Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för älgbete  (läst 5809 gånger)

Janne

  • Gäst
Kostnad för älgbete
« skrivet: 24 aug-04 kl 22:58 »
Som markägare anser jag att jägarna inte vill förstå den kostnad som uppkommer genom älgarnas vinterbete.   Jag har erfarit rejält stora förluster pga detta.

För att ge en uppfattning om storleken på denna skadegörelse vill jag framföra följande:
En älg behöver ca. 10 kg föda per dag.
Under ung. 150 dagar av året behöver han livnära sig på ungtall, sly och blåbärsris.
En typisk 2meter tall kan ge ca 1 kg barr och kvistfoder.
Det betyder att en älg kräver ca. 10 tallar per dag.
Om älgen avbetar en tallplantering, är värdet av dessa tallar ca. 10kr per styck.
Detta i sin tur betyder att en älg konsumerar 1500 tallar per år och vilket resulterar i en årskostnad kostnad per älg av 15'000 kronor.  

Med en älgtäthet av 6 älgar per 1000 har blir års-beteskostnaden ca 90 kr per har.

Med en älgtäthet av 18 älgar per har (som i mina trakter) blir års-beteskostnaden 270 kr per  har

En 6 års älg kan ha konsumerat tall för ung. 90'000kronor

Matning av älg är därför en mycket kostsam sak för oss markägare.  Men hur mycket kan vi få betalt?

Givetvis kan mina siffror disskuteras --men hur man än vrider och vänder på dem tror jag att vi få alldels för lite betalt för de skador som älgarna förorsakar.

En lösning måste komma till stånd.    

Kan man ta in jaktgäster och från dessa ta ut högre jakträttsavgifter?

Jag tror inte att problemet kan lösas genom högre avskjutning.

Have a good day  Janne ;)


AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #1 skrivet: 26 aug-04 kl 07:55 »
"Om älgen avbetar en tallplantering, är värdet av dessa tallar ca. 10kr per styck" Måste var mkt lågt räknat?

Jakt kommer vara helt oöverkommligt i framtiden för vanligt folk om priserna skall ökas!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #2 skrivet: 02 sep-04 kl 23:41 »
Älgarna protesterar!

Jag har ett litet småbruk i n.v. Skåne med ganska god tillgång på vilt. Älg, rådjur och vildsvin. De skador på min skog (ca 40 ha av den varan) är och har varit obefintliga. Inte ens på 70-80 talet då älgs- och rådjursstammen var dubbelt så stor som den är nu, var betesskadorna värda att nämna. Det är en tragisk machoutveckling jag fått uppleva de senaste 10 åren. Kollektiva mördargrupper betalar vansinniga priser för att arrendera jaktmarker. En del markägare faller till föga för mammon och offrar det vilda. Vi små markägare som värnar om det vilda i symbios är gudskelov fortfarande i majoritet, men den dagen kommer nog tyvärr igen då staten får gå in och säga stopp. Så låt älgarna äta sig mätta, det har vi råd till!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #3 skrivet: 03 sep-04 kl 00:28 »
Svar på eget inlägg?

Nej, men en följdfråga: Under de senaste åren har arrendesummorna stigit i höjden dramatiskt. Jag skulle vilja säga tiodubblats på tio år! Varför? Kan det ha med status att göra? Kan det ha med den införda "jägarexamen att göra? En gammal kompis till mig har arrenderat en jaktmark på ca 100 ha i norra Skåne under 8 år för 8.000 kr/år (en ganska rimlig kostnad tycker jag). Nu fick han inget förnyat förtroende för ett "jaktlag" hade bjudit 80.000!!!!!!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #4 skrivet: 03 sep-04 kl 11:51 »
Svar på eget inlägg?

Nej, men en följdfråga: Under de senaste åren har arrendesummorna stigit i höjden dramatiskt. Jag skulle vilja säga tiodubblats på tio år! Varför? Kan det ha med status att göra? Kan det ha med den införda "jägarexamen att göra? En gammal kompis till mig har arrenderat en jaktmark på ca 100 ha i norra Skåne under 8 år för 8.000 kr/år (en ganska rimlig kostnad tycker jag). Nu fick han inget förnyat förtroende för ett "jaktlag" hade bjudit 80.000!!!!!!

Jag kan bara säga grattis till den vinsten, kapitalism är underbart!

"mord" är en juridisk term som inte kan appliceras på jägare. Det är lagligt att jaga. Fånigt uttryckt av dig...

ej

  • Gäst
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #5 skrivet: 20 sep-04 kl 12:14 »
En gammal kompis till mig har arrenderat en jaktmark på ca 100 ha i norra Skåne under 8 år för 8.000 kr/år (en ganska rimlig kostnad tycker jag). Nu fick han inget förnyat förtroende för ett "jaktlag" hade bjudit 80.000!!!!!!
Är det verkligen sant? 800 kr/ha. Själv hade jag kunnat tro på 400kr/ha, men 800:- låter verkligen extremt.
Var ligger marken?

E.J.

Mariekexet

  • Gäst
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #6 skrivet: 05 okt-04 kl 09:31 »
Att jaktmark kostar mer ju närmare storstäderna den ligger är väl rätt förståeligt. Efterfrågan trissar upp priserna.

Där jag bor, ca 15 mil från storstad, kostar jakten 2400 kr/år för jakt på 3500 HA för mig. Då är vi ca 40 jägare i laget (96000 kr men det ska också räcka till kostnader för slaktlokal, kylrum och div grejor som behövs vid älgjakten.

Man kan tycka att det är många man på marken men de allra flesta jagar bara älg så småviltjakten är vi bara kanske ett 15-tal som ägnar oss åt.

PS. Glömde att det är en inträdesavift om 6000 kr som alla numera betalar som en engångsavgift. När jag gick med var dock inträdesavgiften 1000 kr. DS
« Senast ändrad: 05 okt-04 kl 09:32 av Mariekexet »

ej

  • Gäst
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #7 skrivet: 08 okt-04 kl 07:39 »
Att jaktmark kostar mer ju närmare storstäderna den ligger är väl rätt förståeligt. Efterfrågan trissar upp priserna.

Där jag bor, ca 15 mil från storstad, kostar jakten 2400 kr/år för jakt på 3500 HA för mig. Då är vi ca 40 jägare i laget (96000 kr men det ska också räcka till kostnader för slaktlokal, kylrum och div grejor som behövs vid älgjakten.

Man kan tycka att det är många man på marken men de allra flesta jagar bara älg så småviltjakten är vi bara kanske ett 15-tal som ägnar oss åt.

PS. Glömde att det är en inträdesavift om 6000 kr som alla numera betalar som en engångsavgift. När jag gick med var dock inträdesavgiften 1000 kr. DS
Jo, men det låter ju inte alls farligt.  Det är ju 27 kr/ha, däremot är 800kr/ha för skåne extremt i mina ögon.
mvh
Erik

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #8 skrivet: 12 okt-04 kl 20:22 »
Tjena Janne.

En del markägare har inte detta problemet som t.ex här i Värmland så har varg kommit till vissa delar.
Där finns nästan ingen älg kvar i området.
De utvandrar till andra områden.

Men då får andra markägare mer älg.

/JJ

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #9 skrivet: 25 dec-04 kl 10:31 »
Problemet är väll snarare markägare som använder sig av trakthyggesbruk eller, man måste ju använda sig av de skogsåtgärder som ger minst skador annars får man skylla sig själv själv har jag inga problem trots relativt mycket älg i trakten.

CTS

  • Gäst
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #10 skrivet: 01 jan-06 kl 18:33 »
Jag tror att betestrycket av älg är mycket överdrivet. Läste om en man som hade varit med att plantsatt ett hygge med tallplant. I dag, ca 50 år sedan, även med högt betestryck och en tät älgstam, så står det där i dag ett mycket fint tallbestånd.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kostnad för älgbete
« Svar #11 skrivet: 01 jan-06 kl 20:18 »
Citera
Jag tror att betestrycket av älg är mycket överdrivet. Läste om en man som hade varit med att plantsatt ett hygge med tallplant. I dag, ca 50 år sedan, även med högt betestryck och en tät älgstam, så står det där i dag ett mycket fint tallbestånd.

Jamen betestrycket av älg gäller ju bara under ungskogsstadiet, dvs ca 0-25 år beroende på landsända.
Det är först de senaste decennierna betestrycket har blivit besvärligt, och då var ju den nämnda skogen redan osmaklig för älgen, iaf inom åtkomlig höjd.

Betestrycket är ju inte jämnt fördelat heller.
Har själv ett skifte där det står älg året runt.
Det enda som funkar bra utan stängsel är gran och björk.
Det är omöjligt att få upp annat än enstaka hyfsade tallar.
Ko med kalv brukar ofta bryta av tallar som är 3-4 meter höga, för att kalvarna ska komma åt toppskotten.
Dessutom kan man inte stamkvista, för då får älgen extra lätt att barka stammarna.
Varför högg jag då?
Ja, det var på 80-talet och det var mycket gammal skog.
För gammal för plockhuggning.
Det var att välja på att låta det bli en urskog med en blivande vindfällebröt av alltihop eller att hugga.
Lätt val om man råkar ha lite utgifter och inte är miljonär.
Tur att jag högg för biten som var kvar blev nyligen biotopskyddad.
Har hellre skogen i min ägo än lämnar över den till skalbaggsambulanser med grönstövlar.
Naturvård är intressant men man vill ju kunna bestämma nånting i sin egen skog.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser