Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken olja i jordfräsen?  (läst 7875 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Vilken olja i jordfräsen?
« skrivet: 04 maj-18 kl 20:59 »
Vad ska det vara för olja i en vinkelväxel på en gammal jordfräs? Det är en jordfräs från 80 talet och av märket toro garden tiller enligt bilden

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vilken olja i jordfräsen?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-18 kl 00:46 »
Gissning är en typ sae 80 olja.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken olja i jordfräsen?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-18 kl 08:11 »
Det finns också en del sådana vinkelväxlar som ska ha någon slags halvflytande kuggväxelfett.

När det gäller vanliga växellådsoljor SAE80 och liknande, så ska man se upp med att en del sådana har s k hypoidtillsatser. De brukar vara märkta GL4 eller GL5 , medan en olja som saknar sådana tillsatser heter GL1.
En sån där snäckväxel där både snäckskruv och hjul är av stål kräver hypoidtillsatser för att inte skära ihop. Men i synnerhet GL5 -oljans tillsatser angriper kopparlegeringar (brons, mässing mm), så om t ex snäckhjulet eller glidlagerbussningar i växeln är av sådana material, bör man hålla GL5-oljor borta från den.  GL4 är en kompromiss - har någotsånär bra hypoidegenskaper men angriper inte koppar alltför mycket. En del moderna oljor är märkta GL4/GL5 , de bör också kunna anses säkra att använda ihop med brons och mässing. Numera är nästan alla växellådsoljor av s k multigradetyp, så istället för en olja som förr hette SAE 80 använder man numera t ex 80W-90 eller 75W-90.

Säkrast är nog att kolla i instruktionsboken för fräsen vad det står där om smörjmedel. Om den inte finns kvar, så går den säkert att googla fram i och med att det är ett så pass vanligt märke som Toro. Förmodligen står någon form av produktnummer på en typskylt på maskinen, det kan vara bättre att googla på det än på namnet som kanske har hängt med i många år på helt olika maskiner.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vilken olja i jordfräsen?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-18 kl 09:52 »
Handbok borta sedan MÅNGA år motorn utbytt och ingen typskyllt kvar heller det var därför jag ställde frågan här och sedan vet jag det där med fett och olja, jag har läst någonstans att man blandade olja och fett för att få rätt konsistens på smörjan.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vilken olja i jordfräsen?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-18 kl 10:06 »
...På den här you tube videon byts det olja,ser ut att vara en vinkelväxel...Viftas med en liten oljeflaska en bit in i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=YZ_A85Tj0u0

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken olja i jordfräsen?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-18 kl 22:15 »
Finns det kvar några rester av gammal smörja i vinkelväxeln? Och verkar det i så fall vara (eller ha varit) fett eller olja?
Ser det ut som om snäckhjulet är av brons eller är både det och skruven av stål?

 

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vilken olja i jordfräsen?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-18 kl 22:20 »
Har inte öppnat än me ska kolla det

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser