Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bälgreparation  (läst 4563 gånger)

spangeerik

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
Bälgreparation
« skrivet: 07 apr-13 kl 16:21 »
Hej allesammans, har lite frågor om reparation av en blåsbälg i en gammal smedja jag nyligen fått axes till. Skinnet är gammalt och ganska torrt med lite hål här och var. Går det att lappa med skinn och något sorts lim temporärt ? om man byter skinnet i bälgen finns det något annat alt. än skinn att använda ??

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bälgreparation
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 21:05 »
Det brukar gå bra att använda galon eller någon annan slags vävbunden mjukplast. För lagning av bälgar i gamla tramporglar har man ofta använt galonbitar som limmas fast på lädret med kontaktlim och det finns sådana reparationer som har hållit i många tiotals år. Mer provisoriskt fungerar det säkert bra med någon vävtejp.

spangeerik

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Bälgreparation
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 20:01 »
Tack för tipsen torbjörn . Jag lagar nog bälgen temporärt med lim och skinnbitar. Helrenovering får bli en senare fråga men då blir det nog galon
istället för skinn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser