Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knepigt med Harr ?  (läst 15630 gånger)

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
Knepigt med Harr ?
« skrivet: 10 jun-12 kl 20:23 »
Har nu fått tillgång till Sveriges bästa vatten för Harr. Jag har ingen större erfarenhet av den fiskarten och det enda jag 'vet' är att den inte lämpar sig för att frysa in färsk. Hur ska man då ta tillvara allt när man får stora mängder ?

Färsk är den ju fantastiskt god men man kan ju inte äta hur mycket som helst på en gång.
Hur är den att röka ? Kan man frysa in den när den är rökt ? Grava, frysa efter det ? Kanske görs fiskfärsbiffar. Kanske frysa in dom sen ? Orkar inte hålla på att salta ner om det skulle funka.

Nån som har några tips till mig. Vore ju trist att inte ta tillvara möjlighet till stor fångst.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Anders Perols

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 21:42 »
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför harr inte skulle kunna frysas in färsk. Går nu inte detta så smakar rökt harr utmärkt och går absolut att frysa in efteråt. Tänka bara på att rimma den innan rökning.
Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 04:26 »
Det påstås ju att harr smakar bäst inom 30 min efter att den fångats! Men det stämmer nog också på många andra fiskar. Harren anstränger sig ju så mycket när den fångas med spö att den gör slut på alla glykogenreserver. Det ger ett högt pH-värde i köttet och det blir sämre kvalitet. Men det förutsätter alltså att harren fångats på spö, om den fångats i nät, så tror jag inte att det är någon skillnad mot andra fiskar, dessutom är det väl så viktigt att avblöda fisken ordentligt. Man skall inte låta fiskar ligga och självdö, utan de skall snittas över gälen medan de fortfarande har blodcirkulation, se t ex hur yrkesfiskarna hanterar torsk!

Jordsmak

  • Inlägg: 0
    • Hälsingland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 08:28 »
Harr äts helst färsk, men naturligtvis går den att frysa. Men smaken kommer att förändras och den får en tydlig smak av timjan. I dom norra delarna av landet så har man väl alltid fryst in harr utan att tänka nämnvärt på detta. själv brukar jag grava den vilket är jäkligt gott. Salta och röka borde  gå bra, även om jag själv inte gjort det. Traditionellt så brukar Sik användas mer till rökning, fast det kan också ha att göra med att sik varit lättare att fiska i stora mängder med nät.

Föredetta Lappländsk vildmarkskock, med lång erfarenhet från fisketurer på de stora älvarna i norr :)
Nybyggare i Ekoby Växhuset utanför Söderhamn.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 11:57 »
Välkommen hit, kompostfilosofen! Jag saknar din blogg!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Jordsmak

  • Inlägg: 0
    • Hälsingland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 13:08 »
 Tackar,trodde den fallit i glömska vid det här laget:-) men man vet aldrig,kanske återuppstår den en dag...
Nybyggare i Ekoby Växhuset utanför Söderhamn.

McGallon

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #6 skrivet: 19 aug-23 kl 06:12 »
Har nu fått tillgång till Sveriges bästa vatten för Harr. Jag har ingen större erfarenhet av den fiskarten och det enda jag 'vet' är att den inte lämpar sig för att frysa in färsk. Hur ska man då ta tillvara allt när man får stora mängder ?

Färsk är den ju fantastiskt god men man kan ju inte äta hur mycket som helst på en gång.
Hur är den att röka ? Kan man frysa in den när den är rökt ? Grava, frysa efter det ? Kanske görs fiskfärsbiffar. Kanske frysa in dom sen ? Orkar inte hålla på att salta ner om det skulle funka.

Nån som har några tips till mig. Vore ju trist att inte ta tillvara möjlighet till stor fångst.
Man får stora mängder, men inte så länge om det tas upp STORA MÄNGDER. Att det finns mycket beror på fiskevård och att vi fiskare INTE tar upp annat än för att äta vid brasan. De andra släpps försiktigt tillbaka.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #7 skrivet: 19 aug-23 kl 09:13 »
Det där är ett synsätt som verkar genomsyra handredskapsfisket nu för tiden, att gärna ta upp och släppa tillbaks fisken "varligt" och se snett på de som fiskar för husbehov. Jag lägger hellre ett nät en gång och får fisk som räcker till många middagar under året, än släpper tillbaks fisk jag plågat. Dra inte upp det du inte tänker äta.

Och all fisk går att frysa. Den smakförändring som sker kan man oftast hindra eller lindra genom att vakuumförpacka eller vattenförsegla. Men så länge syret inte gör fettet härsket så är det bara att vara glad att allt inte smakar lika.


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #8 skrivet: 19 aug-23 kl 11:45 »
Håller helt med. Jag har haft fiskodling och sålt fisk till fiskevatten för putandtake fiske. När man hanterade fisken då krävdes en viss typ av håv utan knutar för att inte skada fisken. Man fick aldrig hantera fisken med händerna och definitivt inte om händerna var torra.
Fisken har ett skyddande slemlager runt kroppen som om det blir det minsta skadat ger inträde för bakterier och virus. Fisken blir sjuk och dör. Samma sak kan hända om man odlar matfisk i kassar där fisken dels gnider sig mot nätkassen eller de andra fiskarna.
Så att sätta tillbaka fisk är för mig ett stort nej, då sjukdomar kan spridas till till övrig fisk när de väl börjar att utvecklas på grund av detta handlingssätt.
Fiska det ni äter och sluta där då kan vi få friska och fina fiskevatten igen.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-23 kl 07:35 »
Här är ytterligare en motståndare till det så kallade "sportfisket". Vid sportskytte skjuter man lerduvor och pappfigurer men vid sportfiske leker man med levade varelser.
Jag fiskar med nät eller mjärde och enbart för förtäring av mej och katten. Mete har man inte tid med när ogräset växer som bäst.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #10 skrivet: 23 aug-23 kl 06:38 »
Det där är ett synsätt som verkar genomsyra handredskapsfisket nu för tiden, att gärna ta upp och släppa tillbaks fisken "varligt" och se snett på de som fiskar för husbehov. Jag lägger hellre ett nät en gång och får fisk som räcker till många middagar under året, än släpper tillbaks fisk jag plågat. Dra inte upp det du inte tänker äta.

Och all fisk går att frysa. Den smakförändring som sker kan man oftast hindra eller lindra genom att vakuumförpacka eller vattenförsegla. Men så länge syret inte gör fettet härsket så är det bara att vara glad att allt inte smakar lika.

Jag fiskar gärna med spö efter matfisk.
Felet som skiljer dagens fiskare mot förr. Nu ska alla äta stor fisk. Förr åt man all fisk. Stor som små. Vilket höll balansen i sjöarna. Man får ju som regel fler av dom mindre. Idag släpps dom små tillbaka och dom stora tas hem. Vilket skadar balansen. Tänker nu på insjöar.
Sen alla dom där som ska ha en bild med fisken är väl egentligen en vilsen golfare. Den trenden måste bort. Och ett fiskekörkort liknande Tyskland skulle införas.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #11 skrivet: 23 aug-23 kl 08:39 »
Jag minns med glädje när jag fiskade med spö när jag fortfarande bodde hemma, och då var det uppskattat att komma hem med matfisk. Nuförtiden är det så mycket annat som tar tiden, så skall det bli fisk på bordet här så får det bli nät.

Tror att det här med att dra upp fisk för skojs skull är värst i storstäderna.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #12 skrivet: 23 aug-23 kl 08:56 »
Fisketurism är stort i sverige. Jämtland tar årligen emot mängder av turister som vill fiska i sjöar och älvar. Även längre norrut i de stora älvarna är det många som åker. Där är det även så att du kanske får plocka upp en eller två fiskar för att äta, resten måste sättas tillbaka.
Har bekanta som åker varje år till dessa vattendrag för att fiska, brukar vara en vecka under semestern. Dyrt boende och dyra fiskekort så de vill ha valuta för pengarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #13 skrivet: 23 aug-23 kl 11:30 »
Djurplågeri sanktionerat av staten alltså.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Knepigt med Harr ?
« Svar #14 skrivet: 24 aug-23 kl 06:32 »
Djurplågeri sanktionerat av staten alltså.

Hela världen är uppbyggt på kapitalism.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser