Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  intolerans från grannarna..  (läst 2515 gånger)

Aaron

  • Inlägg: 54
intolerans från grannarna..
« skrivet: 24 maj-07 kl 12:15 »
När grannarna här på landet där jag bor startar sina motorgräsklippare och pruttar omkring med, eller sjösätter en racerbåt i en fågelsjö och gör livet till horror för skrakfamilj och andra fåglar, då ska jag ge fan i att klaga, för det är deras rättigheter. Naturen finns till för dom att missbruka och förstöra. Naturen är deras lekplats och den har dom förtjänat efter veckans slit.

Jag har påfåglar, och påfåglar är inte stationära på samma sätt som höns (som jag också har) och gör sina utflykter i grannskapet. Besöken uppskattas av dom flesta (tja, 2 av dom 3 som får besöken) men sedan har vi då den ständigt intolerante grannen - som inte ens är bofast - som betraktar alla djur som skitproducenter och kraftigt förorenande.

Så - jag ser ingen större ljusning just nu. Ett alternativ för mig är att ha påfåglarna i sin gård för jämnan, vilket jag verkligen skulle lida av att vara tvungen att bevittna. Påfåglar vill sträcka på benen och gå omkring och beta.
Min dröm har grusats och jag kommer förmodligen vara tvungen att göra mig av med påfåglarna.

Har ni också intoleranta grannar, och hur brukar ni lösa fejder. Går det överhuvudtaget när folk har fått för sig att bråka.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

orloff

  • Gäst
Re:intolerans
« Svar #1 skrivet: 24 maj-07 kl 13:14 »
Man måste nog anpassa sig och sina djur till egna tomten för att inte komma i konflikt med grannarna.   :-\ Jag skulle faktiskt inte heller vilja ha någon annans påfågel i min trädgård.  Det handlar kanske mest  om principer.     ???

ankfarm

  • Inlägg: 209
    • Halland
Re:intolerans
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 14:23 »
Så länge djuren är på din tomt så har inte grannarna rätt att klaga. Men de flesta sådana surpuppor tolererar ingenting. Det får man nog bara acceptera. Vore synd om du måste göra dig av med påfåglarna. Jag skulle gärna ta hand om dem åt dig, har en kilometer till närmsta granne  :)
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Silverfallet

  • Gäst
Re:intolerans
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 14:58 »
Jag har en problem granne men han har ju rätt.
Nu för tiden går nästan aldrig någon av mina djur i närheten av hans tomt. Dom har nog lärt sig att han kastar ved och plankor på dom.
Han bor på andra sidan vägen från mig sett och bevattnar sin gräsmatta med urin och den doften gör hönsen väldigt sugna.
Men de är ju min skyldig het att hålla koll på djuren, men å andra sidan har han ingen rätt att vara elak. Jag har sagt åt honom att han får gärna skrämma dom rejält om dom kommer över. Men har aldrig menat att han skulle slå dom.
Men nu funkar det ganska bra.

Johone

  • Gäst
Re:intolerans
« Svar #4 skrivet: 24 maj-07 kl 15:10 »
Ja, men visst är det trist.
 
Nu har vi helt kanongrannar som vi har stort utbyte av men så var det inte på förra stället jag bodde.
Och det gick inte att kompromissa med dem heller. Jag försökte att muta med färska ägg och de tog tacksamt emot men var snabba att gnälla ändå.

Men det sken igenom att det inte bara var det här med hönsen som de hakade upp sig på utan mer eller mindre allt. Var det inte att grannarna klippte gräset på helgen när de ville ha lugn och ro så var det det alltid något annat som andra gjorde som i deras ögon var fel.

Jag tror att de som mådde sämst av det här var naturligtvis gnällspikarna själva.

Skönt att inte behöva ha med dem att göra längre. :D

rina

  • Gäst
Re:intolerans
« Svar #5 skrivet: 24 maj-07 kl 15:30 »
 :)Det bästa man kan göra är att ta reda på vilka regler gäller och tala om detta bestämt när nästa klagomål kommer.... en del "stadsbor" tror att landsbygden är "tyst" men lever den finns det djur där  som "låter"

Aaron

  • Inlägg: 54
Re:intolerans
« Svar #6 skrivet: 24 maj-07 kl 19:05 »
hursomhelst har jag nu efter enorma kval beslutat att göra mig av med mina påfåglar. Idag har jag satt ut annonser både här och på blocken. tack för stöd.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser