Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskockor  (läst 6343 gånger)

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
Jordärtskockor
« skrivet: 13 jan-16 kl 11:23 »
Har aldrig smakat jordärtskockor men köpte en påse för  15 kr igår, är nyfiken på vad det smakar 😉
Så har ni några goda tips på vad jag ska göra med
dessa?
Mvh Anna

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 13 jan-16 kl 11:58 »
Soppa är gott att göra på jordärtskockor.  :)  Brukar googla fram lämpligt recept.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #2 skrivet: 13 jan-16 kl 12:39 »
gräddig slät soppa eller ungsrostade. Mums!

De är dessutom något av det mest lättodlade för köksträdgården. En del sorter blommar fint på sommaren så de passer bra I perennrabatten också:

https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/odla-jordartskocka/

Ett måste för självhushållaren?

MVH
Magnus

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtskockor
« Svar #3 skrivet: 13 jan-16 kl 13:04 »
Små skockor kan sköljas av och rostas i ugnen med skalen kvar - lite olja i botten på plåten och salt på skockorna.
Tycker du om dem så spara undan några och sätt dem i jorden till våren. Mina finaste, största och blommande jordärtskockor följde med en grönsaksleverans för många år sen (ekologiska).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Jordärtskockor
« Svar #4 skrivet: 13 jan-16 kl 13:25 »
Jag brukar ha några i grytan, både kött och grönsaksgrytan. De ger god smak åt hela grytan.

Vi köpte våra skockor på ICA för några år sen, ekologiska, och satte i jorden. De växer så det knakar.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Jordärtskockor
« Svar #5 skrivet: 13 jan-16 kl 15:54 »
Väldigt goda ihop med potatis i t.ex. mos eller gratäng.

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Jordärtskockor
« Svar #6 skrivet: 13 jan-16 kl 21:51 »
spännade det här 😉 ska laga dem i helgen.
Hur ska jag spara dem om jag får för mig det?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Jordärtskockor
« Svar #7 skrivet: 14 jan-16 kl 01:48 »
I grönsakslådan längst ner i kylen håller de länge.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nannisz

  • Inlägg: 101
    • Småland
SV: Jordärtskockor
« Svar #8 skrivet: 14 jan-16 kl 08:51 »
Skrivit ner era tips i min bibel nu. Tack så mycket 😊

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #9 skrivet: 14 jan-16 kl 10:28 »
Jag brukar ha några i grytan, både kött och grönsaksgrytan. De ger god smak åt hela grytan.

Vi köpte våra skockor på ICA för några år sen, ekologiska, och satte i jorden. De växer så det knakar.
Samma här :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Jordärtskockor
« Svar #10 skrivet: 07 aug-19 kl 20:19 »
Hej såhär har jag gjort en del i restaurangkök med just jordärtskocka.. Rosta dom hela i ugnen tills dom är mjuka(150grader) skär dom i hälften och fritera gyllene. salta. på det här viset blir dom riktigt krispiga och sega i mitten. så brutalt gott!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jordärtskockor
« Svar #11 skrivet: 08 sep-19 kl 21:47 »
Hej såhär har jag gjort en del i restaurangkök med just jordärtskocka.. Rosta dom hela i ugnen tills dom är mjuka(150grader) skär dom i hälften och fritera gyllene. salta. på det här viset blir dom riktigt krispiga och sega i mitten. så brutalt gott!

Jävlar. Kurr i mage.

För egen del mest gjort soppa på de. Med ingefära. Gott det med.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Jordärtskockor
« Svar #12 skrivet: 09 sep-19 kl 03:35 »
Kokta i lättsaltat vatten. Ät dem sedan rykande varma med en smörklick

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #13 skrivet: 16 sep-19 kl 11:30 »
Koka och mosa med potatis till mos. Eller i potatisgratängen, det är också gott.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Jordärtskockor
« Svar #14 skrivet: 19 sep-19 kl 16:05 »
Jag brukar ha med dem i svampsoppa på trattkantareller. De hjälper till med redningen. Och gott blir det!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Jordärtskockor
« Svar #15 skrivet: 21 sep-19 kl 19:39 »
Jag har testat olika recept, soppan som avreds med vit choklad är ganska bra. Men jordärtskockor har vissa effekter på magen, så man kanske inte har lust att äta en massa jordärtskockor flera dagar i rad, bara för att man har grävt upp mer än man behöver. Nu har jag sökt på internet och hittat (men inte testat) inlagda jordärtskockor (tunt hyvlade och överhällda med het inläggningsvätska) och chutney. Det kanske kan vara något. Någon annan bra konserveringsmetod, utom fryst soppa, kommer jag inte på. Nu ska jag först avnjuta blomningstiden före skörd.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #16 skrivet: 21 sep-19 kl 20:38 »
Ja, de är inte så roliga för magen. Förväll i små små bitar så kanske den är snällare mot magen.

Vi har kvar kockorna men äter nästan aldrig.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Jordärtskockor
« Svar #17 skrivet: 25 nov-20 kl 08:06 »
Ja, de är inte så roliga för magen. Förväll i små små bitar så kanske den är snällare mot magen.

Vi har kvar kockorna men äter nästan aldrig.

Inulinet som finns i skockorna lär å andra sidan vara synnerligen bra för de goda tarmbakterierna  :) Om man inte överdoserar så vänjer sig magen och tarmfloran.
Ingen människa är illegal

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Jordärtskockor
« Svar #18 skrivet: 25 nov-20 kl 11:06 »
förmodligen så vänjer sig ens mage efter viss tid om man börjar äta dem, misstänker jag. iaf så verkar det som att de som snackar "dumt" om kockorna är såna som ätit någon gång bara.

jag har bara gjort potatismos, där jag mosade i nån jordärtskocka samtidigt, och som jag kommer ihåg det blev det lite nötig smak på det hela och godare! men det var flera år sedan och har inte återupprepat försöket än. iaf har jag lyckats med att få upp några också, från såna man köper i affären. och jag tror det var såna i plastförpackningar från willys, men kan vart Coop också, och det blommade sent i år, nog inte tidigare än September iaf. de som jag ställde på husets baksida där det är mest skugga, blommade inte alls, föga förvånande.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Jordärtskockor
« Svar #19 skrivet: 26 nov-20 kl 08:39 »
Ja, de är inte så roliga för magen. Förväll i små små bitar så kanske den är snällare mot magen.

Vi har kvar kockorna men äter nästan aldrig.
Tyvärr tål inte våra magar heller, fruktansvärt gasbildande. MEN jordärtsskockor är perfekta att ha som "häck" och klarar man äta dem så går de ju att skörda så länge det går att gräva i marken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 4 användare
Stengrim, xaelanar, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser