Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrasavel  (läst 8254 gånger)

Bia

  • Inlägg: 57
SV: Blandrasavel
« Svar #20 skrivet: 25 jun-09 kl 09:58 »
Många köpare vet inte ens vad dessa inblandande raser är för ngt & vad dessa kräver.

Har skrivit det förr, en del raser borde inte ens korsas.




Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blandrasavel
« Svar #21 skrivet: 25 jun-09 kl 10:38 »
Säkert helt rätt Bia, men jag syftar även på renrasigt! Många uppfödare förmedlar inte ens information om just den rasens specifika egenskaper, bra/dåligt osv.
I en blandras kan man ju aldrig veta riktigt hur anlagen slår.

Bia

  • Inlägg: 57
SV: Blandrasavel
« Svar #22 skrivet: 25 jun-09 kl 17:25 »
Säkert helt rätt Bia, men jag syftar även på renrasigt! Många uppfödare förmedlar inte ens information om just den rasens specifika egenskaper, bra/dåligt osv.
I en blandras kan man ju aldrig veta riktigt hur anlagen slår.

Kankse slarvigt skrivet av mig.. ?
Men det var som du skrev som jag menade..
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Blandrasavel
« Svar #23 skrivet: 26 jun-09 kl 22:32 »
Idag träffade jag en man med en 5-vägskorsning....en massa retrieverraser och så schäfer.
Den var fet som faaaaaaaan, riktigt illa! Den var fem år, och det var hans dotter som skaffat den när hon var 23 år, men som inte ville mer, så pappan fick ta över.
Aha, retriever och schäfer; då behöver den få jobba....vad gör ni, frågade jag. Nä, vi gör inget, han har det så gott med att bara vara, svarade gubben.
Jag kunde inte låta bli att hmmmm:a och skaka om i hullet (på hunden)...hoppas han tänkte till lite sen.

Rena djurplågeriet med sån fetma.  >:(
 

Harvey

  • Inlägg: 139
    • Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
SV: Blandrasavel
« Svar #24 skrivet: 26 jun-09 kl 23:01 »
Är det verkligen så att blandisar blir omplacerade oftare än renrasiga? Är låginkomsttagare dummare och sämre djurägare? Jag tror inte det alls, alla behöver inte vara intresserade av utställning bara för att ha hund.
Tog själv valpar på min Gårdshund (icke renras) i höstas, det var folk som åkte från Bergen med övernaattning på hotell både här och på hemvägen för att köpa valp, och folk som verkade väldigt rediga dom hade lätt kunnat få en renras för dom pengarna, men dom var mer intresserade av att få en hund med psyket (och kanske utseendet) ho¨s en Dsgh än en utställningshund. Dessutom har jag kontakt med alla köparna fortfarande. Jag är helt säker på att mycket av omplaceringshundarna är folk med mycket pengar som har köpt en renrasig bara för att dom är trendiga/barnen tjatar/dom är sugna som sedan inte kan ha dom.
Jag har ingen aning om hur många av hundarna i Sverige som är Renras resp. blandras och procenten omplaceringar i varje grupp, men är det någon som kan visa att dom kommer till sämre hem bara för att dom är blandras så ok.
Och med uppfödning, det är så HIMLA dyrt att föda upp renrasiga. Vad kostar det att regga en valp? Det är ju bara det som kostar extra, för chippar och vaccinerar gör väl nästan alla nuförtiden, utställning och annat tycker inte jag att man kan räkna in, för det gör man väl ändå för nöjes skull hoppas jag, liksom man kanske går lydnad, spår, agility med en blandis. Jag kan säga att jag gjorde mig en bra slant på mina valpar, ändå betalade jag en dyr språngavgift och åkte ca 100 mil för att para henne. Kan mycket väl tänka mig att skaffa min första renras efter det bara för att det var de mest lättförtjänta pengarna jag har tjänat, just för att det var så kul, valpar var alls inte så himla jobbigt som alla påstod.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Blandrasavel
« Svar #25 skrivet: 27 jun-09 kl 08:26 »
Jag har samma uppfattning som dig Harvey, det är inte bara låginkomsttagare som köper blandraser, min uppfattning är att de flesta går på hur hunden ser ut, hur stor den blir, hur seriös uppfödaren verkar vara och givetvis priset, men det sistnämda brukar komma i sista hand när man verkligen vill ha nåt. Jag föder också upp blandrasvalpar, förvisso en 4 vägs korsning men inom ungefär samma arbetsområde alla fyra men målet har hela tiden varit att få fram en social, pigg, stabil och lättlärd korsning som gärna följer med familjen men som även kan ligga i knät framför tv:n, vilket också lyckats. Jag har enbart haft nöjda kunder och liksom hos dig har de kommit från överallt. Någon bor i stockholm, någon i kristianstad, någon i göteborg, och själv finns jag i skåne så det är som med allt annat, vill man ha nåt så hämtar man det.

Mina köpare har varit mycket nöjda och är snälla nog att skicka uppföljningar med långa brev och foto då och då och det är fantastiskt roligt att se att ens resultat blev bra och att folk är så måna om sina "vägkorsningar".
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bia

  • Inlägg: 57
SV: Blandrasavel
« Svar #26 skrivet: 27 jun-09 kl 09:18 »
Ja jag tror att blandisar blir omplacerade oftare än renrasiga.  Men att låginkomsttagare skulle vara dummare & sämre djurägare tror jag inte. 
Det jag inte tror på är blandraser.

(Har avels hannar & sitter själv med i avelsråd ( 15 år). Gott sammarbete med skk & vet. Utbildningar innom avel)

 
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Blandrasavel
« Svar #27 skrivet: 27 jun-09 kl 09:30 »
Ja jag tror att blandisar blir omplacerade oftare än renrasiga.  Men att låginkomsttagare skulle vara dummare & sämre djurägare tror jag inte. 
Det jag inte tror på är blandraser.

(Har avels hannar & sitter själv med i avelsråd ( 15 år). Gott sammarbete med skk & vet. Utbildningar innom avel)

 
Kanske fler blandraser omplaceras rent procentuellt? Men tittar man på ex Blocket så säljs en hel del renrasiga hundar vidare till reducerat pris istället....
  Jag har sån tur att mitt intresse ligger mer åt "Nyttohundshållet" och ju mer "nytta" man kan ha av sin hund, dessto billigare är den, konstigt nog...
 Jakthundar och Border Collies kan inte jämföras i pris mot div sällskapshundar och ändå är det förmodligen ännu mer jobb bakom en meriterad BC eller en Stående Fågelhund än vad det är bakom en meriterad utställningshund och hälsoundersökningar osv kostar ju lika mycket oavsett ras...
 Jag vet att det är efterfrågan som styr priset, men tittar man på vad det kostar att köpa någon av de mindre sällskapsraserna så förstår man att det inte är svårt att sälja blandraser till någon som enbart vill ha en sällskapshund och inte är intresserad av utställning. Jag skulle faktiskt inte betala vad en renrasig sällskapshund kostar om det var en ren "kompis" jag var ute efter...
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Blandrasavel
« Svar #28 skrivet: 27 jun-09 kl 12:01 »
När man ser omplaceringshundar på blocket så är de flesta mellan 7 månader och 1 1/2 år oavsett om det är en blandras eller en renrasig hund, och varför? Jo de som kan något om hundar vet att en hund hamnar i värsta slyngel åldern just vid den åldern. Mer eller mindre alla hundar glömmer vad de heter och någonsin lärt sig när de blir "tonåringar", de rymmer och vill testa gränser genom att hävda sin plats i flocken dvs familjen. Många oerfarna hundägare klarar inte av hunden med en omplacering till följd. Många av dessa människor gör samma misstag om och om igen genom att skaffa nya hundar som sedan omplaceras >:(. Jag tycker faktiskt inte att det är köparens fel utan istället uppfödarens brist på ansvar!
När jag sålde valpar(långhårig schäfer) så fick jag många påringningar från mina valpköpare om deras hundar och att de inte klarar av den längre och mitt råd var alltid: Visa hunden vänligt men bestämt dess plats i familjen, låt den jobba, om han/hon inte kommer när du ropar, ropa igen och beröm när den kommar oavsett om du ropat i en halvtimme och framför allt ödsla massor med tid och kärlek på den. Om du av någon förmodan känner likadant om några månader så kör hit hunden så hjälps vi åt att omplacera den....Jag fick aldrig tillbaka nån hund men däremot massor med tack från nöjda köpare som jag fö fortfarande efter alla år har kontakt med.

Jag vet att många som omplacerar på blocket får väldigt taskiga mejl från förståsigpåare som ifrågasätter deras beslut >:(. Om man absolut ska mejla dessa människor som kanske är väldigt ledsna över att inte klara av sin hund så gör det och erbjud dig att hjälpa dem istället, att göra en god gärning för en främmande människa är aldrig fel. Jag gjorde så själv för några månader sen och svarade en helt förtvivlad tjej som var tvungen att omplacera sin grandis pga hennes dotters sjukdom. Själv ville jag inte ha en grandis till men efter att ha sett annonsen på blocket i två dagar med rubriken HJÄLP AKUT!! så kunde jag inte låta bli att svara henne. Tjejen körde hit hunden som bodde här i två veckor tills vi hittade ett kanon bra hem till henne.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Blandrasavel
« Svar #29 skrivet: 27 jun-09 kl 12:18 »
Kanske är det dags att sluta använda för-gullande annonser som Söta, och mjuka valpar.....?
Eftersom det är en HUND dom köper....menar jag. Valptiden är så kort.

Man skulle nog ta ett snack med dagstidningarna och SKK, m.fl.....vill ni hjälpa till?

 :)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Blandrasavel
« Svar #30 skrivet: 27 jun-09 kl 12:23 »


Man skulle nog ta ett snack med dagstidningarna och SKK, m.fl.....vill ni hjälpa till?

 :)

Skriv dina insändare du men det börjar bli tröttsamt att du försöker värva skrivare efter nästan varje inlägg du gör oavsett ämnestråd ::)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

pålle

  • Gäst
SV: Blandrasavel
« Svar #31 skrivet: 27 jun-09 kl 17:41 »
Kanske är det dags att sluta använda för-gullande annonser som Söta, och mjuka valpar.....?
Eftersom det är en HUND dom köper....menar jag. Valptiden är så kort.

Man skulle nog ta ett snack med dagstidningarna och SKK, m.fl.....vill ni hjälpa till?

 :)
var för ska du kontaktta skk i mina ögon främ jar dom inte hudes egenskaper eller väl då ja ser att skk bara springer upp födares ärende det vill säja söder avlade hundar tyver upp fattar ja vissa upp födare somm reglräta fabrier och sådant främjar skk fy för den le .det fins domm somm är ok lika dant ärdet åt andra hållet så det fins nog kålsupare på bägge sider  mvh pålle

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blandrasavel
« Svar #32 skrivet: 27 jun-09 kl 18:02 »
Angående slyngel åldern och omplaceringar håller jag fullständigt med. MEN, det hjälper inte alltid att man aldrig så noga förklarar företeelsen, hur hunden fungerar och vad man gör för att hantera den tiden. Man garanterar att de alltid kan ringa eller komma över och prata och få råd och tips. Vissa vill inte ha hjälp, de erkänner inte problemet, andra annonserar ut hunden, eller ännu värre avlivar en fullt frisk hund, för att den är tonårsstrulig >:(

Men som sagt, de flesta är toppen köpare och man har nya vänner för resten av livet ;) Vill absolut inte påstå att blandrasköpare skulle vara vare sig dummare eller snålare. Men de vill ofta ha en frisk och sund hund!

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Blandrasavel
« Svar #33 skrivet: 27 jun-09 kl 19:22 »
Visst har du rätt till en viss del Birgit men när det händer som du beskriver så är det först och främst uppfödaren som bedömt valpköparen fel. Som seriös uppfödare så kollar man riktigt noga och försöker efter bästa förmåga läsa av köparen till 100%. Om man nämner ev hjälp i framatiden så märker man ganska snart hur köparen reagerar och personligen så har jag inga som helst problem med att neka nån att köpa valp av mig. Sedan gör jag alltid så att jag annonserar ut mina valpar redan vid en veckas ålder för att ge köparen chans att komma o titta på valparna på håll och bekanta sig med mamman och framför allt för att jag ska få en uppfattning om ifall de överhuvud taget ska få köpa valp av mig. Efter en timmes småprat vid en lite fika så har man en ganska god uppfattning tycker jag och hittils så har jag inte haft fel.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Blandrasavel
« Svar #34 skrivet: 27 jun-09 kl 22:10 »
Suveränt med seriösa valpsäljare. Men resten då???  Ska dessa hundar behöva lida för att det finns folk som inte bryr sig?  :(

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Blandrasavel
« Svar #35 skrivet: 27 jun-09 kl 22:38 »
Suveränt med seriösa valpsäljare.
Visst är det :) !
Kul att just du säger det föresten,  för jag räknar mig själv till den skaran fast jag nu väntar en kull blandisar  ;D ;D

Anette

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blandrasavel
« Svar #36 skrivet: 28 jun-09 kl 08:25 »
Vet inte att jag skrivet ngon stans att jag säljer till vem som helst?
Jag är extremt noga med att folk ska ha förutsättningar för att ta hand om mina speciella hundar. Men sedan finns något som infinner sig, oavsett hur bra kontakt man får vid första besöket osv: Den svenska skammen!!!! Att kunna erkänna att det inte funkar, att be om hjälp!
Det är ett vanligt svenskt problem.
Nu har ni Anette, kanske mer lätthanterliga hundar? Mina har lång tonårsperiod och tyvärr kan jag säga att de som har erfarenhet av schäfer och rottis innan, oftare misslyckas än de som är oerfarna köpare. För de sistnämnda tar åt sig mer av mina råd, medan de andra avfärdar dem med att: Vi kan hundar! Det kan de inte, ara sina tidigare raser. Krävs det ny tänk står de handfallna och de ber inte om hjälp i första taget. Så faktum är att jag varit restriktiv med att sälja till sådana "experter".

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Blandrasavel
« Svar #37 skrivet: 28 jun-09 kl 11:07 »
Håller med dig, Birgit! Nu är det blandras vi har men förut så avlade jag på långhårig stooor schäfer och träffade på många rötägg till valpköpare >:( Valpköpare som börjar med att tala om att : Jag har minsann haft schäfer(som vi då hade) i femton år o vet hur de ska tas, de får nobben direkt av mig. Sen finns det naturligtvis de som precis som jag anser att alla hundar oavsett ras är en egen individ och man ska aldrig jämnföra hundar man haft med de man ev ska köpa. Det kan komma valpköpare osm nyss avlivat sin gamla trotjänare och vill ha en "likadan", det är då man som uppfödare måste tala om att även o de är lika till utseende så är det två helt olika hundar och attman aldrig kan få tillbaka sin "gamla" hund genom att köpa en ny av samma ras. Det är därför jag låter valpköpare komma hit tidigt och prata en del sedan får de åka hem och fundera några dagar innan de tingar en valp. För det mesta så har de haft med en kamera så jag kan fota valparna åt dem och då kan de välja vilken de vill ha. En del säger att de vill ha en tik eller hane och då är det turordning som gäller när de kommer och väljer ut sin valp när de är runt fyra/fem veckor. Tycker själv att det fungerar bra att göra så men det kanske inte passar alla, vad vet jag.

För att återgå till tråden så tycker inte jag att blandras avel är nått fel så länge man tänker sig för och inte bara är ute efter att göra snabba pengar >:(

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Vilse

  • Gäst
SV: Blandrasavel
« Svar #38 skrivet: 28 jun-09 kl 11:42 »
anette,
så om du har annons om schäfervalpar och jag kommer,,då säjer jag at jag är van vid schäfer, för det är jag,,säjer du nej då? oj!  :)
jag har tre jyckar av samma ras,,ingen av dom e som den andre  :)
totala individer o inte en likhet, mera än att rasstandarden säjer storlek och på ett ungefär hur dom ska vara.
jag har en som uppför sej mera som en labbe, ständig diet  :)
jag har en som är energisk som en foxterrier/jack rusell boing boing boing  :)
jag har en som uppför sej som rasbeskrivningen  :)

har haft ett antal hundar o ingen har varit som den andre,,såååå olika! saa personilga,,och såå älskade!  :)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Blandrasavel
« Svar #39 skrivet: 28 jun-09 kl 14:27 »
anette,
så om du har annons om schäfervalpar och jag kommer,,då säjer jag at jag är van vid schäfer, för det är jag,,säjer du nej då? oj!  :)
jag har tre jyckar av samma ras,,ingen av dom e som den andre  :)
totala individer o inte en likhet, mera än att rasstandarden säjer storlek och på ett ungefär hur dom ska vara.
jag har en som uppför sej mera som en labbe, ständig diet  :)
jag har en som är energisk som en foxterrier/jack rusell boing boing boing  :)
jag har en som uppför sej som rasbeskrivningen  :)

har haft ett antal hundar o ingen har varit som den andre,,såååå olika! saa personilga,,och såå älskade!  :)

Nu har jag inte schäfrar längre ;) men om du hade kommit och velat köpa valp av mig och berättat det du skrivit nu så hade du nog efter ett mindre förhör fått köpa en eller kanske t o m två ;D

Saken är väl bara den att folk tror att bara för att de haft hund av den och den rasen, si och så länge så har de världens erfarenhet av hundar men riktigt så är det ju inte tycker jag. Det är med hundar som ungar, ingen är den andre lik ;)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare (1 dolda)
GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser