Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borzoi som eftersök och avfång.  (läst 12382 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #120 skrivet: 08 mar-19 kl 19:58 »
Varför ska du stå o skjuta?

Jag tycker att torn är bra eller liggande skytte är utomordentligt när man ska släppa iväg en kula. Jag har en 22wmr som jag inte skäms för att sikta på en hare upp till 100m lite beroende på väder o vind. Men man får också låta bli att skjuta, det kostar inget.

Du borde prova det som är lagligt idag innan du ska ändra på allt. Tvärtom verkar trist, du får ju aldrig äta hare..
« Senast ändrad: 08 mar-19 kl 20:18 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #121 skrivet: 08 mar-19 kl 20:23 »
Varför ska du stå o skjuta?

Jag tycker att torn är bra eller liggande skytte är utomordentligt när man ska släppa iväg en kula. Jag har en 22wmr som jag inte skäms för att sikta på en hare upp till 100m lite beroende på väder o vind. Men man får också låta bli att skjuta, det kostar inget.

Du borde prova det som är lagligt idag innan du ska ändra på allt. Tvärtom verkar trist, du får ju aldrig äta hare..

På en öppen åker finns inte mycket till stöd någonstans, och haren ligger och trycker, så risken finns att man skjuter en sten, och sedan släpper hunden (vilket tydligen är vanligt) som sedan hugger stenen och slår av sig käken.
Då måste det stå torn med 100 meters mellanrum som man kan klättra upp i och spana ner på hararna.
Av vilken anledning får jag inte äta hare?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #122 skrivet: 08 mar-19 kl 20:33 »
Att skjuta en hare som ligger och trycker har jag aldrig försökt, jag brukar vänta på att kommer springande, mycket enklare att se dom då. Men om du är så drillad att du på 100m ser en hare ligga i sin grop och kan skjuta den i nacken, då är du harjägare på en hög nivå. Och då behövs väl ingen hund som är dum o tuggar sten.

Jaktbutikerna är ju fulla av skjutstöd  och skogen ännu värre..
Så jag ser inte problemet.

Du verkar ju längta efter hare men får inte släppa din hund efter den och du kan inte skjuta verkar det som...man vill väl äta viltet man har fällt?

Har vi pratat färdigt om fälla?
Det är aldrig för sent att ge upp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #123 skrivet: 09 mar-19 kl 12:48 »
Inte utan träning nej.  Men med regelbunden träning inte varje dag men regelbunden ja.
MEN jag gör det inte för varför skjuta på 100 meter utan stöd?
Jag gör alltid allt för att ta ett säkert skott vilket alla borde göra , även om Jag vet att jag klarar det så tar jag upp säkerheten ett snäpp.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #124 skrivet: 09 mar-19 kl 15:00 »
Den som jagar med Borzoi får tydligen äta gamla och sjuka harar... Jag tror jag föredrar att skjuta de friska när jag skall skaffa mat till familjen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #125 skrivet: 09 mar-19 kl 16:03 »
Den som jagar med Borzoi får tydligen äta gamla och sjuka harar... Jag tror jag föredrar att skjuta de friska när jag skall skaffa mat till familjen.
Men det som är en fördel är ju att man slipper hagel i köttet men sen kan jag inte hitta fler fördelar. Mer än att man säkert inte anser sig behöva jägarexamen för att ha hund som springer efter allt dom hittar i skogen...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #126 skrivet: 09 mar-19 kl 18:38 »
Den som jagar med Borzoi får tydligen äta gamla och sjuka harar... Jag tror jag föredrar att skjuta de friska när jag skall skaffa mat till familjen.

Då ska jag berätta en hemlighet.
Det är mer smak i dom gamla.
En hare smakar inte sämre för att den är sliten, gammal trött och har nedsatt emunsystem.
Det är just det som är meningen att sån hare ska bli mat.
Och lika om den är ung och klen.
Så bara att välja vilket håll du är lagd åt.
Om du säger att gammalt och sjukt är dåligt, måste du ju gilla ungt kött, och det ger borzoi dig.
Och då behöver du inte äta dom gamla, bara dom unga, och kan ge dom gamla till borzoi.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #127 skrivet: 09 mar-19 kl 18:44 »
Men det som är en fördel är ju att man slipper hagel i köttet men sen kan jag inte hitta fler fördelar. Mer än att man säkert inte anser sig behöva jägarexamen för att ha hund som springer efter allt dom hittar i skogen...

Nej hagelskjuten hare hade jag vägrat äta.
En stålkula i magen vill jag inte heller ha, och inte mellan tänderna.
Fördelar finns hur många som helst, försök hitta en nackdel istället ska du se att det är svårt.
Nej man ska inte ha borzoi lös om den inte kan gå fot.
Springa får den göra i hundgården, och på vägarna.
Jaga på eget initiativ får den inte.
Moped eller cykel kan den springa bredvid.
« Senast ändrad: 09 mar-19 kl 18:49 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #128 skrivet: 09 mar-19 kl 18:52 »
Inte utan träning nej.  Men med regelbunden träning inte varje dag men regelbunden ja.
MEN jag gör det inte för varför skjuta på 100 meter utan stöd?
Jag gör alltid allt för att ta ett säkert skott vilket alla borde göra , även om Jag vet att jag klarar det så tar jag upp säkerheten ett snäpp.

Ett av problemen med skytte är just att man måste träna regelbundet för att kunna skjuta på lite avstånd.
80 meter stående på älg är nog övre gränsen utan träning.
Jämför nu träffyta på älg och hare.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #129 skrivet: 09 mar-19 kl 19:07 »
Ett av problemen med skytte är just att man måste träna regelbundet för att kunna skjuta på lite avstånd.
80 meter stående på älg är nog övre gränsen utan träning.
Jämför nu träffyta på älg och hare.

Behöver inte hunden tränas.

Man behöver inte skjuta på löpande djur. Smygjakt istället för hetsjakt, det är min melodi och det är jag som jägare som får lyckas och misslyckas.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #130 skrivet: 09 mar-19 kl 19:10 »
Man behöver ju inte skjuta stående utan stöd om man känner sig osäker. Har man en gång lärt sig skjuta så sitter det, precis som att cykla. Givetvis behöver man provskjuta bössan om det var länge sedan, så inte något har ändrat sig.

Att skjuta från höften eller snabba skott på vilt i rörelse är en annan femma, men det är ju onödigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #131 skrivet: 09 mar-19 kl 19:14 »
Och min bössa behöver varken mat eller träning även om den står flera år mellan skotten

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #132 skrivet: 09 mar-19 kl 19:39 »
Tycker att en bössa skjuter illa om den står länge.
Har inte sagt att det är förbjudet att ha gevär, men hund måste man ju ha tillgång till i alla fall, och en borzoi äter inte mycket, blir den tjock kan den inte springa.
Finns dom som bara matar med havre.
Som jag ser har man bara stöd på pass.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #133 skrivet: 09 mar-19 kl 19:55 »
Man tar så mycket stöd som man behöver. Jag eftersträvar perfekta skott och klarar inte det utan stöd vid så många tillfällen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #134 skrivet: 09 mar-19 kl 22:06 »
Tycker att en bössa skjuter illa om den står länge.
Har inte sagt att det är förbjudet att ha gevär, men hund måste man ju ha tillgång till i alla fall, och en borzoi äter inte mycket, blir den tjock kan den inte springa.
Finns dom som bara matar med havre.
Som jag ser har man bara stöd på pass.
Nej man måste ju inte ha hund. Men det  borde tilltala ganska många att även kunna göra eftersök på hare.

En hund som äter havre? Märkligt med tanke på hur många fodertillverkare som tar bort spannmål i hundfoder.

Du borde verkligen ta tag i ditt skytte, jakten blir roligare då.
Det är aldrig för sent att ge upp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #135 skrivet: 10 mar-19 kl 21:56 »
Ett av problemen med skytte är just att man måste träna regelbundet för att kunna skjuta på lite avstånd.
80 meter stående på älg är nog övre gränsen utan träning.
Jämför nu träffyta på älg och hare.
Respektabel träffyta på älg stillastående är ungefär en lerduva i storlek. Tror det räcker gott för en hare också.
Ytterst sällan  jag inte sätter en 5.1a på stillastående älg 80 meter men visst krävs det träning men det gör allt skytte 

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #136 skrivet: 12 mar-19 kl 09:27 »
Tax som biter ihjäl oskadad grävling i grytet.
https://youtu.be/zv1zIQ25JiE
Fullt lagligt i Sverige och andra länder.
När taxen tystnar har den ett grepp om strupen på grävlingen.
Så jagar en tax.

Man kan tänka sig att taxen även kan användas till kanin på samma sätt, som tur är finns inte mycket vildkanin.
Men ni kanske råder jägaren att öva på skytte i stället och skjuta grävlingen innan den hoppat i grytat.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #137 skrivet: 12 mar-19 kl 12:16 »
Ja dom ska träna på skyttet för syftet med att släppa ner hunden är ju inte att den ska döda.
Markera eller skrämma ut, lite beroende vad man jagar. Står ganska väl beskrivet https://sv.wikipedia.org/wiki/Grytjakt#Jaktformen

Grytjakt är ju en jakt som inte är helt rumsren enligt en del, så du kan ju jobba för att den ska förbjudas om du vill.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #138 skrivet: 12 mar-19 kl 16:14 »
Tax som biter ihjäl oskadad grävling i grytet.
https://youtu.be/zv1zIQ25JiE

Taxen arbetar på fel sätt och är alldeles för hård

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Borzoi som eftersök och avfång.
« Svar #139 skrivet: 12 mar-19 kl 19:13 »
Och dom som påstår att björnar är snälla och skygga.
https://youtu.be/leEL2hSOgcY
31 människor har angripits sen 1979 i Skandinavien av den snälla och skygga björnen.
Som jag säger, bättre med varg.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser