Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodlutsalt  (läst 6493 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Blodlutsalt
« skrivet: 30 jan-05 kl 23:18 »
 Finns det någon som vet var man kan få tag på denna kemikalie att använda vid växtfärgning?
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Blodlutsalt
« Svar #1 skrivet: 31 jan-05 kl 19:53 »
Varför inte använda växter istället? Mildare för naturen och betydligt billigare att använda

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blodlutsalt
« Svar #2 skrivet: 31 jan-05 kl 22:05 »
 Växter har jag provat en del, helt otroligt roligt! Och att färga med svamp, nästan ännu roligare! :)
 Men nu skulle jag vilja prova växter OCH Blodlutsalt för att få fram blått med vanliga svenska växter, bara för att det skulle vara kul att försöka....
 Vet någon var det kan gå att få tag på? Är det väldigt miljöfarligt?
                       Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Blodlutsalt
« Svar #3 skrivet: 01 feb-05 kl 21:34 »
Hej Charlotte!
Blodlutsalt är detsamma som ferrocyanid (gult) och ferricyankalium (rött), föreningar mellan järn och det för djur och människor mycket giftiga ämnet cyanid! Var försiktig med dessa ämnen. Kanske kan du prova indigo eller vejde för att få fram blå nyanser? Eller sporerna från björksopp och sandsopp?

tivedstroll

  • Inlägg: 28
    • -
Re:Blodlutsalt
« Svar #4 skrivet: 02 feb-05 kl 11:59 »
vejde funkar utmärkt ... även om jag föredrar kemikalie-varianten (med natriumhydrosulfit & ammoniak) - jag tänkter INTE frivilligt göra om rutten-urin-kypen! *ryyyyyyser* ...

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Blodlutsalt
« Svar #5 skrivet: 02 feb-05 kl 14:17 »
Hej,
blodlutsalt (både rött eller gult) är någorlunda stabila och ogiftiga så länge du håller dig till en basisk miljö, cyaniderna sätts först fria, när du surar dina lösningar. Och då blir det, som mirakel skrev, riktig illa. Om du nu väljer blodlutsalts variante, var försiktig att inte ha något surt (ättika eller dyl.) med i närheten som kan skvätta in i kypen.
/droliver

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blodlutsalt
« Svar #6 skrivet: 02 feb-05 kl 15:55 »
Ja, vi får se hur det blir, vejde har jag också funderat på... Men, just detta att det går att få fram blått med vanligt "ogräs" skulle vara så kul att prova....
  Svamparna man färgar med är ju inte direkt "ogiftiga" :) dom heller, även om det är ett "naturligt" gift.
 Men OM det nu skulle bli så att jag provar, finns det någon som har tips på inköpsställe?
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
Magnus Hildebrandt, Hans Hultén, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser