Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dörr kniper mot karm  (läst 1144 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Dörr kniper mot karm
« skrivet: 05 sep-20 kl 19:26 »
Hello! Nu är det kortslutning i hjärnkontoret.. Byggt karm och satt i en gammal dörr, men den kniper när den ska stängas. Den tar alltså i karmen den hänger på. Ska jag flytta gångjärnen på karmen längre ut för att få mer "plats"? Tacksam för svar!

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #1 skrivet: 05 sep-20 kl 19:46 »
Om karmen sitter med karmskruv så är det dom du ska justera.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #2 skrivet: 05 sep-20 kl 20:28 »
Det låter som om gångjärnen är för djupt försänkta i karm och/eller dörr. Utsidan på gångjärnsplåtarna ska ligga i plan med omgivande trävirke. Sen kan det naturligtvis också klämma om t ex en skruvskalle sticker ut för att försänkningen inte passar.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #3 skrivet: 05 sep-20 kl 20:50 »
En bild på gångjärnen och karm underlättar.
Är karmen tillräckligt djup/fasad för dörrbladets tjocklek?
Man kan ta en pappersremsa och stänga sakta tills den nyper då kan man hitta var det tar i, men detta knep är när man är pedant :-)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #4 skrivet: 05 sep-20 kl 21:05 »
Ingen karmskruv! =Detta är hillbillysnickeri [emoji56] (uterum). Tycker jag lyckats få gångjärnen i fas med trät men något är det ju som inte stämmer! Ska sova på saken och se om jag ser ljuset imorgon.. Tack för input, och kommer ni på mer så dela gärna! Ska gå igenom det ni skriver idé för idé.

Urban

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #5 skrivet: 11 sep-20 kl 14:45 »
Ingen karmskruv! =Detta är hillbillysnickeri [emoji56] (uterum). Tycker jag lyckats få gångjärnen i fas med trät men något är det ju som inte stämmer! Ska sova på saken och se om jag ser ljuset imorgon.. Tack för input, och kommer ni på mer så dela gärna! Ska gå igenom det ni skriver idé för idé.

Det finns enkla gångjärnsriktare. Bara sök med det ordet..

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #6 skrivet: 11 sep-20 kl 14:54 »
Du kanske har fått till det redan?
Men har du diagonalmätt dörren? Inte sällan har de satt sig så de är rombformade. Gör man då karmen i våg och lod tar i.

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Dörr kniper mot karm
« Svar #7 skrivet: 11 sep-20 kl 20:38 »
Det har löst sig, med bla hyvel, stämjärn, gångjärnsriktare, pappersknepet (det var ett ovärderligt knep).. Så går det när man ska envisas med att sätta i en gammal vind och slagen spegeldörr! [emoji16] Tack för hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 2 användare
von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser