Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mandarinand  (läst 2251 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
mandarinand
« skrivet: 12 okt-14 kl 09:33 »
Hej jag är lite nyfiken på mandarinänder, någon som föder upp såna och kan berätta lite mera om dem. lägger de så mycket ägg att man kan använda de i köket? flyger de? samma mat som vanliga ankor? hur stora blir de?

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: mandarinand
« Svar #1 skrivet: 05 apr-15 kl 08:34 »
Puttar upp frågan. Jag vill också veta mer om mandarinänder. Vad ska jag tänka på innan jag skaffar några? Blir de tama? Har förstått att de är rymmare, så att voljär är nödvändigt. Hur stort ska de ha?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: mandarinand
« Svar #2 skrivet: 13 maj-15 kl 11:36 »
De lägger vanligtvis bara ägg när de ska häcka, och då lägger de ca 10 ägg, plocka man bort äggen kanske de kan komma upp i några fler ägg, eller så slutar de lägga ägg alls eftersom man petar i deras bo. Det är vildänder, så de flyger iväg om man inte håller de i voljär. Har man fler än ett par får man ha ens lite större voljär eftersom de blir stridslystna under häckning.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser