Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängt av säkringen och klippt elkabel = jordfelsbrytaren gick  (läst 5259 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
Varför hände detta?

Jordning och nolla kortslöts? Skulle jag brutit strömmen helt?

(Renoverar panel och klippte en kabel till utomhuskontakt.)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Du leder ut nollströmmar från andra grupper via jorden. Jordfelsbrytaren märker det och bryter. Farligt? Nej. Retsamt? Ibland! :P

Klipper du kablar så är chansen stor att kortsluta nolla/jord. För att undvika så kopplar du ut kablarna i matande punkt innan du klipper. Alternativt så skalar du bort ytterhöljet av kabeln på platsen du ska kapa kabeln. Då kan du klippa ledarna var och en för sig, kontrollerat. Då kan du klippa nolla/jord i olika längd så att dom inte nuddar varandra.

Jobbar du hos andra så brukar det vara en bra ide att bryta spänningen i hela centralen innan. Vet elektriker som råkat ut för folk som hållit på med viktiga arbeten på datorn och blivit måttligt roade av att strömmen gick.

Hemma så bryter jag bara för den gruppen jag jobbar på och försöker att undvika kortsluta nolla/jord. Men ibland så glömmer man bort och råkar aktivera jordfelsbrytaren!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Du leder ut nollströmmar från andra grupper via jorden. Jordfelsbrytaren märker det och bryter. Farligt? Nej. Retsamt? Ibland! :P


Nollströmmar från andra grupper via jorden? Har du lust att förklara det där mer? Nollström ska väl gå i nollan (om det är vad jag tror det är)? Då är det väl något fel någonstans, typ kortis mellan jord och nolla i en apparat eller nollan och jorden omkastade eller något?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Före jordfelsbrytaren är ju nolla och skyddsjord gemensam, s k PEN-ledare. Samtliga fasledare och nollan går genom JFB, som mäter summan av strömmarna som ju normalt alltid ska vara lika med 0. Om nu nollan kopplas ihop med skyddsjord efter JFB, så kommer en del av nollströmmen att gå förbi JFB på vägen tillbaks till PEN-skenan i centralen, och då är inte längre summan av strömmarna genom JFB 0.

Om man kan se till att det inte flyter några större nollströmmar i andra grupper när man klipper (t ex genom att stänga av alla större förbrukare som matas via samma JFB), så är risken mindre att den löser.

Det händer ju ibland att nolla och skyddsjord ligger ihop någonstans i en elinstallation, och det kan ge fenomenet att JFB löser ut när någon enfaslast, inte nödvändigtvis på den felaktiga gruppen, drar mycket ström.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
Nästa gång ska jag stänga av huvudbrytaren. :)


Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Om nu nollan kopplas ihop med skyddsjord efter JFB, så kommer en del av nollströmmen att gå förbi JFB på vägen tillbaks till PEN-skenan i centralen, och då är inte längre summan av strömmarna genom JFB 0.


Jag förstår, och förstår att det blir så. Men det är väl fel? En JFB som löser ut när man kortsluter jord och nolla visar väl att det finns ström nånstans där det inte borde finnas? Huvudsäkringen var ju avstängd så det borde inte finnas nån ström i nollan. Vad missar jag?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad

Jag förstår, och förstår att det blir så. Men det är väl fel? En JFB som löser ut när man kortsluter jord och nolla visar väl att det finns ström nånstans där det inte borde finnas? Huvudsäkringen var ju avstängd så det borde inte finnas nån ström i nollan. Vad missar jag?

Huvudsäkringen var ju inte avstängd utan bara gruppsäkringen till aktuell grupp. Men eftersom gruppsäkringen inte bryter nollan, och alla nolledare i centralen är hopkopplade vid nollskenan,så bryr sig JFB inte om vilken eller vilka grupper i huset som har strömbelastad nolla. Det räcker med att det flyter ström i en nolledare vilken som helst, för att detta ska hända.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Tack, jag tror jag fattar.  ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

xlab

  • Gäst
En anna liten detalj, om det var mörkare moln så kan det vart statisk elektricitet som krypit i ledningarna, den har jag vart med om. Inte troligt men iaf

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
En anna liten detalj, om det var mörkare moln så kan det vart statisk elektricitet som krypit i ledningarna, den har jag vart med om. Inte troligt men iaf

Ev statiska urladdningar är så kortvara och föga energirika förlopp att en jordfelsbrytare inte reagerar på dem.
Om JFB löser ut i samband med åska, så beror det på att en åsköverspänning har tänt en ljusbåge mellan fas eller nolla och något jordat föremål, och sedan är det den efterföljande växelströmmen från elnätet som flyter genom ljusbågen, som får JFB att lösa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
Om JFB löser ut i samband med åska, så beror det på att en åsköverspänning har tänt en ljusbåge mellan fas eller nolla och något jordat föremål, och sedan är det den efterföljande växelströmmen från elnätet som flyter genom ljusbågen, som får JFB att lösa.

Hur menar du nu? För att en jordfelsbrytare skall kunna känna av något måste det väl ske på "min" sida om JFB? Och här löser en, ofta fler, JFB vid åskväder som inte ens är speciellt nära. Tror inte det är ljusbågar inblandade här, för de brukar höras.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Hur menar du nu? För att en jordfelsbrytare skall kunna känna av något måste det väl ske på "min" sida om JFB? Och här löser en, ofta fler, JFB vid åskväder som inte ens är speciellt nära. Tror inte det är ljusbågar inblandade här, för de brukar höras.

Nya jordfelsbrytare ska vara mindre känsliga mot det du nämner. Då enligt reklamen för att de är bättre på att sortera bort störande likströmmar.

Nu spekulerar jag:
Slår blixten ner i området så kommer överspänningar att flyta in in huset via jord. Du höjer potentialen i både nolla och jord i och med att dom är förbundna. Det blir obalans mellan nolla och faser och jordfelsbrytare löser.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
De som löser först är de äldsta och billigaste, så det stämmer med vad du säger.

Jag tänker mig att då en jordfelsbrytare är rätt snabb på att anta att strömmen gått förlorad fel väg, så kan kondensatorer i t ex en mikro tillfälligt hålla en strömstöt så att JFB tror att den skall bryta. Men jag känner mig inte riktigt hemma i de här kretsarna ;D

xlab

  • Gäst
Ev statiska urladdningar är så kortvara och föga energirika förlopp att en jordfelsbrytare inte reagerar på dem.
Om JFB löser ut i samband med åska, så beror det på att en åsköverspänning har tänt en ljusbåge mellan fas eller nolla och något jordat föremål, och sedan är det den efterföljande växelströmmen från elnätet som flyter genom ljusbågen, som får JFB att lösa.

Sant i dom flesta fall, men tv, datorer kan stick om man inte har ett jordat utag, samt att det finns massor av exp på hur statisk el kan gör mkt konstiga saker mot tek

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Sant i dom flesta fall, men tv, datorer kan stick om man inte har ett jordat utag, samt att det finns massor av exp på hur statisk el kan gör mkt konstiga saker mot tek

Hur skulle de gå till? Praktiskt taget alla tv, och numera även de flesta datorer, är ju i klass II-utförande , dvs förstärkt isolering, och varken kan eller får skyddsjordas. För sådan utrustning spelar det ingen roll alls om det finns ett par jordbleck i vägguttaget, de är ändå inte anslutna i utrustningen.

Statiska urladdningar, ESD, är något helt annat som inte brukar vara ledningsbundet. Numera testas all elektronik mot ESD som krav för CE-märkningen, och med undantag för "skräpelektronik" där tillverkaren har fuskat med testerna, så är det ytterst sällsynt att ESD ställer till med problem för produkter som är tillverkade eller sålda inom EU efter 1996. Däremot var det mycket vanligt med dålig immunitet mot sånt på prylar från 80-talet och tidigt 90-tal. I lindriga fall kanske bara någon microcontroller eller annan digital elektronik "hänger sig" så att apparaten måste startas om efter ESD, i svårare fall kan komponenter gå sönder och behöva bytas ut (klassiskt exempel: touchkontrollerna på tv-apparater från 70-talet).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser