Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva hund  (läst 30214 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #20 skrivet: 26 nov-12 kl 10:28 »
jag lät avliva gammeldamen när det fanns en vet på besök. Hon var gammal, ville inte gå på tur längre och fick värktabletter för sina onda höfter varje dag.

Han kom till hennes bur, hon blev jätteglad för besök. Och sen lite upprörd över att han stack henne i baken.
Han lämnade oss ensamma tills hon somnat och kom sen tillbaka för att sätta sprutan i hjärtat. När hon var död fick unghunden komma in och snusa på henne innan vi bar ut henne ur buren och unghunden fick nya bur-kompisar. Det var en sorglig dag, men jag är glad att jag valde som jag gjorde.

Jag tror som många andra att det inte finns några rätt eller fel. Men om din hund är rädd för veterinären så är nog avlivning hemma att föredra.
Har inte du släktingar som jagar? Är någon av dem en person som skulle kunna göra det medans du är med?
Jag funderade också på att göra det själv, jag har ju vapen osv, men är inte tillräckligt bra skytt (och alldeles för blödig) för att jag skulle klara av det själv.

Lycka till med dina val.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #21 skrivet: 26 nov-12 kl 11:04 »
Vet inte men ja tycker det är klander värt att det klivs in här i en sådan tråd här tråd med pekpinnen om vad som är bäst hur vet ni det har ni vare med när någon hund har  avlivats men vapen annars så tycker ja inte man ska  va så dömande om vad som är bra eller dålig  Ja tycker nog att man ska göra på det sätt som passaren best oavsett allt tyckande .

Gullregn

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #22 skrivet: 26 nov-12 kl 11:21 »
Jag vill ha en veterinär som kommer hem som besökare och ger en lugnande och sen sista sprutan hemma.

Har åkt med hundar till veterinär och det känns inte bra för vare sej mej eller hunden.

Hemmamiljö!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Avliva hund
« Svar #23 skrivet: 26 nov-12 kl 11:41 »
Jag har avlivat (visserligen katter, men hur olika kan det vara) med spruta. Ena gången med lugnande först, hemma på gårdsplanen, den andra gången med avliviningsvätskan direkt, på vetrinärkliniken. Båda var ungefär lika plågsamma. Lugnande får dem att må illa och kräkas, de vill inte somna och kämpar emot. Visserligen känner de inte avlivningsvätskan, men de känner ångest innan. Andra gången med avliviningsvätska direkt var väl ungefär som att få en överdos morfin, slutade att andas, dog av syrebrist. Tog ungefär lika lång tid innan döden som det tog att somna av lugnande.

Den dagen jag har ett lämpligt vapen (troligen bultpistol) så kommer jag att göra det hemma i trädgården. Hellre en ögonblicklig död.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Existens!

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #24 skrivet: 26 nov-12 kl 11:47 »
Jodå, en pigg åldring som pga ålder somnar in hemma, det vore väl nåt att drömma om. Men tyvärr kommer många krämpors med åren och jag som djurägare har ett ansvar att se till att mina djur får ett värdigt liv och en värdig död.
Jag försöker se till att det finns livskvalitet till slutet.
Så skulle jag själv vilja ha det nämligen.

Drömmen för min gamla vore ju såklart att få en hjärtattack när hon jagar en råtta eller nåt annat upphetsande.

Det som jag tycker känns lessamt med skjutandet är ju hur det blir. Jag vill kunna begrava min hund hel och fin, som sovande. Inte som ett skjutet villebråd.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #25 skrivet: 26 nov-12 kl 11:50 »
Men vad är bäst för djuret? Det är faktiskt skit samma vad man själv känner och lider av. Vad är minst plågsamt för djuret?

Existens!

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #26 skrivet: 26 nov-12 kl 11:51 »
Varför är det skit samma vad man själv känner?

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Avliva hund
« Svar #27 skrivet: 26 nov-12 kl 11:53 »
ni som är emot att hunden skjuts, är det för att det blir blodigt och ett hål i huvudet? visst, det ser ju inte så trevligt ut, men den döden är ju snabb,var till Vet och tog bort en tax som mamma hade, den led av hjärtfel, det tog en evinnerlig tid för den att dö, en mardröm som jag minns väl fast det gått 30 år sedan dess
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Broberg

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #28 skrivet: 26 nov-12 kl 11:55 »
Vet inte men ja tycker det är klander värt att det klivs in här i en sådan tråd här tråd med pekpinnen om vad som är bäst hur vet ni det har ni vare med när någon hund har  avlivats men vapen annars så tycker ja inte man ska  va så dömande om vad som är bra eller dålig  Ja tycker nog att man ska göra på det sätt som passaren best oavsett allt tyckande .

Jadå, både med hagel och kula. Kula är väl att föredra, men ögonblicklig död är det enda viktiga enligt min mening.

Existens!

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #29 skrivet: 26 nov-12 kl 11:55 »
Metoderna , och synsättet, kanske har utvecklats på 30 år?

Vad är skillnaden på att söva en hund vid en operation, jämfört med inför en avlivning?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #30 skrivet: 26 nov-12 kl 12:09 »
Varför är det skit samma vad man själv känner?
Därför att djuret går i första hand såklart

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Avliva hund
« Svar #31 skrivet: 26 nov-12 kl 12:40 »
Metoderna , och synsättet, kanske har utvecklats på 30 år?

Vad är skillnaden på att söva en hund vid en operation, jämfört med inför en avlivning?
ja , metoderna har säkert utvecklats lite, men någon större skillnad är det nog inte, men vad menar du med " synsättet" ?
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

trassla

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #32 skrivet: 26 nov-12 kl 12:43 »
Jag avlivade min s:t bernhardstik förra året. Vet kom hem och avlivade henne på hennes filtar. Hon fick lugnande, sedan fick hon avlivningsvätskan, och hon märkte inget av det, utan somnade lugnt in. jag har för många år sedan varit med om två otäcka avlivningar, men det har som tur är gått framåt. Att jag inte vill skjuta min hund, är för att den kan bli orolig, har varit med om detta. Men smaken är liksom baken .... .

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Avliva hund
« Svar #33 skrivet: 26 nov-12 kl 12:53 »
Jag har avlivat en hund med veterinär en gång. Hade hästverksamhet då, så det var en bekant veterinär som brukade vara hos oss och i stort sett bodde granne.

Hon kom ut till oss som vanligt men jag hade gett hunden lite lugnande i förväg.

Men det var inte roligt, efter första sprutan försökte han resa sig och gå. Så vi fick hålla honom på plats och det var inte roligt, han var ingen liten pojke. Men avlivad blev han till slut.

Nästa hund som nått vägens ände valde vi att ta hjälp av en alternativvän som inte heller var helt obekant, med pistol. Snabbt och enkelt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens!

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #34 skrivet: 26 nov-12 kl 13:24 »
ja , metoderna har säkert utvecklats lite, men någon större skillnad är det nog inte, men vad menar du med " synsättet" ?

Synsättet hos veterinärerna.  Tycker de unga lite mer moderna har en annan inställning än en del av de gamla, som mer ser det hela som 'bara ett djur'.

Jag vet t.ex inte vad de menar som i tråden har nämnt *en spruta i hjärtat* ??  Avlivningsvätskan går ju in i samma kanyl som först använts till sömnmedlet. Och hos oss har dom satt den i ett framben.

Lisen

  • Inlägg: 88
SV: Avliva hund
« Svar #35 skrivet: 26 nov-12 kl 14:07 »
Citera
Jag vet t.ex inte vad de menar som i tråden har nämnt *en spruta i hjärtat* ??  Avlivningsvätskan går ju in i samma kanyl som först använts till sömnmedlet. Och hos oss har dom satt den i ett framben.

En del veterinärer ger en redig dos direkt i hjärtat oxå för att vara säker på att djuret verkligen dör/inte vaknar igen. Det är inte nödvändigt men bättre att ge för mycket än för lite.. Den sprutan ges ofta när djurägaren lämnat rummet då en del finner det obehagligt.

Broberg

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #36 skrivet: 26 nov-12 kl 14:19 »

Men det var inte roligt, efter första sprutan försökte han resa sig och gå. Så vi fick hålla honom på plats och det var inte roligt, han var ingen liten pojke. Men avlivad blev han till slut.


Jo, man kan tänka sig känslan när de inte fattar vad som händer.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Avliva hund
« Svar #37 skrivet: 26 nov-12 kl 14:44 »
Jo, man kan tänka sig känslan när de inte fattar vad som händer.

..eller i värsta fall fattar vad som händer :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Yrmff

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #38 skrivet: 26 nov-12 kl 15:01 »

Våran gammellabbes höfter la helt av nu nu i somras   :'(
Så Jag tog med henne ner i trädgården la ut ett gäng falukorvsskivor på backen och när hon mumsade förfullt satte jag ett skott i pannan på henne  :'(

Det var/är en fruktansvärd upplevelse att behöva göra detta mot en älskad familjemedlem, men jag skulle göra om det varje dag i veckan om det skulle behövas!

mvh Y

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Avliva hund
« Svar #39 skrivet: 26 nov-12 kl 15:14 »
Heder åt er som klarar av att ta bort en hund/katt med kula.... önskar jag klarade av det själv.
Varit till vet med katter och en hund.
Det har gått bra... men skulle önskat att dom fått *försvinna* hemma......
Det är en sån fruktansvärld sorg när det ska göras.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, Strömmen i dalen, Sundance, Finskakillen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser