Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Toalett och badrum?  (läst 7862 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Toalett och badrum?
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:57 »
Camilla
 On 11 Okt, 2000 - 20:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Hur har ni löst badrums- och toalettfrågan? Ska man ha
utedass eller bygga något inne? Mulltoa kanske eller någon
variant på det? Dusch inne? Bra material för väggar och golv
i ev. våtutrymme?

Ja, jag har masssor av frågor, för vi har precis köpt ett
gammalt hus, byggt i början av 1900-talet. Det har använts
som sommarstuga de senaste åren. Badrum saknas helt
(utedass finns). Inne i huset finns vatten
till köket från egen brunn, avloppet går
antagligen till en tank som måste tömmas
nån gång om året. Vet inte alls vad det är för typ av
avloppsbrunn, om det är 3-kammarbrunn eller något annat.
(har inte fått tillträde till huset än)

Huset ligger avsides på landet och
alltså utanför detaljplanerat område (Heter det så?
Man får iaf. bygga om och till där, utan att ha bygglov
efter vad jag förstått).

Skulle verkligen uppskatta förslag på vad man kan göra och
hur! Tilllgång till billig och duktig rörläggare finns
(min far)  

/Camilla
 
Sven Bergersjö
 On 11 Okt, 2000 - 20:27
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla!
Glöm inte att göra tester i brunnen för att få reda på om
det är kvicksilver eller andra gifter i vattnet, och om det
är tjänligt som dricksvatten överhuvudtaget!
Sedan såna där tankar &(speciellt gamla) är
otäcka. Det kan ha blivit nån spricka i den eller så och då
går vattnet kanske ner i er brunn. Så om det är möjligt, ta
reda på om tanken är hel om ni tänker använda den!
Ang. toalett så är mitt tips att ni bör fortsätta med
torrdasset. Det är bra för naturen och ni får utmärkt
gödsel. Vattenclosetter är inga heta tips utan en ganska dum
uppfinning.
Våtrum... Jag skulle nog bygga ett våtrum med badkar och
tvättmaskin. Tvättar du dig själv och kläderna med
miljövänliga medel så borde det gå att låta det vattnet gå
ut till nån tunna eller så utanför huset och du kan använda
det till att bevattna planteringarna med.
Vänliga hälsningar Sven
 
camilla
 On 11 Okt, 2000 - 20:32
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Det låter som vettiga ideer alltihop Sven.
Enligt säljaren är vattnet ok, men det kanske är bäst att ta
ett vattenprov för säkerhets skull... Ska kolla upp
ordentligt vad det är för avlopp, och sen får vi se om vi
ska använda det eller göra något annat, kanske någon form av
infiltrationsanläggning?

Ang. toalett så håller jag med dej, vattentoa känns som
onödigt slöseri, men man är ju ganska bekväm och bortskämd
så toalett inne hade ju varit skönt. Har kollat
på mulltoa som man kan ha inne, men dom som finns att köpa
är ganska dyra (sådana som säljs som
"fritidshustoalette´r"). Får nog
försöka klura ut någon billigare, liknande lösning, eller så
blir det till att bita ihop och ge sej ut i kylan på dasset!
=&#41&Ecirc

/Camilla
 
Petter Bergström
 On 11 Okt, 2000 - 20:34
--------------------------------------------------------------------------------
Grattis till husköpet. Jag hade nöjt mig med utedasset. Det
är det absolut enklaste, smidigaste och fräschaste tycker
jag. Det är bra om man kan få tag i sådana svarta
latrintunnor som renhållningsverket hämtar latrin i. De är
lätta att handskas med. Ställ bara en tunna i dasset och
släng på strö (samla i skogen) när du
varit där. När tunnan är full ställer du dit en ny och låter
den första stå med locket lite på glänt. När alla tunnor är
fulla tömmer du dem i en stor kompost.
Jag tycker mulltoa och andra innevarianter verkar omständiga
och är rädd att det ska bli äckligt och dra flugor på
sommaren.
Vad gäller dusch kanske ni kan ställa en gammal duschkabin i
något hörne?
 
Björn Mellgren
 Sö 15 Okt, 2000 - 18:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla

Vi har bott med en innomhusmulltoa i plast som inte fungerade ett dugg och jag har hört liknande saker om andra fabrikat. Men min far har ett innomhus-system som fungerar mycket bra. I grunden kan man säga att det är som ett vanligt utedass, fast med separering. Innifrån "tunnrummet" går det ett ventilationsrör upp till taknocken. En puttliten fläkt suger ner luft genom sitsen och blåser ut det ovanför huset och till skillnad från en vanlig vattentoa så luktar det ingenting. Ring så berättar jag mer: 0498-57020. Björn.
 
Susanne
 Lö 28 Okt, 2000 - 18:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla
jag håller med Petter, dels av de skäl han
anger,
dels av utrymmesskäl. Varför göra plats för toa
inomhus? Det kanske låter befängt men hur
många
minuter per dag spenderar du med att göra
nummer
ett eller nummer två? Är det befogat att
inrymma
ett helt rum för dessa minuter? Utedass är
suveränt. Kosta på dig en urinsepareringssits
för
595:- (Dass-Isak) på Obs!så kan du få två
perfekta gödselmedel. Man producerar (som
du
säkert vet) 500 liter urin per person och år.
Urinen är steril (luktlös) och juste för
omgående
gödsling (vattenblandad) om du inte äter för
mycket mediciner. Fekalierna, som du
producerar
ca 50 liter av per år, blir helt annorlunda om du
inte blandar dem med urinen - och om du
komposterar dem ett elller två år finns inte
äcklighetsfaktorn kvar. Lycka till!

Susanne i Hörby
 
tjurknullarn
 Ti 31 Okt, 2000 - 16:45
--------------------------------------------------------------------------------
det är skönt att skita ute.
 
cffvvbb
 Lö 18 Nov, 2000 - 17:52
--------------------------------------------------------------------------------
Hur fungerar det med utedass och mulltoa på vintern?.
 
SvenBergersjö
 Må 20 Nov, 2000 - 10:50
--------------------------------------------------------------------------------
Det fungerar utmärkt.
Självklart blir det kallare och mindre bekvämt än med WC inomhus, men WC:n är rentutsagt miljövidrig, ett stort hot.
MVH. Sven
 
Maria
 Lö 25 Nov, 2000 - 11:01
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har levt med utedass i åtta år där vi bodde innan, men jag fick problem med magen på vintern, ta på ungarna när de var för små att vara ensamna och ut till dasset om man då fortfarande hade behov för mig försvann dom, men på sommaren var det ok. Våra får gick fritt och kom och hälsade på ibland när man satt där ute, vitsipper hade vi också som utsikt. För banen var det inga problem de hade potta innomhus. Jag tyckte det var kallt på vintern speciellt när jag hade mens, inget varmt vatten att tvätta sig med och på något konstigt vis nådde inte städningen ända ut dit. Jari hade inga problem med utedasset.
Nu undrar jag finns det en vanlig toastol som är bättre än de andra, bor nu i aettt annat hus där det redan fanns en toastol innomhus men den håller på att gå sönder, jag vill ha tips på en toastol som är snällare mot miljön.
Före detta förstoppad
Maria
 
Camilla
 Må 27 Nov, 2000 - 12:01
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Maria,

Vi har kikat på flera olika alternativ till vattentoalett, och kommer förmodligen att skaffa en mulltoa (http://www.mulltoa.com/). Jag har bott hos vänner som har en sådan, och den är lätt att installera, luktar inte och är lätt att tömma (för oss som bara var 3 personer iallafall) . Nackdelen är att den är lite dyr, så vi får väl använda utedasset ett tag, tills vi sparat ihop pengarna...

Flera andra alternativ till "vanlig" toalett finns på den här länksidan; http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/hushem/toaletter/toaletter.htm

/Camilla
 
Jens
 To 1 Feb, 2001 - 16:21
--------------------------------------------------------------------------------
Om ni vill utvecka intellektet, fantasin och handlaget bör ni undvika att köpa färdiga lösningar när ni bygger hus. (typ "mulltoa" - helt onödigt) Ett "köpt" ekohus kan kosta över en miljon att bygga, ett hemmabyggt hur billigt (och i lika hög grad mer ekologiskt) hus som helst. Läste t.ex om "Anna" på Gotland som byggde sitt bostadshus för 2000 kr! Glas till fönstren, lite trätjära, en begagnad kamin... I övrigt bara skogens träd och mossa samt lite "hittegods".

Hemmagjort är bäst!
 
Anders
 On 9 Maj, 2001 - 15:29
--------------------------------------------------------------------------------
Boktips...

I "Byggekologi, del 3 -Att sluta kretslopp" av Varis Bokalders och Maria Block finns ett mycket bra kapitel om olika sätt att lösa problemen med våra avlopp. Bokserien är för övrigt helt underbar. (Svensk Byggtjänst)
 
Becki
 Ti 15 Maj, 2001 - 22:25
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Jens!
Det där med att bygga själv lät mycket bra. Jag skulle vilja veta mer om hur man bär sig åt...berätta mer om hur Anna på Gotland gjort när hon byggt. Är sugen på att flytta till landet och bygga ett ekologiskt hus eller att rusta ett torp så att det blir mer ekologiskt.

Vill göra så mycket som möjligt själv  
 
Jens
 To 23 Maj, 2002 - 10:34
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Jag såg att Annas hus har kommit med i en bok om ekologiskt byggande. (minns ej titeln) Men det var inte så mycket info om hur hon gjort. Hon berättade att hon tagit ner granar på tomten och timrat av med en yxa. Täljde sina egna fönsterramar osv. Kanske en granne hjälpte henne att såga golvplankorna? Innerväggarna vävde hon av vass som hon målade vitt.

För tillfället hyr jag en stuga med elvärme, plastmattor och mulltoa, med kran (kallvatten) inomhus och dusch i egen byggnad. Fuskbygge alltihop kan jag tänka. Eftersom det inte vart uppvärmt över vintern har kaklet lossnat i duschrummet. Har aldrig gillat våtutrymmen. Fukt+täta material=varning !

Huset känns otroligt artificiellt , jag vägrar använda mulltoan som bullrar med en fläkt inomhus. Har fixat ett utedass istället. Elelementen drar en massa ström fast det är maj månad! Tror snart att jag flyttar ut i Tipin...

Back to Basic - jag vill inte ha el och plast. Jag otrivs.
 
Carina
 Fre 24 Maj, 2002 - 09:03
--------------------------------------------------------------------------------
Anna?....vilken Anna?! Hon som brukar skriva här på alternativ.nu ibland?
Kommer du på vad bokens titel är kan du väl tipsa om den här! Det vore oerhört inspirerande att läsa om en tjej som byggt ett eget hus.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 4 användare
von tratt, addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser