Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka vinäger  (läst 3626 gånger)

alfmarkus

  • Inlägg: 4
Tillverka vinäger
« skrivet: 15 apr-10 kl 09:22 »
Någon som vet hur man gör sin egen vinäger, exempelvis av vinbär? Alltså inte någon variant där man smaksätter vinäger, utan gör sin egen av bären (eller av kanske av äpple?)

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Tillverka vinäger
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 10:11 »
Vinäger bildas om spritjäsningen slår fel .
Så man utgår från en vanlig sprit mäsk eller vinjäsning men utsätter mäsken för luft och tillsätter ättiksbildande bakterier .

Ett gamalt sätt är att blöta en bit rågbröd med ättika och lägga ner i jäskaret .

recept : (ättiksprit)
En hink fylls med alkohol 10%ig (tänk på material då alkohol smälter plast , en trähink är bra )
 .Lite svart bröd (en skiva mörkt rågbröd) som fuktats med ättiksyra får flyta i alkoholen täck hinken med ett tyg så det inte dammar in för mycket . (lägg bara på helt löst)
Ställ på varm plats ca 30 grader .Kontrollera efter en vecka .

Går att göra lika med vin . (vinäger/vinättika)
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 12:13 av esten »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tillverka vinäger
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 11:39 »
Jag tar min starka variant av äppelvin, och lägger i några hyvelspån från bok, låter det stå så att det blir lufttillträde.  Jag gör det inte så oftanu , då lagret är stort från en 25 liters sats vin som liksom blev vinäger pga slarv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser