Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min nya odlingslott, marktäckning?  (läst 812 gånger)

Skrotäpplet

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Min nya odlingslott, marktäckning?
« skrivet: 26 maj-20 kl 11:03 »
Hej alla!
Jag har fått en odlingslott på 71 kvm som är full av smarrig kirskål men även kvickrot och annat. Bland allt "ogräs" står, körvel, hallon och vinbärsbuskar. Ett vildpäronträd (tror jag) finns också. Jag är otroligt peppad på att få sätta ut en massa förkultiverade ätbara grödor. Nu till min fråga!
Hur får jag bort kirskålen och kvickroten på bästa miljövänliga sätt så att jag ändå kan odla lite annat? Det gör inget om bärbuskarna stryker med. Bör jag täcka allt och vänta ett par år och odla ovanpå undertiden? Om jag bör täcka så tipsa gärna om täckmaterial, "ovanpåodling" mm

Alla tips förutom de giftiga tas tacksamt emot   :)
« Senast ändrad: 26 maj-20 kl 23:19 av Skrotäpplet »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min nya odlingslott, marktäckning?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-20 kl 11:33 »
Du kommer aldrig att bli kvitt kirskålen eftersom de finns kvar utanför din lott och kommer vandra tillbaka så fort du slappnar av. Du får helt enkelt lära dig att samexistera med kirskålen. Ryck upp bladen och lägg i vatten en vecka, sedan kan du vattna dina växter med detta vatten som blir fullt med näring.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Min nya odlingslott, marktäckning?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-20 kl 20:28 »
Enda sättet jag tycker funkat , även om det inte va det som va planen, är att konstant klippa ner.
lät en robotklippare köra på en yta med mycket kirsh efter ett tag verkade det som den gav upp.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min nya odlingslott, marktäckning?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-20 kl 20:36 »
Det finns flera vägar att gå.
A och O är att hela tiden vara på tå och slå ner allra minsta försök.
Att klippa ner och låta gräset ta överhand är effektivt.
Att täcka marken med ett tjockt lager med tidningspapper /papp och inleda odling ovanpå detta är ett sätt att komma igång och skjuta större åtgärder framför sig.
Annars kan en djupgrävning med grep fungera om man sorterar bort alla rötter.

Ett alternativ är att skörda den till mat då den är ätlig.

Du har den och du måste lära dig att samexistera, det funkar hos oss.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Min nya odlingslott, marktäckning?
« Svar #4 skrivet: 27 maj-20 kl 01:25 »
Jag tycker mig ha varit med om när ett trädgårdsland åtminstone för en kortare tid blev helt kirskålfritt. Och i övrigt också ogräsfritt. Samt gödslat.

Två linderödssvin hyrdes in över en sommar.

Tyvärr inget alternativ för en innehavare av odlingslott.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Min nya odlingslott, marktäckning?
« Svar #5 skrivet: 27 maj-20 kl 10:43 »
Hos mig funkar det bra med liljekonvalj! Inget kirs under dem. Men de är förstås lite nyckfulla, växer där de vill och inte var du vill. I övrigt håller jag med alla andra, klipp, ät, lär dig att se skönheten i dem! De är ju fantastiska marktäckare.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser