Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avverkning inom naturvårdsområde?  (läst 4665 gånger)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Avverkning inom naturvårdsområde?
« skrivet: 14 apr-08 kl 15:02 »
De områdena som markeras med den vita stjärnan är ju naturvårdsområden, eller? Egentligen utgick jag ifrån att avverkning inom de områdena inte är tillåtet men har nu sett stora kalhyggen även där! Vet någon mer om detta? Vilka regler finns för avverkning och skogsbruk inom naturvårdsområden?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 15:34 »
Vad menar du med stora kalhyggen?

Det kan vara ljusberoende växter eller smådjur som är orsaken till att området skyddats, då kan det ibland bli aktuellt att t ex hugga undan en del tät granskog.
Många känsliga arter är beroende av visst skogsbruk, bete och liknande.
I en ren naturskog skulle dom troligen försvinna.
« Senast ändrad: 14 apr-08 kl 15:37 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 08:08 »
Nu har jag det svårt att uppskatta yra, men ett kalhygge på ca. 1 hektar uppfattar jag som stor. Hur är det med gallring, kan det också vara viktigt? En stor del av skogen jag såg (handlar om Värmland, Brattforshedens Naturvårdsområde förresten), och verkligen en stor del, flera hektar, gallrades. Och gallringen ser likadan ut som på andra ställen där det inte finns naturvårdsområde.

Jag försökte få fram vad denna stjärna betyder, men även på sidan av naturvårdsverket hittade jag inga information. Vilka områden ingår i de stjärna- områdena? Naturreservat? Naturvård?


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 10:14 »
Kollade på nätet, området är ju jättestort - 11400 hektar, så det vore rätt orimligt att inte få hugga nånting där, om det inte är något slags speciellt skyddsvärd skog.
Markägaren får ingen ersättning för naturvårdsområden, så skogsskötseln i såna områden är ungefär som i "vanlig" skog.
Såg nu att beteckningen naturvårdsområde inte används längre, men markanvändningen är nog som tidigare beslutats.
Det nämnda området verkar i första hand skyddat av geologiska skäl.
Det är Länsstyrelsen som ger tillstånd till åtgärder som t ex ändrad markanvändning, området kollas bl a med satellitfoton, sanktioner vid ev överträdelser av regler osv, så du kan nog vara lugn för att inget otillåtet utförs.

http://www.karlstad.se/fast/natur/natur_sidor/res/brattforsheden.shtml

http://larandenatur.lund.se/hoje/hacke/natur.htm

Jag tror stjärnan markerar alla varianter av skydd, är det biotopskydd eller annat mer ingående skydd brukar det finnas små skyltar  på träd eller stolpar längs gränserna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 10:22 »
Och är det skyddat av geologiska skäl så får man avverka bäst man vill (oftast) men du får krav på hur körvägar och liknande läggs upp så du inte har sönder dessa geologiskt intressanta bitar. Du får inte heller markbereda(duh) hur som helst.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 14:42 »
Tack för länkerna, speciellt den andra förklarar verkligen bra skillnaden mellan naturvårdsområde och naturreservat. Vad som gäller Brattforsheden så finns det flygmo där, som jag vet är det enda stället i Sverige där det finns den. Men ok, då kan jag vara relativt säkert att länsstyrelsen kollar vad skogsägarna gör; ofta är det ju så att ägarna gör som de vill utan att ta hänsyn till länsstyrelsens beslut, i alla fall stod det i tidningen någon gång.

leifhh

  • Gäst
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 20:38 »
Men ok, då kan jag vara relativt säkert att länsstyrelsen kollar vad skogsägarna gör; ofta är det ju så att ägarna gör som de vill utan att ta hänsyn till länsstyrelsens beslut, i alla fall stod det i tidningen någon gång.
mja var inte det.... ibland är kommunikationen mellan Skogsstyrelsen, dvs de som handlägger avverkningsärenden, och länsstyrelsen inte den bästa. Så sent som i går hjälpte jag polisen med en brottsplatsutredning av ett område som absolut inte fick markberedas men utsatts för denna behandling ändå.... Nu var det iofs skogsbolaget som inte ens sökt vederbörligt avverkningstillstånd, men ändå.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 22:37 »
mja var inte det.... ibland är kommunikationen mellan Skogsstyrelsen, dvs de som handlägger avverkningsärenden, och länsstyrelsen inte den bästa. Så sent som i går hjälpte jag polisen med en brottsplatsutredning av ett område som absolut inte fick markberedas men utsatts för denna behandling ändå.... Nu var det iofs skogsbolaget som inte ens sökt vederbörligt avverkningstillstånd, men ändå.

Var det skogsbolagets egen mark, eller avverkade de på privat mark? Vad var det för område som absolut inte fick markberedas och hur var det skyddat?

leifhh

  • Gäst
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-08 kl 09:05 »
Var det skogsbolagets egen mark, eller avverkade de på privat mark? Vad var det för område som absolut inte fick markberedas och hur var det skyddat?
Några svar på dina ställda och inte ställda frågor är:
1/ hygget var betydligt större än 0,5 ha, dvs tillståndspliktigt för slutavverkning vilket ej ansökts om.
2/ ett halvstort lokalt bolag som sköter marken för en utsocknes hyfsat stor markägare.
3/ markberedning av vikingatida gravfält... mja inte bra. Inte heller våtmarkssänkan med rödlistade arter togs det någon hänsyn till.
4/ skyddet av gravfältet är KML (lagen om kulturminnen mm [lag 1988:950] 2 kap) och det skyddet är absolut, inte som ett halvdant hänsynstagande som tas upp i skogsbrukslagen §30. Straffskalan innefattar fängelse, vilket innebär att det betraktas som ett rätt grovt brott av åklagarmyndigheten.
5/ på det intilliggande hygget hade de också markberett trots att de fått ett beslut från länsstyrelsen om att hygget pga miljöhänsyn inte fick föryngras mha maskinell markberedning. Om detta kommer att tas upp i ett ev åtal eller om det blir någon slags föreläggande från länsstyrelsen vet jag inte.
6/ bolaget i fråga är sedan tidigare dömda för brott mot KML i samband med skogsbruksåtgärder, de beviljades inte resning i hovrätten när de begärde detta så det är inte frågan om några duvungar precis. De vet vad de ger sig in på och min gissning är att de chansar på att ingen skall upptäcka det hela innan brottet är preskriberat, skulle jag tro. Girigheten går ibland före slughet och sunt förnuft.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-08 kl 22:55 »
Låter inte som ett skogsbolag jag skulle vilja anlita som skogsägare...

En petitess. Avverkning kräver normalt inte tillstånd, om det inte är skyddskog mfl specialfall. Däremot ska förygringsavverkninngar på mer än 0,5 ha anmälas (samråd) minst 6 veckor innan de får påbörjas.

Och gravfält får inte förstöras...

Markus_H

  • Inlägg: 7
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #10 skrivet: 23 apr-08 kl 08:29 »
Jag undrar vad som menas med "naturvårdsområde" ? Är det ett naturreservat så är skötseln reglerad i skötselplanen, är det ett markavtal med ägaren så finns det reglerat i avtalet hur skötseln ska gå till. Skydd av skog är inte nödvändigtvis = fri utveckling. Beroende på vad/ vilka man ska skydda så kan skötseln se olika ut. Det står i skogsbruksplanen om det är fri utveckling (dvs orört) eller om det är det som förkortas NS (naturvård skötsel) där gallring och viss avverkning med hänsyn är tillåten.

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-08 kl 09:34 »
Som jag har förstått är ett naturvårdsområde att område som är mer skyddsvärt än andra skogar dock inte så mycket skyddsvärt att alla ingrepp är förbjudna som t.ex. i ett reservat. Även skogsbruk bör vara tillåtet.

Vi kollade upp saken med kalhygge inom Brattforsheden och fick veta att slutavverkningsskogen som omfattar omkring 30 Hektar ska gallras i år. Det väl eftersom gallring inte bör anmälas på Länsstyrelsen. Efter gallring har skogen tappat så mycket i värde att kalhygga normalt beviljas. Denna skog som Svenska Kyrkan vill avverka är så fint att man inte tro det. Det fanns skogsbete under många år och skogen är verkligen underbar! Träd i alla åldrar, gläntor... förtjusande! Jag tror inte att Länsstyrelsen hade gått med kalhygge i så stor omfattning, och det vet Kyrkan väl. Alltså bakvägen.

Vi ska gå emot detta och hoppas att vi kan stoppa planerade avverkningen. Skogen det handlar om har stor miljövärde enligt beskrivning som gjordes tidigare och jag hade inte förväntat mig att man får genomföra så stora ingrepp över huvudtaget.

Vet någon mer om klassificeringen av ett område inom ett naturvårdsområde? "Vårt" område fick klass II, men skogsstyrelsen svarar inte på min förfrågning vad som gäller betydelse av klassificeringen.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 14:47 »
Som jag har förstått är ett naturvårdsområde att område som är mer skyddsvärt än andra skogar dock inte så mycket skyddsvärt att alla ingrepp är förbjudna som t.ex. i ett reservat.

Skogsbruk i reservat är inte förbjudet.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #13 skrivet: 20 nov-09 kl 00:25 »
Skogsbruk i reservat är inte förbjudet.

Jag ser gärna att du vidareutvecklar din inlaga, Pong.


Pong

  • Inlägg: 596
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #14 skrivet: 21 nov-09 kl 16:31 »
Jag ser gärna att du vidareutvecklar din inlaga, Pong.



Det är inte så försvårt att förstå. Skogsbruk i reservat är inte förbjudet. Att det skulle vara det är en ren faktaoid. Ibland är det totalförbjudet, ibland vissa restriktioner och ibland inte restriktioner utöver skogsvårdslagen.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #15 skrivet: 21 nov-09 kl 22:28 »
Det är inte så försvårt att förstå. Skogsbruk i reservat är inte förbjudet. Att det skulle vara det är en ren faktaoid. Ibland är det totalförbjudet, ibland vissa restriktioner och ibland inte restriktioner utöver skogsvårdslagen.

Ibland är skogsbruk helt nödvändigt för att de värden reservatet ska bevara inte ska försvinna. Reservat är inte det samma som att läma området för "fri utveckling" även om vet var väldigt "inne" som lösningen på allt kanske framförallt under 90-talet

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Avverkning inom naturvårdsområde?
« Svar #16 skrivet: 23 nov-09 kl 23:03 »
Det är inte så försvårt att förstå. Skogsbruk i reservat är inte förbjudet. Att det skulle vara det är en ren faktaoid. Ibland är det totalförbjudet, ibland vissa restriktioner och ibland inte restriktioner utöver skogsvårdslagen.

I reservaten härikring får man inte ens flytta naturligt nerfallen stam från stigar/naturleder, så visst undrar man ju
när någon påstår att det är fritt fram med skogsbruk.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser