Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva lamm  (läst 3631 gånger)

claude

  • Gäst
Avliva lamm
« skrivet: 27 maj-07 kl 21:36 »
Hej, jag undrar hur man smidigast avlivar ett lamm for tillagning.

Bor i sydamerika och har sa anvander de machete och skar av halsen.
Tycker det borde finnas mindre grymt satt att avliva lammet.
Dock sager dom haer att man inte kan sla en kil i bakhuvudet eller pa annat satt genom omedelbar forstorelse av hjarnan.
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 21:40 av claude »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avliva lamm
« Svar #1 skrivet: 27 maj-07 kl 23:10 »
Om du inte har något kulvapen eller bultpistol, bedöva med ett kraftigt slag med baksidan på en yxa. Det går med en slägghammare också men det är viktigt att redkapet inte är för tungt då får man ingen kraft i slaget. Rikta slaget så det träffar bakre delen av hjässan, mellan öronen. Om slaget fungerar spärras ögonen upp och lammet ligger och darrar. Nu kan du skära halsen av det. Se till att ha en mycket vass kniv annars får du problem att komma igenom skinnet.

 Den här metoden för bedövning var vanlig vid hemslakt i Sverige fram till för ca 20 år sedan. Den är inte längre tillåten därför att det är för lätt att missa slaget.  Jag tycker iaf att du ska bedöva före slakt även om du inte har tillgång till bultpistol.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Avliva lamm
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 08:50 »
förr var det juvanligt att man tilllagade o åt får hjärna så det är kanske däför man inteville förstöra ett mål mat...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Avliva lamm
« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 18:00 »
STOPP!!!!!
Många undersökningar har gjorts på djur som ansetts vara bedövade innan avblodning, och det har visat sig att det ofta, ofta inte alls är så effektivt som man trott! det finns många debatter runt detta ämne, och tillochmed på slakterier kan bedövningen vara för dålig.. (inte helt ovanligt tyvärr..)
Så jag vill bara säga: AVLIVA INTE ETT DJUR UTAN GODA KUNSKAPER OCH RÄTT UTRUSTNING!!! du kan inte lära dig att avliva här på ett forum.. en SLAKTARE eller nån med samma kunskaper som en slaktare måste lära dig..
Om man inte har kunskap om hur man gör så plågas djuret till döds.. en annan tråd här på forumet berättar om en bonde som slagit ett lamm i väggen för att avliva det.. lammet fick svåra skador med dog inte direkt.. att slakta utan att veta vad man gör, eller som beskrivet ovan är inte tillåtet i sverige. det finns en anledning att det ÄR förbjudet...
att slå med en slägga eller annat trubbigt föremål är ingen garanti för att djuret är bedövat.. det är lätt att missa, att skada djuret så att det VERKAR bedövat men inte är det, att djuret vaknar under avblodningen mm..
om du inte har bultpistol eller dylikt och en erfaren slaktare så ska du inte slakta själv!! tänk på hur det stackars lammet kan få lida..
om du MÅSTE avliva själv för att lammet är svårt skadat eller för att det annars avlivas med machete(vilket låter helt sjukt!!!) så SKJUT istället.. om hjärnan skjuts sönder så KAN lammet inte känna nåt mer.. även om det rycker osv..
Se bara till att lära dig om anatomin hos lammet så att du skjuter på rätt ställe, samt ha någon till hjälp som kan hålla lammet stilla när du skjuter..
Inga djur ska behöva riskera onödigt lidande för att en människa saknar erfarenhet o kunskap.. Jag har sett, hört, läst och upplevt tillräckligt många historier där slakt gått fel för att kunna säga att jag VET att bedövningsmetoderna OFTA är dåliga..
så snälla... tänk dig för innan du avlivar själv om det inte är verkligt akut så att du måste för att korta lidande..
Jag vill inte skälla på nån, bara vädja..
Förmodligen hade du inte tänkte ställa dig hipp som happ å banka ihjäl ett lamm.. Om du vore helt hjärtlös hade du väl aldrig ställt frågan här på forumet..men det kan ju finnas andra som läser denna tråd och tycker att det låter bra att avliva utan erfarenhet... snällasnällasnälla gör inte det...jag säger inget om att en erfaren fårbonde avlivar själv.. han vet nog vad han gör..
men alla andra: AVLIVA INTE SJÄLV!!!

förlåt om jag upprör nån med detta.. men jag var tvungen att få säga som jag känner... jag menar inte heller att kritisera ingen personligen.. tack för ordet..
 


 

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Avliva lamm
« Svar #4 skrivet: 28 maj-07 kl 21:16 »
Bra rutet , Jullan i norr!
Instämmer helt i vad du skriver...

Viking

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Avliva lamm
« Svar #5 skrivet: 28 maj-07 kl 21:38 »
Bra skrivet, Jullan i norr!

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Avliva lamm
« Svar #6 skrivet: 29 maj-07 kl 10:37 »
Tack så mycke! :)
jag inser att jag säkert upprört vissa som kanske tycker att jag trampar på ömma tår eller helt enkelt pratar om sånt jag "inte vet nåt om".. men då får jag ta det! Jag var bara tvungen att säga nåt.. jag får ont i magen när jag tänker på alla stackars djur som fått/får lida för människors oförståelse.. Både vid slakt och annat tid.. inte för att människan är ond utan oftast för att han/hon inte visste bättre...

 såg förresten även att jag slängt in en massa stavfel i farten :D samt en läcker felsyftning i slutet..
"jag menar inte heller att kritisera ingen personligen.. " dubbla negationer så det sjunger om det, men så går det när man är upprörd :-[


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Avliva lamm
« Svar #7 skrivet: 29 maj-07 kl 19:45 »
 Men, nu måste jag få "försvara" Claude lite...
Anledningen till frågan var väl att avlivning med ett machetesnitt (utan bedövning) kändes för grym så att personen ville veta om det fanns ett bättre sätt eftersom man i landet h*n vistas sas att man inte skulle bedöva innan.
 Självklart ska man inte börja exprimentera själv men detta var ju ett litet särfall, tycker i alla fall jag...
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Avliva lamm
« Svar #8 skrivet: 29 maj-07 kl 21:38 »
absolut! han tyckte att det var grymt o ville veta hur man kunde minska lidandet.. detta högaktar jag honom för.. jag skrev ju även att jag inte nödvändigtvis trodde att just HAN skulle ställa sig o banka ihjäl ett lamm , men att ANDRA som läste tråden kanske skulle tycka att hela grejen med släggan osv var en toppen-ide´.. ÄVEN om man inte kan..
sen måste jag även få säga att jag inte tycker att ett forum, en bok, eller liknande är tillräcklig utbildning för att lära sig humana metoder att slakta.. man måste ha nån som visar och beskriver i praktiken steg för steg..
även om syftet är gott, som i claudes fall, så lär inte utgången bli så god om man efter bara ett tips på nätet utför slakt... det handlar om att släcka ett liv.. inte tips om hur man knypplar eller målar staket..
ett enda misstag kan få  förödande konsekvenser.. Jag har själv ställt frågor på forumet om hur jag bäst tar hand om mitt lamm, men när det gäller liv och död så vänder jag mig till en rutinerad, utbildad person som kan hjälpa mig på plats. så det är inte att fråga o få svar på ett forum som jag klankar på, absolut inte! utan att det handlar om liv o död.. erfarenhet och oerfarenhet..
En annan sak vore det om man KAN slakta sen förr, men vill veta nån detalj om en viss teknik, eller om man ställer frågan av nyfikenhet.. alltså inte för att man tänker utföra det..
jag VET ju inte om claude tänkt slakta ett lamm själv, men mitt inlägg var mer ett stopp-rop i allmänhet... jag vill som sagt inte ge nån en känga eller att nån tar illa vid sig..
 Jag vill även understryka att henning inte heller gjort fel eftersom att han inte direkt uppmuntrade Claude att göra detta utan erfarenhet.. men som sagt, ett internet-tips blir så lätt nåt som vissa tror sig kunna för att "dom ju läst det på internet!" Det var bara det jag blev så rädd för..  men jag förstår vad du menar charlotte.. det gör jag, och jag håller med om att det kanske är ett särfall.. det är dessutom bra av dig att försvara claude eftersom han ville göra lidandet mindre.. där håller jag med dig till 100% och anklagar inte claude som person.. ursäkta om det framstod så..
MEN jag tror trots all välvilja att det är svårt att lära sig utan handledning..
något lamm blir ju det första han övar på.. och ett slag som inte tar eller som djuret vaknar ur mitt under avblodingen, det har jag sett med egna ögon och vill inte ens tänka på igen.. därav min reaktion..
så tillsist, jag ber om ursäkt om jag skrivit nåt som någon tagit illa vid sig av.. och till Claude: JÄTTEBRA att du vill slakta humant. ALL heder till dig för det!! mvh Julia


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Avliva lamm
« Svar #9 skrivet: 31 maj-07 kl 20:24 »
Javisst har Jullan i norr rätt i sak, men nu gällde det ju alternativ till machete...  (Brrrr!)

Vad ska vi säga till Claude?  Så här kanske?

Skulle Du ha möjlighet att skaffa en bultpistol?  I så fall kan Du öva Dig på döda föremål först, innan Du tar mod till Dig och avlivar det lamm som ska bli Ditt.  För Dina grannar lär ju inte gå med på att Du provar på deras...  I annat fall är klubbning helt klart bättre än ingenting.  Om pupillen tvärvidgas och Du kan röra vid hornhinnan utan att lammet blinkar, så har Du lyckats.  Öva på döda föremål först, i avskildhet så ingen skrattar (för de gör de antagligen...  Grrr.) och om Du kan, så skaffa den ena avskurna lammskallen efter den andra, och öva på dem.  (Fast akta Dig, så Du inte gör illa Dig om de skulle rulla.)  På så vis vänjer Du Dig också vid hur det känns och hur det ser ut, vilket är en klar fördel när Du ska demonstrera för grannar och vänner hur Du menar.

Snälla, berätta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Avliva lamm
« Svar #10 skrivet: 31 maj-07 kl 21:03 »
Du är inte dum du trollmor :)

claude

  • Gäst
Re:Avliva lamm
« Svar #11 skrivet: 31 maj-07 kl 21:18 »
Tack for alla svar.
Nu var det inte sa att jag sjalv hade tankt och avliva ett lamm, utan var mest nyfiken hur det smidigast gar till.
Blev lite forvanad nar min frus farbror skar halsen av lammet med en machete, utan bedovning och jag tyckte inte alls det var behagligt att se.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Avliva lamm
« Svar #12 skrivet: 01 jun-07 kl 07:43 »
Bra att du reagerar Claude!!
Många skulle bara ha accepterat att " så gör man visst här"..
skönt att höra att det du inte höll med honom:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Avliva lamm
« Svar #13 skrivet: 01 jun-07 kl 11:52 »
Bra att du reagerar Claude!!
Många skulle bara ha accepterat att " så gör man visst här"..
skönt att höra att det du inte höll med honom:)
Håller med.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser