Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med urin?  (läst 22383 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gödsla med urin?
« Svar #60 skrivet: 16 jan-16 kl 00:24 »
Ja du har rätt. Jag såg fel. Det gick drygt två dygn mellan dina inlägg. Men de är i alla fall utanför trådens ämne, så du får väl finna dig i om folk inte gitter svara och någon t.o.m. råkar bli lite irriterad om du återkommer en andra gång.

Jag har dessutom skrivit något vettigt som svar på din fråga. Jag hade själv prövat att använda forumets sökfunktion på din fråga innan jag svarade. Där finns saker att läsa. Har du försökt?

Om du vill starta en ny tråd om kaffesump, så klicka på Övrigt om odling. Klicka sen på NYTT ÄMNE. Resten är nog tämligen självförklarande, men fråga gärna om du stöter på problem.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #61 skrivet: 16 jan-16 kl 13:37 »
Nja? Man brukar inte använda nässelvattnet på samma plats där man skördat nässlorna. Där finns nog tillräckligt med nässelpåverkan ändå.

Jag var väl lite otydlig där. Vad jag menar är att om man nu gödslar med urin där så är det nog för att man vill odla något annat än nässlor. Om det då kommer nässlor där så är det nog rimligt att rensa bort dem. Om man nu trots allt tänker att man skall gödsla med urin för att odla nässlor, så att man kan göra nässelvattnet för att gödsla någon annan stans. Så tycker jag nog att det verkar omständigt och att det borde vara enklare att gödsla med urinen direkt där man vill odla.

Mvh
Magnus

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gödsla med urin?
« Svar #62 skrivet: 16 jan-16 kl 20:19 »
Magnus, det framgår nog inte om Tomtefrej tänkte sig att nässlorna skulle gödslas med urin. Det jag kan se är att Tomtefrej tycker att nässlorna kan tjäna som leverantör av vegetabilisk gödning, snarare än att bara klippas ned för att hålla dem tillbaka som vore de enbart skadliga.

Människourin är enligt min mening skarpt och föga tilltalande att gödsla sånt som människor ska äta. Jag föredrar att gödsla ställen där jag skördar marktäckningsmaterial, främst olika gräsmarker. Om där växer nässlor tycker jag dock det är ett tecken på näringsöverskott, så där gödslar jag inte med urin, men skördar dem ihop med gräset till marktäckning och kompostmaterial.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Gödsla med urin?
« Svar #63 skrivet: 16 jan-16 kl 21:52 »
. det var så jag tänkte. För det är nog trevligare än urin. För det är ju ingen ide att gödsla på gödselhögen det trodde jag alla vet ;D

Människourin är enligt min mening skarpt och föga tilltalande att gödsla sånt som människor ska äta. Jag föredrar att gödsla ställen där jag skördar marktäckningsmaterial, främst olika gräsmarker. Om där växer nässlor tycker jag dock det är ett tecken på näringsöverskott, så där gödslar jag inte med urin, men skördar dem ihop med gräset till marktäckning och kompostmaterial.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Re:Gödsla med urin?
« Svar #64 skrivet: 30 sep-20 kl 10:17 »
Hör med hushållningssällskapet, kolla efter vad som finns i din kommun, län, tyvärr luktar sparat urin, äckel-päckel.

Att tillsätta svavelsyra till urinen kan möjligtvis lösa luktproblemen. En del danska svinbönder använder denna metoden för att minska ammoniakförlusterna.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Re:Gödsla med urin?
« Svar #65 skrivet: 30 sep-20 kl 10:20 »
Samla upp urinen och använd den så snart som möjligt utspädd 10 ggr annars blir den för stark. Urin som är färsk är bland det renaste som finns och kan användas i princip överallt. Man bör väl undvika grönsaker framför allt bladgrönsaker som skall skördas inom kort.
Urin innehåller ofta mycket kloridjoner och bör EJ användas för kloridkänsliga grödor som potatis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser