Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havtornstips önskas!  (läst 1959 gånger)

Bergamott

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Havtornstips önskas!
« skrivet: 07 okt-17 kl 17:06 »
Hej!
Finns det någon som kan guida mig i ett nytt område: Havtorn.

Jag har plockat massa, klippt av kvistarna, och nu ligger de i en stor frysbox sen ett dygn tillbaka.

Jag planerar att ta upp dem snart o ruska av grenarna för då ska tydligen bären lossna....???
Sen vill jag ha råsaft som ska sparas ???
Och jag vill också använda kärnorna o mala dem o få ut oljan???

Hur pressar jag och hur maler jag kärnorna...??

Hoppas någon vet, och helst ganska snart så att de inte fryses för länge! :-[

Tack!
Flyttbar stadslantis

 

henbane

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Havtornstips önskas!
« Svar #1 skrivet: 18 sep-18 kl 19:58 »
Dina tankar om havtorn låter intressant, hur har det gått med det?
Hittat några råd eller dylikt?

Tycker väldigt bra om dessa bär, men använder de mest till smoothie med banan eller så åker de ner i gröten tillsammans med blåbär. Brukar själv klippa av några grenar om det är Mycket bär på (trots att man inte får det tror jag  ::) ). Sedan plockar jag bara utan att frysa. Hur gick det för dig var det bara att skaka av bären sen?

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Havtornstips önskas!
« Svar #2 skrivet: 25 mar-19 kl 16:55 »
Gammal men intressant tråd. På Åland är vi många som skördar havtorn. Om buskarna finns på egen mark kan man använda en havtornspress och pressa ut saften direkt från buskarna. Annars är det nog så att folk klipper av grenarna men bara på egna buskar., förstås! Bären håller sig bra i frysen men folk som pressar saft direkt brukar frysa in i iskuber och ta en om dan eller bara förvara saften i kylen. Den är väldigt hållbar. Här använder vi saften i desserter, kokar kräm eller soppa på den eller använder den till sorbet, pajer etc. Jag har inte hört talas om att någon skulle använda kärnorna, se ursprungsfrågan! (utom jag själv som äter dem som snacks!).

Och jag vill också använda kärnorna o mala dem o få ut oljan???
Hur pressar jag och hur maler jag kärnorna...??
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 5 användare (2 dolda)
AnniW, ärt, Emil i backen

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser