Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frö från Amaryllis  (läst 4899 gånger)

peggy-sue

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Frö från Amaryllis
« skrivet: 28 dec-10 kl 18:03 »
Någon som vet hur man tar frö från Amaryllis?
Jag har en som har blommat och som har frökapslar, har öppnat en för att kolla så att det var fröer.Kapslarna sitter fortfarande kvar på stängeln .


tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Frö från Amaryllis
« Svar #1 skrivet: 28 dec-10 kl 18:12 »
När kapseln är mogen vissnar den och öppnar sig. Det tar några år för fröerna att växa till sig, små syltlökar i början.
 Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Frö från Amaryllis
« Svar #2 skrivet: 01 jan-11 kl 12:16 »
Ja, så ær det. Du kan gærna plantera ut småløkarna i trædgården på sommaren och gøda dom ordentligt med skit och benmjøl. Sedan in på høsten och vila. Men jag ær inte Amaryllisproffs! Så kanske har andra några knep?

edithsdotter

  • Gäst
SV: Frö från Amaryllis
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 12:36 »
"Bäbislökarna" som den vanliga amaryllislöken sätter tar många år att få upp i storlek nog att den kan blomma och fröerna tar "herrans massa" år till. Till skillnad mot "bäbislökarna" vet man inte alls vad man får i plantväg men kul är det om man har framförhållning på, sisådär, tio år eller så.  :)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Frö från Amaryllis
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 13:44 »
Jag gjorde det där en gång för länge sen, Efter väl en tio-15 år eller nåt var det fortfarande inga blommor. Nu är löken slängd.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

 

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Frö från Amaryllis
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 16:22 »
Har oxå tatt fröerna från blomman och satt fick 12 st lökar som jag gav bort till min mams , hon fick sina att blomma på år 2 ingen stor lök men blomma gjorde dom varje årefter detta , visserligen fel tid inte till jul... men vackra var dom... så det funkar med fröerna men hon behandlade sina löka som vilken annan blomma som helst
kanske var det de som gjorde susen...så försöka ska man alltid ....Lycka till..
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser