodlingen på en natt. Året innan fick jag behålla lite lök.
Bor i skogen, hade gris på tomten senast inatt.

Vad har ni för nya erfarenheter av detta sedan tråden stannade? Vill inte ha elstängsel eller metod som kan skada andra djur. Ljus, ljud och sitta med bössa varje natt fungerar inte.

Det här är lovande enligt säljaren, men har någon testat?
https://www.granngarden.se/viltskydd-revira-vildsvin-2-l/p/1169910

Likaså vargurin?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #15 skrivet: 02 mar-19 kl 13:07 »
Elstängsel skadar ingen om det fungerar som det ska, det gör ont att få en stöt och det är allt. Avföring och urin från katt som läggs ut utanför elstängslet har väsentligt minskat rådjursspringet här runtomkring. Det blir nog rätt dyrt att lägga pellets runt hela odlingar och sen springer djuren ändå där under brunst etc. enligt vad firman själva skriver i länken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #16 skrivet: 02 mar-19 kl 13:56 »
Elstängsel är helt klart mest effektivt. Finns aggregat som kan drivas med solceller och hjälp av ett bilbatteri. Vi har eltråd runt alla våra hagar och (peppar peppar) har inte haft påhälsning av vildsvin. Det har däremot våra grannar. Hagar och åkrar som är helt uppbökade. Inte roligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #17 skrivet: 02 mar-19 kl 17:36 »
Elstängsel skadar ingen. Det är bara mycket obehagligt att få en stöt.

Och vildsvin är mycket känsliga för el.

Barn och hundar lär sig snabbt, med ett uns träning. Katter också.

Vi har kilometervis med mångtrådiga elstängsel runt våra fårhagar, och delvis runt tomten också, eftersom hagarna gränsar till tomten, så våra odlingar klarar sig från vildsvinen.
Att hålla hjortarna ute från hagar och tomt, räcker tyvärr våra rovdjursavvisande stängsel inte till för. Så hjortarna tar tyvärr för sig, framförallt mot slutet av odlingssäsongen. Mot hjortarna behövs höga nätstängsel.

Det räcker oftast med en eltråd till vildsvin. Men snåla inte på elaggregatet, alltså ha åtminstone ett3-4 joules aggregat.

Välj dessutom själv, om det är just runt odlingarna eltråden ska sitta, eller om det är en större del av trädgården som behöver skyddas.

Här i trakten har de allra flesta elstängsel mot vildsvin. Fler och fler stängslar dessutom vissa delar av åkermarken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #18 skrivet: 06 mar-19 kl 19:24 »
Här lyckades närmsta bonden hålla grisarna från vallen med en tråd. Och det på ett stort område de gärna passerar. Betydligt enklare att dra ut några kilometer tråd än att plöja upp vallar som är tänkta att ligga ett tag till.

Och tar man ett starkt aggregat och drar tråden smart så kan man nästan strunta i röjningen. Dessutom hör man bättre när grisarna rör sig i natten om de skriker till då och då Yess

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skydda odlingarna mot vildsvin?
« Svar #19 skrivet: 06 mar-19 kl 20:35 »
Hos mig hade de böckat på tomten och runt i kring när jag kom till stället.
Har testat att ha burkar med urin i runt om på marken. VErkar funka för nu ser jag bara bök runt om i skogen. Iåfs så finns ingen odling som lockar mer vilket gör att urinen räcker. Men det kostar ju inget att testa. Kissa måste du och glasburkar gissar jag blir över från matlagning då och då. Fyll dem till hälften. Ha locket på tills du burit den till lämpligt ställe. Ta en spik och slå 4-5 små hål i locken på plats. Låt stå. Vissa av mina har klarat sig över vintern också. De luktar nu när det börjar tina upp.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser