Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpple med piggelinsmak  (läst 4059 gånger)

Xroar

  • Inlägg: 2
    • -
Äpple med piggelinsmak
« skrivet: 15 nov-17 kl 19:51 »
Hejsan.
Pallade ett äpple förra året som jag tyckte hade en tydlig smak av piggelin, isglassen.
Det va från en stort träd, äpplet va grönt och var väldigt tungt förhållande till sin storlek men inte så saftigt.
Äpplet va större upptill än nedtill och hade väldigt fast kött.
Smaken kom typ efter att man tuggat ett tag så man blev lite förvånad.
Det finns i zon 3.
Skulle vara snällt om någon kunde komma med någon gissning då jag gärna skulle vilja ha detta träd själv.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #1 skrivet: 15 nov-17 kl 22:01 »
Varför inte fråga trädgårdsägaren i vars trädgård trädet står?

Du behöver ju liksom inte skylta med att du pallat ett äpple, utan bara uttrycka beundra för det fina trädet...

Det är ju ganska svårt att gissa, det finns ju dussintals äpplesorter som i huvudsak är gröna, och smaken varierar ju inte bara med sort, utan också med mognad.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #2 skrivet: 15 nov-17 kl 23:21 »
Sveriges pomologiska förening om Do nu heter exakt så är kanon att prata med

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #3 skrivet: 16 nov-17 kl 12:07 »
Jag har en liknande fråga, det är en gammal sort som också smakar päron, det var gult, ovalt och kulligt med svaga prickar vad jag minns.
Tyvärr fick jag beskedet att träden var nedsågat och personen som jag fick äpplet av tillsammans med annan fallfrukt i en låda han skulle köra bort, fanns inte längre kvar i livet då jag tänkte fråga. Zon IV.

Skulle också väldigt gärna vilja ha tag på detta träd.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #4 skrivet: 16 nov-17 kl 18:16 »
Det finns några olika äppelsorter som har päronsmak tex http://www.blomqvistintaimisto.com/index.php?item=plant&maincat=fruittrees&subcat=apple&lang=sv&detail=FRAPP14
Esters Päronäpple en bit ner på sidan

Det har ju bra zondelning med

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #5 skrivet: 16 nov-17 kl 18:54 »
Att fråga efter äppelsorter i forumet är en bra metod - det är inte tal om annat.
Sen finns det en ny metod: Äppelappen  https://www.nordiskamuseet.se/svenskaapplen
Här hemma har vi en tjock bok: Våra äpplesorter av Anton Nilsson, som kanske också finns på något bibliotek.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #6 skrivet: 26 maj-20 kl 15:54 »
Jag har en liknande fråga, det är en gammal sort som också smakar päron, det var gult, ovalt och kulligt med svaga prickar vad jag minns.
Tyvärr fick jag beskedet att träden var nedsågat och personen som jag fick äpplet av tillsammans med annan fallfrukt i en låda han skulle köra bort, fanns inte längre kvar i livet då jag tänkte fråga. Zon IV.


Skulle också väldigt gärna vilja ha tag på detta träd.
Två äpple med päron liknande arom är Egremont Russet och Kunglig Kortstjälk, dessa sorter är tyvärr bara lämpliga för zon 1-2.

Fixat citat.  (:)
« Senast ändrad: 26 maj-20 kl 17:44 av javill »

 

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #7 skrivet: 26 maj-20 kl 17:46 »
Skulle också väldigt gärna vilja ha tag på detta träd.
Två äpple med päron liknande arom är Egremont Russet och Kunglig Kortstjälk, dessa sorter är tyvärr bara lämpliga för zon 1-2.


Egremont Russet har jag fått hjälp med att ympa i år. Ännu har inget hänt men hoppas att ympen tar sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frimilt

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
    • rabato
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #8 skrivet: 10 sep-20 kl 13:36 »
Att fråga efter äppelsorter i forumet är en bra metod - det är inte tal om annat.
Sen finns det en ny metod: Äppelappen  https://www.nordiskamuseet.se/svenskaapplen
Här hemma har vi en tjock bok: Våra äpplesorter av Anton Nilsson, som kanske också finns på något bibliotek.



Jag kunde inte hitta den här boken (Bok "Våra äppelsorter" av Anton Nilsson) i min stads bibliotek och köpte den online från en onlinebutik. Jag måste erkänna att detta inte är det billigaste köpet, men det var värt det, det finns mycket användbar information i den här boken, särskilt för nybörjare.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #9 skrivet: 10 sep-20 kl 16:52 »
Jag har en liknande fråga, det är en gammal sort som också smakar päron, det var gult, ovalt och kulligt med svaga prickar vad jag minns.
Tyvärr fick jag beskedet att träden var nedsågat och personen som jag fick äpplet av tillsammans med annan fallfrukt i en låda han skulle köra bort, fanns inte längre kvar i livet då jag tänkte fråga. Zon IV.

Skulle också väldigt gärna vilja ha tag på detta träd.

Ett äpple vi hade när jag var barn var grågylling. Jag tyckte att det smakade lite som päron, men utseendet stämmer inte med din beskrivning.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #10 skrivet: 10 dec-20 kl 07:39 »
Jag köpte äpplen på Lidl härom dagen, de hade tydlig tendens till vad man skulle kunna kalla piggelin- eller tuttifruttismak. Kommer inte ihåg vad sorten skyltades som i butiken, på lappen på nätpåsen anges sorten som "Braeburn".  Ganska små, röd/gröna, de flesta påminner till utseendet om Gyllenkrok Astrakan men en del av dem är tydligt avlånga. Odlade i Tyskland.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Äpple med piggelinsmak
« Svar #11 skrivet: 10 dec-20 kl 09:36 »
Hejsan.
Pallade ett äpple förra året som jag tyckte hade en tydlig smak av piggelin, isglassen.
Det va från en stort träd, äpplet va grönt och var väldigt tungt förhållande till sin storlek men inte så saftigt.
Äpplet va större upptill än nedtill och hade väldigt fast kött.
Smaken kom typ efter att man tuggat ett tag så man blev lite förvånad.
Det finns i zon 3.
Skulle vara snällt om någon kunde komma med någon gissning då jag gärna skulle vilja ha detta träd själv.

Det finns flera hundra äppelsorter, varför inte be om få köpa en ympkvist så är problemet löst.
Kan du inte göra själva arbetet så finns det säkert en trädgårdsförening i närheten som kan hjälpa dig med det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser