Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ungtuppar, inhysning mm  (läst 511 gånger)

Blåaste

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Ungtuppar, inhysning mm
« skrivet: 11 maj-20 kl 23:49 »
Jag hoppas kunna skaffa några höns framöver. Tanken är någon kombiras (ex Wyandotte, Australorpington, Maran eller liknande) eftersom vi bara är 2 i hushållet, och vi tänkte stoppa en och annan tupp och ev överbliven höna i grytan. Lagom startflock tänkte jag mig runt 3-5 höns + tupp. Därmed kommer det förhoppningsvis någon enstaka kycklingkull om året för internrekrytering, men jag önskar inga jättemängder av kycklingar (för att marken skall räcka till utan att slitas för hårt, i vart fall till en början innan jag ser hur det går).
Fråga 1 - är det någon av raserna som är tydligt mindre lämplig för de vill ruva för mycket alternativt inte alls "i snitt" . Jag förstår att det är individuella skillnader, men räcker egentligen om en av hönorna ruvar fram en kull om året om man inte har väldig otur med sjukdomar eller rovdjur, och osäker om vi har plats nog utan att slita på växtligheten för mycket för flera kullar?
Fråga 2  - Huvudfrågan: Ungdjuren - håller man ungtupparna i samma flock med de vuxna fram till slakt, eller sätter man ihop en "ungkarlsflock" separat för att de är för bråkiga i en blandad flock redan innan de är lagom stora att slakta? Är det rasskillnader där (tänker fortfarande kombiraser). Kan de i så fall vara i en avdelad del av samma hönshus? De vuxna hönsen är tänkta att sprätta ute i trädgård när vi är hemma, och i hönsgård när vi inte är det. Är ungdjur mer rymningsbenägna/benägna att ta sig över inhägnad till trädgårdsland och dyl är vuxna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bertil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser