Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fundering om kolugn  (läst 6476 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
fundering om kolugn
« skrivet: 04 apr-13 kl 21:58 »
Hej,
jag har en gammal dieseltank på 1,5x2 m som jag funderar på att göra om till en kolugn så att jag kan bli lite självförsörjande på eget kol.
undrar då vad som är smartaste vägen att gå? ska man göra liknande som denna
Charcoal Burn

eller köra på stilen de har i england s k ring kiln
Making Charcoal - Part One


har ni några idéer?

någon som sett något liknande?

exeter biochar retort

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: fundering om kolugn
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 22:40 »
I gengashandböcker från 1940-talet finns det ofta ritningar och byggbeskrivningar på kolugnar.

Men vad du än bygger för slags kolugn, så se till att ta hand om de oförbrända pyrolysgaserna på ett samvetsgrant sätt - antingen kondensera så mycket som möjligt av dem till tjära eller ordna någon slags efterbrännkammare för att bränna upp dem fullständigt. Röken från en orenad kolugn eller kolmila är otrevligare och ohälsosammare än från värsta tänkbara sureldning i en tvivelaktig gammal vedpanna...

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: fundering om kolugn
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 12:37 »
några tips på vad de heter de där böckerna eller författare?

ja bäst är väll om man kan göra ngn slags retort som det heter på engelska...det är väll egentligen bara ett rör som leder gasen ned i elden igen...

vet du var man kan få tag på en termometer som klarar av en 5-700 graders temp?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: fundering om kolugn
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 12:42 »
Jag läste först ko-lugn ;) ;D

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: fundering om kolugn
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 13:19 »
En sån där rökmaskin vill då jag inte ha i trägårn .Men om man drar upp ett rör genom locket med ett luft insläpp så kunde man göra en fackla och på så vis förbränna röken vilket även borde hjälpa till att få fart på brasan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: fundering om kolugn
« Svar #5 skrivet: 07 apr-13 kl 21:03 »
En del litteraturtips finns på http://www.gengas.nu/litteratur.shtml .

Ska man ha en termometer för det temperaturområdet så är nog det bästa en elektronisk termometer med termoelement eller platinamotstånd (Pt100 eller Pt1000) som givare. En del billiga digitalmultimetrar har möjlighet till temperaturmätning med termoelement, förutom dyra och fina märken som Fluke och Agilent så har jag även sett den funktionen på vissa instrument av märket Uni-T , som säljs bl a hos Jula.

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: fundering om kolugn
« Svar #6 skrivet: 08 apr-13 kl 23:02 »
några tips på vad de heter de där böckerna eller författare?

Jag ska ha tre olika böcker om kolning, men hittar just nu bara två.
"Om träkolning" av Hilding Bergström och Gösta Wesslén utgiven 1915 samt "Handbok i kolning" av Kristian Lindman utgiven 1941.
Dessa torde gå att låna via bibliotek.

"Om träkolning" är den mest innehållsrika (337 sidor) med beskrivning av olika typer av milor och ugnar, tabeller och diagram som visar hur mycket och vilken kvalitet på kolet som utvinns i respektive mila/ugn. I den boken finns beskrivning på ugnar som laddas med allt från ett fåtal kubikmeter virke upp till 600 kubikmeter.
Lasse

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: fundering om kolugn
« Svar #7 skrivet: 11 apr-13 kl 20:23 »
Jag ska ha tre olika böcker om kolning, men hittar just nu bara två.
"Om träkolning" av Hilding Bergström och Gösta Wesslén utgiven 1915 samt "Handbok i kolning" av Kristian Lindman utgiven 1941.
Dessa torde gå att låna via bibliotek.

"Om träkolning" är den mest innehållsrika (337 sidor) med beskrivning av olika typer av milor och ugnar, tabeller och diagram som visar hur mycket och vilken kvalitet på kolet som utvinns i respektive mila/ugn. I den boken finns beskrivning på ugnar som laddas med allt från ett fåtal kubikmeter virke upp till 600 kubikmeter.
Lasse

oj, tack! dem ska jag genast kasta mig över!:D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: fundering om kolugn
« Svar #8 skrivet: 11 apr-13 kl 20:25 »
Jag har börjat skissa på hur ugnen kan komma att se ut, ska lägga upp den här senare. blir kul att höra vad ni tror om den:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

 

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: fundering om kolugn
« Svar #9 skrivet: 13 apr-13 kl 21:23 »
här kommer den...

retortmodell. vad det heter på svenska vet jag inte
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser