Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få microvågsugnen att stänga av sig när timertiden löpt ut?  (läst 4446 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, som rubriken lyder en sak jag undrat över i flera år men aldrig lyckats hitta svar på eller lyckats hitta någonting användbart på google heller.

På moderna microvågsugnar så går de alla jag använt av någon anledning in i någotslags viloläge där magnetronen verkar gå och det står och tjuter med jämna mellanrum.
Denna funktion håller rent seriöst på att driva mig till vansinne varje gång.

Problemet är att skiten har en (en!) jädra knapp och ingen jag frågat har haft en susning om hur man stänger av dendär förbannelsen permanent (dvs inte bara själv pipet utan även magnetronen och allt annat).
Dvs så att det blir samma som på gamla ugnar med mekanisk timer, att den helt enkelt stänger av sig helt och hållet när den är klar.

Hjälp skulle vara mycket uppskattat såväl för mitt blodtryck som för köksfönstrets hälsa innan ugnen åker ut genom detta. snart...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Palle500

  • Inlägg: 116
Köp hörselskydd och sätt in Lexan i stället för glas i köksfönstret :-)
Väntar även jag med spänning på en lösning av detta irritationsmoment.  Har ägt div micros men ingen som detta kan stängas av.
Enda jag tänkt göra ör att köpa en korttidstimer och styra micron via eluttaget. Men då blinkar klockan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Magnetronen går inte i det läget, utan bara ventilationsfläkten, ugnsbelysningen och ev pipet.
Syftet är väl att man inte ska glömma bort att mat står och är klar i mikron.

Om det finns någon möjlighet att stänga av den där funktionen så är den nog specifik för just en viss modell av mikro, så det är nog bättre att lusläsa bruksanvisningen (och ev servicemanual om sådan går att få tag på) än att googla efter allmän information.

En möjlighet skulle ju kunna vara att plocka ut spänning från summern som ger pipet ifrån sig, och låta den efter förstärkning dra en elektromagnet kopplad till lucköppningen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Eller köp min "analoga" med vred som plingar o stänger av sig.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Grannen lessnade också på pipet, så han lokaliserade ljudet och tog borrmaskin och borrade tills det blev tyst.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Min bror nöjde sig med att dämpa pipet med en tejpbit över summern.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ok, jo, jag stod typ 20 minuter med annat jag inte kunde gå ifrån men ljudet slutar ju aldrig...   ???
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
Ja varför i hela friden plingar dom?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
jag köpte en billig typ, den sparar på pipet/klinget och stänger av sig efter någon minut.
men bästa sättet är att öppna och stänga luckan då går den i coma

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Problemet är att jag inte kan det då jag påbörjat arbeten, därav kärnpunkten på problemet.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Problemet är att jag inte kan det då jag påbörjat arbeten, därav kärnpunkten på problemet.
Om du skaffar en avsågad hagelbrakare och har den i innerfickan, så får du nog tyst på micron.

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Det verkar inte finnas mikrovågsugnar med automatisk avstängning. Men de borde finnas! Automatisk avstängning finns numera på en del apparater, t.ex. laddare. Det är viktigt för säkerheten, men också för energiförbrukningen. När min urgamla mikro lägger av, skulle jag vilja ha en ny som kan stänga av sig själv. Kanske finns det redan, utan att det framgår av produktinfomationen?
(Om det finns någon som har en mikro med en sådan funktion, vad är det för märke och modellnummer?)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Hur använder ni mikrovågsugnen egentligen?
Nu utgår jag väl mest från mig själv. Då används den mest till att värma upp något som blivit över från någon middag från tidigare. Ytterst sällan som det värms någon fryst färdigmat. M a o som mest fyra minuter det handlar om. På den stunden ska man väl kunna låta bli att gå in i något annat projekt så mycket att maten måste vänta.
Hur gör ni när ni lagar mat på spisen eller i ugnen? Låter ni även den maten vara tills ni kan gå ifrån det andra projektet?
T.ex. när ni kokar ägg. Äggen är klara på, låt oss säga, sju minuter. Men om man inte tycks ha tid att ta rätt på äggen förrän 20 minuter senare får man väl ta med äggen till golfbanan och använda dem som golfbollar i stället.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Nu tycks ju det här vara en avsiktlig funktion för att påminna användaren om att det finns mat kvar i ugnen. Att fläkten fortsätter vara igång tills man har öppnat luckan, är väl för att inte ugnen ska bli alltför inpyrd av fasttorkat matos.
När man väl har öppnat luckan och stängt igen så går den ner i standbyläge (dvs blir så avstängd den kan bli).

Om man vill ha en mikro utan dessa funktioner, får man skaffa en enkel sådan med mekanisk timer.

En sak jag retar upp mig på hos en del mikrovågsugnar, är att belysningen tänds så snart man öppnar luckan.
En annan störande sak är ugnar som har speciallampor som är svåra att få tag i (och de speciallampor man trots allt kan komma över på t ex eBay, är av urusel kvalitet och håller inte länge).
En tredje sak är ugnar som är målade på insidan med dålig färg, som flagnar av eller löses upp av matos med tiden. Ugnar som är vitmålade på insidan har jag till och med slutat ta vara på från miljöstationer, det är bättre och mer hygieniskt om ugnsrummet är gjort av blank rostfri plåt.
Och en fjärde och sista störande sak är mikrovågsugnar som har kylluftöppningar på sidorna, så man inte kan ställa den t ex tätt mot en skåpvägg utan måste lämna några cm emellan. Det finns ju tillverkare som klarar sig med luftöppningar bara på baksidan och under botten.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Jag har en Linea pui Mikrougn, lånad bild: https://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/b3/74/d1/linea-mikrovagsugn-i-mycket-fint-nyskick-4776487.jpg

Den plingar en gång, och stänger av sig själv.

Okänt vart den kommer ifrån.

/Rikard

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Det är en vanlig enkel ugn med mekanisk timer. Exakt samma ugn finns säkert med många olika märken beroende på vilken kedja som säljer den.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Hur använder ni mikrovågsugnen egentligen?
Nu utgår jag väl mest från mig själv. Då används den mest till att värma upp något som blivit över från någon middag från tidigare. Ytterst sällan som det värms någon fryst färdigmat. M a o som mest fyra minuter det handlar om. På den stunden ska man väl kunna låta bli att gå in i något annat projekt så mycket att maten måste vänta.
Hur gör ni när ni lagar mat på spisen eller i ugnen? Låter ni även den maten vara tills ni kan gå ifrån det andra projektet?
T.ex. när ni kokar ägg. Äggen är klara på, låt oss säga, sju minuter. Men om man inte tycks ha tid att ta rätt på äggen förrän 20 minuter senare får man väl ta med äggen till golfbanan och använda dem som golfbollar i stället.

Nu är du inte så snäll som du brukar vara, Radar.

Mitt strykjärn stänger av sig självt när jag lämnar det en stund. Inte ifrågasätter någon med bitande ironi hur jag använder mitt strykjärn.
Tänk om det händer något. t.ex. att min handikappade man behöver plötsligt min hjälp i badrummet och det drar ut på tiden. Eller om ett litet barn behöver omedelbar hjälp och tröst av en stressad förälder. Eller... ja men tänk själv!


Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
Eller bara är en stackars lätt avledbar människa som kommer på saker medan man sitter och väntar på det snabla plinge  (Jo jag värmer stundom maten några gånger).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Om du skaffar en avsågad hagelbrakare och har den i innerfickan, så får du nog tyst på micron.

Fresta mig inte så mycket att det blir verklighet...  ;D


Det verkar alltså inte gå att stänga av tjutet?  ::)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

andtol

  • Gäst
På jobbet är det 12 ugnar i rad. Det blir en del pipande. :)

Men alla stänger av sig och piper/låter inget mer när tiden är slut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser