Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen  (läst 9013 gånger)

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
Under många år har jag använt mineraloljebaserad kedjeolja till min motorsåg. Rent funktionsmässigt fungerar den ypperligt men miljömässigt är det inte så kul att lämna en oljefilm överallt där jag varit med motorsågen. Jag har hört talas om någon sorts vegetabilisk kedjeolja. Någon som vet om den är bra?

Positiva/ negativa kommentarer här uppskattas av er som prövat den samt tips var man kan få tag på den
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 19:48 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motersågen
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 19:07 »
 :oVa, finns det fortfarande mineralkedjeolja i handeln? Är det lagligt?
Själv använder jag bara bioolja sen många år, typ sen -90. Tycker att det funkar bra. kan vara lite seg att hälla ur dunken när det är kallt bara.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

anders50

  • Gäst
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motersågen
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 19:14 »
Sådan olja har jag använt både till skördarna och motorsågar i många år. Fungerar utan problem, smörjer lika bra som mineraloljan. Kan inte säga något negativt. Möjligtvis om du inte använder motorsågen på någon månad, att kedjan kan "beka" fast i svärdet, men det undviker du om du slakar kedjan ordentligt när du ställer in sågen.
Du hittar den enklast på Granngården eller där de säljer motorsågar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motersågen
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 19:18 »
Den som heter "Universal Outdoor Accessories" och finns överallt är "biologisk", vilket jag antar är detsamma som vegetabilisk. Det är för övrigt ett av Husqvarnas många märken.

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motersågen
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 19:20 »
Kan bara hålla med de övriga, vegetabilisk kedjeolja fungerar mycket bra!

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motersågen
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 19:23 »
:oVa, finns det fortfarande mineralkedjeolja i handeln? Är det lagligt?
Själv använder jag bara bioolja sen många år, typ sen -90. Tycker att det funkar bra. kan vara lite seg att hälla ur dunken när det är kallt bara.

Mineraloljan är som sirap när det är kallt så det kan inte vara sämre i allafall.

Ska höra med granngården och huskvarnaåterförsäljaren :D

Hur är det med möss och råttor? låter de bli dunkarna? Det är ju enkla kalorier för dem kan jag tänka.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 19:28 »
Jag (farsan var det väl då) har varit ute för en gång att möss/råttor gnagt hål på en dunk men det är säkert 10 år sen.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #7 skrivet: 11 jan-11 kl 19:38 »
Hmmm. Har ni bra tipps på hur ni håller gnagarna borta från dunkarna??
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 19:43 »
Jag har då aldrig råkat ut för några gnagarskador på dunkarna, det enda jag varit ut för i den vägen är avgnagda returslangar i dieselbilen...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

anders50

  • Gäst
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 19:46 »
Hmmm. Har ni bra tipps på hur ni håller gnagarna borta från dunkarna??
Glöm det....ingen risk!  ;)

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #10 skrivet: 11 jan-11 kl 19:48 »
Ok! då är det bara tuta och köra  ;D ;D
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

pålle

  • Gäst
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #11 skrivet: 11 jan-11 kl 19:49 »
Hmmm. Har ni bra tipps på hur ni håller gnagarna borta från dunkarna??
om du nu är rädd för gnagare så häng upp dunken i en ståltråd  på en spik och en bjälke eller ett rott säkert plåt skåp .  :)

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #12 skrivet: 11 jan-11 kl 20:13 »
Mössen har käkat sönder lite allt möjligt för mig, men aldrig oljedunkarna.

Den enda nackdel jag märkt med bio-oljan är att den kan ruttna när den blir gammal. Jag hade en såg som stod still i två säsonger med kedjeolja i och det var inte så kul när jag öppnade den. Numera tömmer jag därför oljetanken om sågen skall stå längre perioder.

anders50

  • Gäst
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #13 skrivet: 11 jan-11 kl 20:19 »
Mössen har käkat sönder lite allt möjligt för mig, men aldrig oljedunkarna.

Den enda nackdel jag märkt med bio-oljan är att den kan ruttna när den blir gammal. Jag hade en såg som stod still i två säsonger med kedjeolja i och det var inte så kul när jag öppnade den. Numera tömmer jag därför oljetanken om sågen skall stå längre perioder.
En motorsåg ska startas då och då, det mår den bäst av, särskilt membranen i förgasaren!    :)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #14 skrivet: 11 jan-11 kl 21:11 »
Mössen har käkat sönder lite allt möjligt för mig, men aldrig oljedunkarna.

Den enda nackdel jag märkt med bio-oljan är att den kan ruttna när den blir gammal. Jag hade en såg som stod still i två säsonger med kedjeolja i och det var inte så kul när jag öppnade den. Numera tömmer jag därför oljetanken om sågen skall stå längre perioder.
Hu! gammal bioolja kan bli riktigt vidrig! Renoverade en traktorgrävare en gång, och i den var det nån snordyr variant av biohydraulolja, och den hade varit med lääänge. Hade nog både jäst och surnat, luktade vasst och stack i näsa och ögon...
Fast kedjeolja har jag aldrig råkat ut för det fenomenet med.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #15 skrivet: 11 jan-11 kl 21:23 »
Använder mineralolja för att slippa igenkletad oljepump/smörjkanaler på motorsågen.
"Klet" sätter sig även på sågen som blir svårare att rengöra, och har man som
jag , en kedjeslipmaskin, så är det nästan tvunget att tvätta kedjorna innan slipning.
Risk alltså för att något havererar/onormalt slitage när man tappar smörjningen, och att
tvingas rengöra  grejorna i div lösningsmeddel har oxå sin påverkan på miljön.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #16 skrivet: 11 jan-11 kl 21:28 »
Hu! gammal bioolja kan bli riktigt vidrig! Renoverade en traktorgrävare en gång, och i den var det nån snordyr variant av biohydraulolja, och den hade varit med lääänge. Hade nog både jäst och surnat, luktade vasst och stack i näsa och ögon...
Fast kedjeolja har jag aldrig råkat ut för det fenomenet med.

Det låter som hydrauloljan LHS2 som användes på Citroën fram till 1967 års modell. Den kunde både det ena och det andra växa i, om man stack ner en pinne i hydrauloljebehållaren så kunde det följa med stora sjok av mögel och all möjlig beväxning när man drog upp den igen. Från 1968 gick de över till en mineraloljebaserad hydraulolja, LHM.

Den enda dåliga erfarenheten jag har när det gäller kedjeoljor är följande:
Man lånar ut en motorsåg där oljebehållaren är tom, och han som lånar den smörjer kedjan för hand med klisterolja för motorsågkedjor. Det fungerar utmärkt, när man får tillbaks sågen fyller man behållaren med vegetabilisk kedjeolja och provkör den som hastigast, sedan ställer man undan den en vecka. Sedan är kedjan totalt fastlimmad och det blir ett drygt jobb att få loss den.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #17 skrivet: 11 jan-11 kl 21:31 »
Är det nån mer än jag som i långa perioder har använt vanlig billig rapsolja från affären?  Jag har inte haft problem med det iaf.
Billigast och har känts bäst för miljösamvetet.  o:)


Enda problemet är om sågen har stått dölänge men då har det varit problem oavsett om det har varit mineralKedjesågolja, rapsolja eller spillolja i den.

Ett tips: om det är vrålkallt och oljan är alltför stel, blanda då i 5-10 % bensin eller diesel i kedjeoljedunken å skaka om'et som bara fasen så blir det mera lagom trögflytande  ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #18 skrivet: 11 jan-11 kl 21:31 »
Mineraloljan är som sirap när det är kallt så det kan inte vara sämre i allafall.

Då kör du mest troligt med en 100 cSt olja - alltså det butiken ställer ut i hyllorna för "vår/sommar/höst" bruk.
De flesta, typ Preem/OKQ8/Statiol mfl har dock vinterolja ner till minus 30.

En motorsåg ska startas då och då, det mår den bäst av, särskilt membranen i förgasaren!    :)

Håller med till fullo!.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Alternativ till mineraloljebaserad kedjeolja till motorsågen
« Svar #19 skrivet: 11 jan-11 kl 21:35 »
Det låter som hydrauloljan LHS2 som användes på Citroën fram till 1967 års modell. Den kunde både det ena och det andra växa i, om man stack ner en pinne i hydrauloljebehållaren så kunde det följa med stora sjok av mögel och all möjlig beväxning när man drog upp den igen. Från 1968 gick de över till en mineraloljebaserad hydraulolja, LHM.

Den enda dåliga erfarenheten jag har när det gäller kedjeoljor är följande:
Man lånar ut en motorsåg där oljebehållaren är tom, och han som lånar den smörjer kedjan för hand med klisterolja för MC-kedjor ur sprayburk. Det fungerar utmärkt, när man får tillbaks sågen fyller man behållaren med vegetabilisk kedjeolja och provkör den som hastigast, sedan ställer man undan den en vecka. Sedan är kedjan totalt fastlimmad och det blir ett drygt jobb att få loss den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser