Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo till tornseglare?  (läst 6258 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Bo till tornseglare?
« skrivet: 14 mar-08 kl 11:41 »
Hej -

Jag lade om taket till ladan i somras och störde ett par tornseglarbo.
Skulle vilja erbjuda möjlighet att bygga bo igen i vår, trots att takpannor är utbytta till plåt.

Finns det någon som har erfarenhet av att ordna alternativboställe till tornseglare?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Bo till tornseglare?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-08 kl 12:31 »
Vi satte upp en takränna och störde på så sätt tornseglarna som sedan dess inte kan flyta in och bygga bo under tegelplattorna, tyvärr.

Vi byggde ett s.k. tornseglarbo (efter ritning från Naturbokhandeln) och satte upp. Inga tornseglare var intresserade.  :-\ Däremot visade det sig att andra småfåglar tyckte det här boet var utmärkt och vi hade i stället talgoxar som byggde bo där.


Jag har hört att man kanske skulle kunna ha ett ladusvalebo precis under takpannorna. Vet inte om det fungerar, men jag tänkte pröva det i år, för jag saknar våra tornseglare!  :'(

Andra förslag om bo för tornseglare vore trevligt att höra.  :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Bo till tornseglare?
« Svar #2 skrivet: 14 mar-08 kl 12:37 »
Jag har takrännor och det stör inte tornseglarna, jag brukar alltid ha en 4-5 par häckande under takpannorna.
Det är viktigt att det finns plats under pannorna, man kan behöva höja upp läkten på något sätt.
Och det måste finnas bomaterial på plats, tornseglare brukar överta gamla gråsparvbon o likn.
Dom kan inte samla eget material, pga att dom inte kan landa på marken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Bo till tornseglare?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 19:50 »
Efter det att vi satt upp takrännan, är det inte fri inflygning till takpannorna, som det var innan, utan det verkar som om tornseglarna måste landa på takrännan och sedan (i så fall) kravla sig in under takpannorna. Förra året fungerade det inte. Jag vet inte hur jag ska höja upp takpannorna, så att det blir mer av fri inflygning för dem.

Tack för förslaget att lägga i bomaterial på plats. Jag ska lägga litet material i det s.k. tornseglarboet, så får vi se vad som händer. Jag tror förresten att de hade sina bon under takpannorna i många år innan vi förstörde allt för dem med takrännan.  :'(

Jag saknar tornseglarna när de svischar förbi under vår-/sommarkvällarna.  :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Bo till tornseglare?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-08 kl 15:21 »
Det stämmer att dom landar på själva rännan, likaså startar dom utflykten från rännkanten.
Jag tippar att samma par brukar använda boet år efter år, dom flyger ju direkt in under rätt panna, inget letande alls.
Några av bona här hemma finns på frontespiser som saknar takrännor, troligen skulle de svalorna bli förvirrade om jag nu monterade rännor.
Tog jag bort rännorna där de nu finns skulle kanske också dessa par bli konfysa och dra nån annanstans.
Du kan ju prova att palla under takpannorna närmast boet med några läktbitar, ett par cm tjocka.

Här kan man hitta ritningar till tornseglarholkar: http://www.catweb.se/swiftweb/
« Senast ändrad: 18 mar-08 kl 15:10 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Bo till tornseglare?
« Svar #5 skrivet: 18 mar-08 kl 14:50 »
Tack för länken, nu kan jag nog få till några bon - hoppas att tornseglarna kan anpassa sig till dem.... takpannor verkar vara favoriten.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Bo till tornseglare?
« Svar #6 skrivet: 18 mar-08 kl 19:21 »
Filip, tack för länken.

Vi skaffade en tornseglarholk från Naturbutiken och det är den som inte verkar vara populär bland tornseglarna tyvärr.  :'(

För mig verkar den stoooooor, om man jämför med utrymmet under en tegelpanna.  :-\ Jag förstår inte att den verkligen ÄR ämnad för tornseglare, men det är den tydligen.....

Jag ska försöka lägga in litet bomaterial i den i år och se vad som händer. Ska dessutom försöka lyfta upp tegelpannorna vid takrännan något, och se om tornseglarna hittar "hem" igen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser