Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan en veterinär ha så fel?  (läst 2825 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Hur kan en veterinär ha så fel?
« skrivet: 17 feb-06 kl 11:59 »
I måndags kväll gick vattnet för vår dräktiga angoraget. Det var lite blodblandat, så vi höll koll på henne hela natten. Vi köpte henne betäckt och säljaren visste inte när det skett, så vi visste inte om det var rätt tid att föda. Inget hände och värkarna avtog, så på morgonen ringde vi veterinären. Han konstaterade ett tidigt missfall och gav henne en spruta kortison. Inom två dygn skulle fostret komma ut.

När två dygn gått och inget hänt ringde vi igen och en ny veterinär kom. Geten var bara öppen en centimeter så det gick inte att känna så mycket. Hon fick kortison, dinolytic och kalk och vi fick veta att när några timmar gått borde hon vara så öppen att vi kunde dra ut fostret.

Timmarna gick och vi kollade då och då. Till slut var hon så öppen att en klöv kom ut. Fostret låg fel och hon var väldigt trång så vi kom inte in tillräckligt långt för att kunna dra fram det andra benet. Ringde veterinären igen som gav alternativen avlivning eller kejsarsnitt. Då var vi inne på fjärde dygnet och jourtid för veterinären som bodde fyra mil bort. Det blev nödslakt.

När vi tog tillvara på skinnet märkte vi att juvret var fullt av mjölk så vi öppnade livmodern och såg en fullgången fin killing.

Hade vi kunnat rädda både henne och killingen om den förste veterinären gjort rätt bedömning?

Det känns hemskt att förlora både get och killing och dessutom få nästan femtonhundra i veterinärräkningar. Och det är lätt att känna att vi borde ha gjort mer, vi borde fattat!

Nån som har nån tröst att ge?
Monika

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-06 kl 14:21 »
Hejsan
Det som har hänt är fruktansvärt, och jag förstår verkligen vad ni går igen. När man är ny på något är det inte heller lätt att veta vad man ska göra.

Jag vet inte vad man kunde ha gjort på ett annat sätt, Förhoppningsvis svarar någon erfaren getägare om det hade gått att göra på annat vis..

Det jag känner mest är, om man kan lita på vetrinärerna.
Det som hände er hände en kompis till mej, men då med får. Vet ej om de är någon skillnad mellan lammning och killing.

Hon fick problem och ingen av vetrinärerna här visste vad dom skulle göra. Dom vet otroligt lite om får här. Nu slutade det inte lika illa som för er. Lammet dog men tackan klara sig.

Ett tips är att kolla upp om någon kan hjälpa till vid problem med lammningen.
Vi har en gubbe i grannbyn som har haft får hela livet och han har lovat att jag kan ringa om jag skulle behöva hjälp. Det känns som att jag ringer han först istället för vet. Han har en livslång erfarenhet.

Du ska se att det går bättre nästa gång, men jag förstår att det känns hemskt just nu.

Hälsningar Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-06 kl 15:06 »
Har tyvärr ingen erfarenhet av getter...
men när det gäller får och kor så är det ju så att sätter lamningen igång och vattnet går dåhar man 2 timmar på sig att få ut lammet...

så då kan man alltså avvakta i ca 1- 1,5 timmar.. sedan måste man gå in och känna efter om fostret ligger fel...

Det är ju viktigt med hygien coh så vidare ... Jag brukar tvåla in tackans bakdel och sedan min arm och hand ordentligt. och känna efter...
har hjälpt åtskilliga lamm och kalvar till världen.. som i bland endast haft en fot fel eller ibland legat helt bakfram... endast svansen känns...

Men jag gick en kurs för länge sedan om just detta med lammning och lamningshjälp.. det är lika på alla djur...

Har även hjälp mina suggor ibland.

Det är verkligen hemskt detta med att många veterinärer inte är kuniga på får och getter...

Man ringer ju dem för att de skall veta, de tar ju betalt och allting.. Man litar ju på dem..
Man tycker att om de ej vet så måste de väl kumma fråga någon äldre kollega...



Men det är alltid bra att ha någon bonde (ko eller får) att kunna fråga om råd...


Några tips...

Om födseln börjat så är ju tecknen bl a

juvret fylls i (mer eller mindre),

kors banden blir slappa (om man känner vid sidorna av svansfästet ner mot "sitt benen" så är de slappa.

Blygden blir svullen.

och djuren blir oroliga, tackor krafsar ofta med frambenen i halmen, sluta i allmännhet äta, har värkar, står ofta med svansen utåt...och knystar

Har vattnet gått så är ju förlossningen igång på allvar.. och då har du som sagt 2 timmar på dig ... man skall inte lägga sig i i onödan, utan avvakta o se hur det går...

Men händer det ingen så MÅSTE man ingripa...


Det finns en jätte bra folder hos fåravelsförbundet tror jag det är . som kostar under 100 lappen som heter lamm och lamninshjälp.. tror jag det var...
den är väldigt bra med utförliga bilder.

Men gå gärna en kurs i lamning och lamningshjälp...
Det gäller ju även getter..
Hör med lokala fåravelsföreningar, lanbruksskolor, länstyrelsen. osv.

får även gärna fråga mig...

 
Jag har även haft kor som kastat... Förtidig kalvning- missfall... då släppte hon ner korsbanden (bäckenbanden) och fick värkar...
Hade naturligt vis inte fyllt i juvret ... då det var ca 5 veckor för tidigt...
Kalen låg fel och var död... det var förmodligen därför hon kastat...att den dött av någon orsak..

 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-06 kl 00:12 »
Har inga getter just nu, bara får, men har haft både getter och får i många år. vattnet gått och värkarna slutat så är det ganska säkert för sent. Om man är med från början skulle jag inte väntat mer än max ½ timme innan jag gick in med handen och kände. Hygien är självklart viktig. En förstföderska är trång och det kan först kännas omöjligt att få in handen. Tvål eller annat medel kan underlätta, liksom om t.ex. en kvinna med små händer kan göra det. Sen är det mycket känsla! Tyvärr också erfarenhet, men alla är vi ju barn i början. Två bakklövar brukar gå bra att dra i, ligger fostret rätt så måste man känna nosen mellan framklövarna, då är det bara att försöka lirka eller dra mycket försiktigt och se till att inte huvudet är böjt bakåt. En framklöv och en bakklöv kan man naturligtvis inte dra i. Det är svårt att bara skriva sånt här, men väntar man flera timmar lär det vara kört! Men i vilket fall som helst måste ju fostret ut. I ditt fall så var det nog redan för sent när du ringde vet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-06 kl 10:05 »
Jag förstår att det var försent när vi ringde veterinären (gissa om jag är förbannad på mej själv för det...) Men jag står ändå här med några frågor:
Vad är det som gör att geten inte öppnar sej när vattnet gått?
Varför ger veterinären kortison? Vad har det för verkan?
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-06 kl 18:41 »
Det finns något som kallas för ring-vomb...det är ganska ovanligt men förekommer på får.
   Det är när tackans förlossning inte framskrider normalt utan vid hon drar sig till baka för att lamma men lider av svaga värkar. Vid undersökning kan man känna att livmodershalsen inte är vidgad. Den är iställer hård och känns som en hård ring runt fingret..
Orsaken till detta är inte helt känd. enligt skriften "lamning och lamningshjälp" En orsak tror man kan vara fel hormon balans..

Man kan försöka vidga livmoderhalsen manuellt- genom massage och vidga den först med ett finger och så småning om två osv.. men det är mycket tålamodskrävande..

Vetrinärer prövar ibland Prostaglandin injektioner, eller kalcium injektioner om hon verkar lida av kalkbrist...- lamhet.

Oftast är kejsarsnitt enda utvägen...


Detta med kortison... har jag funderat på...
På kor om de har acetomi- fodrleda - acedios hos får... så kan man ibland behandla med kortison..


Har även varit med om att en tacka hade troligen både lamningsförlamning och acidios då blev hon behandlad med kalk och blodsockerhöjade preparat..
Om hon inte skulle bli bättre till dagen efter såskulle jag ge henne en spruta så hon aborterade fostret- för att rädda tackans liv..
...Kommer ej ihåg om det var just kortison....

Men min tacka repade sig och lammade 2 veckor senare..

Men det bästa är ju att fråga en vetrinär...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 20:29 »
Trist historia det här, kan bara bidra med ett namn:  Kalle Hammarberg, Sveriges ledande expert på getmedicin.  Senast jag ringde honom hittade jag honom på Delsbo Slakteri, där han han en kort stunds telefontid varje dag.  0653 - 23340.  Bäst om det går att få Din veterinär att ringa honom, går inte det får Du göra det själv.

Men såna här saker händer ju "alltid" en fredag kväll när det dessutom är dåligt väglag...

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 20:30 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 20:46 »
Kalle jobbar inte där längre.
Han har gått i pension och har bara konsultuppdrag numer.

Och den här tråden är 1 år gammal....  ;)

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 20:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur kan en veterinär ha så fel?
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 16:45 »
Tack för upplysningen!  Antecknat.  Vet Du möjligen hur man når honom nu då?

Och jag är ny här, och läser från början...

« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 16:46 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser