Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mindre fet mjölk?!  (läst 4552 gånger)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Mindre fet mjölk?!
« skrivet: 10 aug-05 kl 10:17 »
Hallå.
Vi håller på att köpa gård & jag har då planerat att skaffa kor...
En fråga, då... Mjälken är ju ganska fet även efter att man skummat den(ca 4%, vad jag har förstått), hur gör man om man vill ha den mindre fet som ex. mellanmjölk?!
Fundersam.  ;D :-\ ;)
If You Run You'll Just Die Tired

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #1 skrivet: 21 aug-05 kl 21:04 »
Ok, "svarar/spinner vidare" på min egen tråd....
Om man har separator- behöver man ändå skumma mjölken då? Kan man reglera "fett mängden" med hjälp av separator?
/HP
If You Run You'll Just Die Tired

peter

  • Gäst
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #2 skrivet: 28 aug-05 kl 16:55 »
nej defenetivt inte beror på hur du utfodrar dina kor  fett halt kan man ej reglera uta de beror på vilken utfodring på dina kor du valt

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #3 skrivet: 28 aug-05 kl 18:31 »
Jo, förvisso, men i affären kan du ju köpa all möjlig olika fetthalt på mjölken, så jag tänkte att det kasnke fanns nåt mer eller mindre enkelt sätt att göra det "för hemmabruk".  ;D
If You Run You'll Just Die Tired

peter

  • Gäst
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #4 skrivet: 30 aug-05 kl 09:36 »
till hp

jo förvisso men mejeriernas utrustning bl enorma separatorer så har de en anna teknik som jag själv anser förstör mjölken å de tror ja att vi inte kan anamma  för hemma bruk men separator mjölken alltså den mjölken som blir kvar efter den passerat separatorn kan väl inte vara så fet den är ju som lättmjölken i affären enda som du får det är en del fett klumpar men de kan man skumma av å blanda me mjölken å göra kärnmjölks kakor av  men skall höra mig för så kanske ja kan hitta mer info om detta /peter

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #5 skrivet: 30 aug-05 kl 09:48 »
Vore jätte sjysst, Peter.
Själv är jag inte så kinkig utan anser att skumamr man mjölken så är den helt ok att dricka sedan, men min pojkvän är lite "kinkigare"... He,he, brukar det inte vara tvärt om...
Det är väl iof. en vanefråga så jag får väl blanda ut hans mjölk med vatten å sen minska på det(vattnet)mer & mer...
*S*
If You Run You'll Just Die Tired

peter

  • Gäst
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #6 skrivet: 31 aug-05 kl 10:00 »
hallå hp
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
skall tala om för dig att jag själv dricker inte mjölken från korna direkt trots att ja har kor  har sett så mycke skit att jag inte vill dricka den utan dricker mest vatten eller egen gjord saft konstigt men sant
ja att blanda ut mjölken med vatten vattnet kan väl kanske bytas mot kanske en mjölkdrink med lite renat elle wodka hahahahaha (skämt)  letar svar fortfarande men återkommer med svar så fort jag hitt ett bra  svar
soliga sensommar hälsningar från peter

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #7 skrivet: 31 aug-05 kl 10:08 »
Låter bra...
Fast om jag blandar ut det med renat eller vodka finns ju alltid en risk att det är mjöken jag minskar mer och mer på... He,he  ;)
If You Run You'll Just Die Tired

peter

  • Gäst
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #8 skrivet: 02 sep-05 kl 20:19 »
oki då man blir väl lite lullig då eller hehehe ;D ;D ;D ;D ;D ;D

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #9 skrivet: 14 sep-05 kl 15:22 »
Tja, man antar väl att man har "roligare"(hmmm, nåja)på det sättet än om man bara skulle hinka i sej massa mjölk- vilket förvisso kan vara mycket roligt, det också.... He,he  :P
If You Run You'll Just Die Tired

halvhippien

  • Gäst
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #10 skrivet: 14 sep-05 kl 22:16 »
om du spär ut mjölken med vatten så minskar fettmängden... men tänk bara på att du då spär ut vitaminerna och mineralerna också...
tror att mejerierna berikar mjölken med åtminstone D-vitamin...  :-\

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #11 skrivet: 10 okt-05 kl 09:39 »
Vi hade kor när jag var liten och jag är uppfödd på fet komjölk (inte bra för hjärtat dock). Ibland separerade vi mjölken om vi behövde grädde. "Lättmjölken" som man får går bra att dricka. För att få "mellanmjölk" så skulle jag blanda "lättmjölken" med lite grädde till lagom fetthalt.
Tänk på att fettlösliga vitaminer (A och D) följer med grädden. Det är därför mejerimjölken är berikad. Speciellt barn behöver D-vitaminer så om de dricker separerad mjölk bör de få annan mat med mycket D-vitaminer.

 

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #12 skrivet: 19 okt-05 kl 14:46 »
Om man tänker mjölka egna kor så finns det ju olika raser som är kända för att ha fet mjölk som tex. jersy  också våran svenska fjällko har fetare mjölk än rödkullorna det var mycke det som gjorde att man blandade dom båda raserna till SKB.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #13 skrivet: 19 okt-05 kl 14:50 »
FET mjölk är god och härligt att ha kor som ger en högre fetthalt !!
dessutom betalar Arla bättre för fetare mjölk !!
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #14 skrivet: 19 okt-05 kl 14:50 »
Drick vatten om du vill undvika fett...  ;)
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #15 skrivet: 19 okt-05 kl 14:54 »
jovist betalar arla kanske mer för högre fetthalt men då räcker det inte med kor för självhushållning dom vill ha mer mjölk än ca10 l /dag
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Mindre fet mjölk?!
« Svar #16 skrivet: 19 okt-05 kl 14:59 »
Jo , jag vet det... det är trist
( jag har sålt mitt överskott till grannar, vet att jag inte får... )
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser