Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial  (läst 1237 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« skrivet: 22 nov-20 kl 23:21 »
Hej, har ett timmerhus där jag tätat runt karmar med mossa. Det fungerar överlag bra utom där springan är för smal för att klämma in mossa samt ovansidan karm där jag lämnat 2-4cm sjukmån.
Skulle vilja göra springan runt karmen dragtät hela vägen utan att hindra sjunkmånen på ovansidan.

Hur har man gjort förr? Tänker att jag tätar på utsidan, de smala ställena går ju bra med vanligt kitt. Men när det börjar bli över en cm springa känns det som jag skulle behöva något annat. Är inte så sugen på att använda syntetiska fogmassor.
En tanke är lera. Kanske blandad med något armerande som hästskit eller mossa. Vad tror ni? För sjunkmånen kanske tejp eller annat som kan tryckas samman.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #1 skrivet: 22 nov-20 kl 23:43 »
Testa med lindrev.
Fluffigt och fint.
Det fungerar att trycka in med en bra spackelspade där det är trångt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #2 skrivet: 23 nov-20 kl 08:23 »
En annan gammaldags lösning har varit att dreva med lump, alltså kasserade textilier.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #3 skrivet: 23 nov-20 kl 10:56 »
Men om du stoppar in mossa, fluffigt lin eller pappersfiber lite löst, och sedan sätter ett foder över, så kan ju väggen sjunka som den skall utan att det drar.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #4 skrivet: 23 nov-20 kl 11:32 »
Bästa "moderna" drevmaterialet är lindrev.  Oavsett om det gäller timmerhus eller ej.

Det är rötbeständigt, och mössen ogillar det.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #5 skrivet: 23 nov-20 kl 19:53 »
jäpp.gjorde av med några rullar lindrev förra veckan i ett timmerhus. sedan blev det tretex och utanpå det spänns nu papp som skall dekorationsmålas som det var från början. mossa torkar o sjunker,blir gammalt o sprött o trillar bort. lindrev sitter där det ska eller som någon föreslog textilier. men lindrevet isolerar bättre...

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #6 skrivet: 23 nov-20 kl 20:24 »
Lindrev är bra! :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #7 skrivet: 23 nov-20 kl 23:30 »
Rekommenderar också lindrev. Använde det i köket när enkelglas+innanfönster-fönstret byggdes om till ett kopplat fönster och hela karmen plockades bort. Väldigt lättarbetat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JS

  • Inlägg: 88
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #8 skrivet: 24 nov-20 kl 15:59 »
Mitt största problem är att få det lufttätt, isoleringsmässigt funkar mossan bra!
Även mossan funkar bra mot drag i springor på 1-2cm. Men i Springor på bara ett par mm är den svår att få i.
Och ovanför karmarna där jag behöver sjunkmån får den inte sitta så tätt. Samma med lindrev tänker jag.
Foderbrädorna hjälper mot vinden, men när man eldar och det blir undertryck i huset drar det in lite ändå.
Vilken form av lindrev använder ni? Remsa, snöre eller lös?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #9 skrivet: 24 nov-20 kl 17:06 »

Satt och funderade på samma fråga idag -kom fram till att jag ska testa med fårull. Mössen ogillar det också. Också har jag får här så det blir hemmagjort från början.
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #10 skrivet: 24 nov-20 kl 17:37 »
Mitt största problem är att få det lufttätt, isoleringsmässigt funkar mossan bra!
Även mossan funkar bra mot drag i springor på 1-2cm. Men i Springor på bara ett par mm är den svår att få i.
Och ovanför karmarna där jag behöver sjunkmån får den inte sitta så tätt. Samma med lindrev tänker jag.
Foderbrädorna hjälper mot vinden, men när man eldar och det blir undertryck i huset drar det in lite ändå.
Vilken form av lindrev använder ni? Remsa, snöre eller lös?
  remsa,den kan delas i olika bredder eller vikas för stora springor.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #11 skrivet: 24 nov-20 kl 18:30 »
Mitt största problem är att få det lufttätt, isoleringsmässigt funkar mossan bra!
Även mossan funkar bra mot drag i springor på 1-2cm. Men i Springor på bara ett par mm är den svår att få i.
Och ovanför karmarna där jag behöver sjunkmån får den inte sitta så tätt. Samma med lindrev tänker jag.
Foderbrädorna hjälper mot vinden, men när man eldar och det blir undertryck i huset drar det in lite ändå.
Vilken form av lindrev använder ni? Remsa, snöre eller lös?
Använder också remsa. River mindre bitar när det behövs. Funkar bra så länge man får in en spackelspade i mellanrummet som behöver isoleras.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #12 skrivet: 24 nov-20 kl 19:39 »
Jag drevade vårt kök med lindrev i remsa.
Kåken är byggd av liggande timmer så det finns många springor att täta.


När det vart klart så tapetserade vi väggarna med lumppapp.
Varmaste rummet nu för tiden.

Grejen är att det inte behövs speciellt mycket för att det ska bli vindtätt.
Utan man kan stoppa i ganska fluffigt då det viktigaste är att bromsa upp luftens rörelse ner till stillastående.
Är det en extremt tunn springa så kan det mycket väl räcka med att man tvinnar drevet och pressar in två lager. Det vill halt naturligt fluffa upp sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Täta dörr/fönsterkarmar med naturmaterial
« Svar #13 skrivet: 24 nov-20 kl 20:50 »
Remsa här med! använder en vanlig bordskniv att pilla in med när det behövs.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser