Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp stängselaggregat  (läst 12676 gånger)

Hobbyelektrikern

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #20 skrivet: 14 jun-18 kl 17:46 »
Hej igen! Jo jag har redan tittat på den bilden och räknat ut vilka som är trafokablarna.
Däremot på den bilden så finns det två kablar in till skruvplintarna,,och jag har en.
Och jag har som vanligt kablar över,,,,de två kablarna som sitter till höger om skruvplintarna, med små flatstift! vart ska de sitta?
Har två kablar till med små flatstift men de sitter fast i en tryckknapp på sidan av aggregatet,,,har även ett hål bredvid den knappen? ska det sitta en knapp till där eller?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #21 skrivet: 14 jun-18 kl 20:29 »
Ja, det ska sitta en knapp till där. Återfjädrande tryckknapp som sluter när man trycker in den, typ ringklockeströmbrytare.

Hobbyelektrikern

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #22 skrivet: 18 jun-18 kl 11:27 »
Aha,, misstänkte det,,ska fixa en sådan och testa vad som händer,, tack för hjälpen!

Ekis

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #23 skrivet: 24 maj-20 kl 17:14 »
Jag fortsätter i denna tråd:

Problem med ett Alfa Laval agri 10K booster. Aggregatet skickar ut pulser till stängslet, lysdioder för 2000V, 4000V, 6000V lyser men inte OK-lampan. Istället lyser Warning. Vad innebär denna lysdiod? Tacksam för tips.

/Lars

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #24 skrivet: 24 maj-20 kl 18:30 »
OK och Warning är för jordfelsindikering.
 När jordningen duger så lyser/blinkar OK. Är den halvdan så kommer antingen både OK och Warning att lysa, eller ingen av dem (minns inte vilketdera). Är jordningen mycket dålig eller obefintlig så lyser/blinkar Warning.

Alltså är följande fel troliga:
-Jord- och stängselledning förväxlade.
-Avbrott i jordledningen.
-Dålig jordning i största allmänhet (för få/korta/bortfrätta jordspett, för torr mark vid jordtaget etc).
-Stängselapparaten har inte kontakt med elnätet som "referens" för att avgöra om det är jordfel eller inte. Kan t ex hända om man driver den med växelriktare eller eget elverk, eller om man har en skyddstransformator mellan stängselapparaten och elnätet.

Om du ska göra om jordtaget, och det behövs mer än ett jordspett, så tänk på att det inte är någon mening att slå ner många spett i en liten klunga. Det bör gärna vara ett par meter mellan dem, längre avstånd ju sämre ledningsförmåga jorden har.

 

Ekis

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #25 skrivet: 26 maj-20 kl 11:29 »
Nu funkar det!  Yess

3 jordspett med 3 meters mellanrum i fuktig mark var lösningen. Tack för hjälpen torbjorn.

/Lars

stisan

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #26 skrivet: 21 maj-21 kl 23:06 »
Ja, det ska sitta en knapp till där. Återfjädrande tryckknapp som sluter när man trycker in den, typ ringklockeströmbrytare.
Här verkar det finnas kunskap 😃
Vad är den knappen till? Hittat ett gammalt sådant aggregat. Mvh Stina

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #27 skrivet: 22 maj-21 kl 09:41 »
Knappen är till för att växla mellan "normal" och "training" -läge. Apparaten indikerar på något sätt med lysdioderna vilket läge som är aktivt, men jag kommer inte ihåg hur. Bör stå i bruksanvisningen.
I varje fall:  Training-läget innebär att apparaten ger full spänning i alla stängselpulser. Normal-läget innebär att den ger en puls med full spänning då och då, och betydligt svagare pulser däremellan. Ca 5 svaga pulser på en stark.  Syftet med det är att spara ström men ändå påminna djuren om att det kan komma en stark puls emellanåt.
Jag är ganska säker på att den startar i Normal-läge och går över till Training när man har tryckt på knappen (ev måste man hålla in den några sekunder).

stisan

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Hjälp stängselaggregat
« Svar #28 skrivet: 22 maj-21 kl 18:31 »
Tack  :D Ska testa  :)
Du verkar kunna dina aggregat    :D
Mvh Stina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser