Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björk som savar  (läst 2951 gånger)

enSAM

  • Inlägg: 48
    • -
Björk som savar
« skrivet: 26 maj-20 kl 12:53 »
Rätt forum för den här typen av fråga? Har en mycket stor och fin björk på min tomt, tyvärr så hade den en kvist på en kvist som växte snett ner och jag sågade av den, den var/är ca. 6cm i diameter nu rinner det formligen i såret som blev. Har försökt få stopp på rinnandet men inte, nu är jag orolig att björken inte klarar det här, är min farhåga befogad. Om vad finns att göra?
Samuel

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Björk som savar
« Svar #1 skrivet: 26 maj-20 kl 13:43 »
Det finns nog risk att den "förblöder". Har varit med om samma sak med en björk man hade haft en måltavla på och skjutit mot. När våren kom var hela björken bokstavligt rödflammig. Den klarade inte av det. Jag känner inte till om det finns ett sätt att stoppa savandet, det kommer ju inifrån björken. Du får vara snäll med den och hoppas på det bästa.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Björk som savar
« Svar #2 skrivet: 26 maj-20 kl 17:08 »
Tryckförband.

När man tappar björkar på sav så slår man i en kork när man avbryter.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Björk som savar
« Svar #3 skrivet: 26 maj-20 kl 18:05 »
Men när man tappar en björk på sav gör man ett litet hål. 6 cm är betydligt större.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Björk som savar
« Svar #4 skrivet: 26 maj-20 kl 18:48 »
Bara att vänta och se. Saven slutar komma, eller minskar i alla fall, efter att löven är ordentligt ute. Trädet förlorar mycket krafter på att en stor del av det socker den skapade under förra sommaren nu går till spillo men förmodligen kan den repa sig. Bara att hoppas på att det inte går in någon svamp i såret. Juli, augusti och september, JAS, är den bästa tiden på året att kapa grenar, det gäller de allra flesta träd. Då har träden mycket växtkraft och kan täppa till skadan snabbast möjligt. Helst skall man också välja en torrare period med mindre svampsporer i luften.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Björk som savar
« Svar #5 skrivet: 26 maj-20 kl 20:11 »
Om grenen inte är kapad längs med stammen så går det att täta med en burk eller en bit presenning. I annat fall är det bara att ta något som är lite större än grenen och spänna fast det med ett spännband. Saven stiger ju bara en kort tid, sedan kan trädet få läka av sig självt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser